Bijgaande foto werd door ondergetekende genomen tijdens de jongste Racing Show van Essen. Het is een studiemodel dat doet denken aan de gestripte Mazda MX-5 die eveneens geen windscherm had. Maar in juli wil Veritas een heuse GT1 lanceren die de Duitse firma graag zou zien deelnemen aan het nieuwe GT1 wereldkampioenschap dat door Stephane Ratel dit jaar is op gang geschoten. Voor Veritas zou het probleem niet alleen worden dat ze 300 exemplaren van de RS III Coupé zullen moeten bouwen om gegadigd te zijn.
De big-boss van het versbakken WK heeft al gezegd genoeg te hebben aan de huidige zes merken die het startveld uitmaken. Bovendien, zo beweert Stephane Ratel wordt hij door veel supermerken opgebeld. Jammer voor hen is het WK GT1 strikt voorbehouden aan echte productieautos.
De auto die Veritas voor ogen heeft gebruikt een vijf liter V10 uit BMWs F1 tijd en braakt 600 pk uit. De voorstelling ervan gaat door in juli op de Nürburgring. Veritas zou ook zes GP-starts hebben genomen in de vroege vijftiger jaren. Dat moeten er dan hors championnat zijn geweest want in het enige gezaghebbende statistiekenboek dat van Jacques Deschenaux is daarvan niets te vinden.
Dat Veritas als F1 Team daarin niet voorkomt is omdat de zojuist genoemde GP-bijbel alleen die namen opneemt die minstens één WK-punt op het palmares hebben gebracht. Veritas reed de eerste race op 27 mei 1951 met de GP van Duitsland in Baumgarten en de laatste werd aangevat op 2 augustus 1953 met de GP van Duitsland op de Nürburgring. De drie jaar dat het merk actief was zijn zeropunten gescoord, geen pole-positions behaald en ook geen podiums. Vijftien coureurs hebben met achttien autos getracht er het fortuinlijkste uit te halen. Maar dat is hen niet gelukt.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
De groene hel figureert ook op FIA-Alternatives Energies
Dit weekeinde wordt de 24 Uren van de Nürburgring gereden. Dat gebeurt op de Nordschleife. Dat is een verraderlijke omloop van 22,4 km lang die 176 bochten telt. De organisatoren laten meer dan 200 autos in wat de groene hel wordt genoemd. Het Eifeltracé geldt als het moeilijkste ter wereld voor mens en machine. Wie er sinds het ongeval van Niki Lauda op 1 augustus 1976 nog vrijwillig op rijdt doet dat op eigen risico. Natuurlijk zijn het geen groentjes die dit weekeinde aantreden. De boys zijn ook verzekerd in hun vliegende kratten. Hoofdzakelijk gaat het dit weekeinde tussen Audi R 8 LMS, Porsche en BMW. Voor de algemene zege althans. De alternatievelingen zijn manifest aanwezig maar vallen dit keer nog tussen de plooien van het geweld.
Nou, kratten ? Er rijdt voor zoveel miljard Euro rond dat iedere hardhorige zal uitroepen Crisis !!!!, Welke crisis ? En zo is het. Er zullen altijd rijke mensen zijn en die zullen altijd wat een geluk autosport kunnen boefenen. En dan zijn daar de factorys Autogiganten als Audi en Porsche die altijd wel iets geheims of iets nieuws hebben te proberen. Zoals die Porsche 911 GT3 R Hybrid. Daarin is naast de coureur een Kinetic Energy Recovery System (KERS) dat zijn afroepenergie uit de inertie van een goed ingekapseld vliegwiel haalt. Omdat het deelnemersveld vol van die alternatieve invalshoeken zit, is de race weerhouden op de FIA-kalender voor voertuigen met alternatieve energieën. Na de zopas succesvol gereden Clean Week 2020 Trophy als derde in een wereldwijde reeks van achttien evenementen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche)
Volkswagen oefent zich duchtig om tegen 2013 met een serie puur elektrische voertuigen uit te komen. Het concern doet dat minder opvallend en de prototypes die uiteraard al rijden worden niet begeleidt door straffe slogans over autonomie en prestaties. In de Hannover Messe, zowat tussen soep en patatten, ontdekten de tienduizenden bezoekers de Milano Taxi. Hij was al bij de opening van de Messe door Klaus Bischoff, hoofd design van de VW personenwagens en Luca de Meo, hoofd marketing van de constructeur in Hal 15 aan de geïnteresseerden voorgesteld.
De Milano Taxi wordt aangedreven door een elektromotor met een piekvermogen van 85 kW (115 pk) die zijn energie betrekt van in de bodem geïntergeerde Lithium-Ion batterij. Specialisten verwachten veel van dit elektrisch conceptvoertuig omdat VW een lange ervaring heeft met de bouw van taxivoertuigen. Denk maar aan de befaamde VWbusjes die ook vandaag nog populair zijn bij de jeugd. Natuurlijk ligt de opdracht in het geval van de Milano Taxi iets kieser. VW Claimt wel een actieradius van maximaal 300 km voor het ZER0 uitstotende voertuig, maar vertelt er niet bij hoeveel die wordt ingekort per passagier meer, die zoals dat in taxis gaat, ook een zware valies meebrengt. Om te volgen (Tekst:Walter Rombauts/Foto:VW)
Mazda ontwikkelt in versneld tempo de Hydrogen Rotary Engine
De op waterstof draaiende rotary engine's waarmee nu zeven RX-8s in Japan rondrijden hebben niet tot doel snelheidsrecords te vestigen. Ze zijn gericht op een milieuvriendelijke toepassing van de even beroemde als excentrieke krachtbron. Mazda is nochtans niet vies van snelheidsrecords. De RX-8s rijden momenteel ook rond in Noorwegen. In het expogedeelte van Clean Week 2020 in Zolder stond er ook een rijdbaar exemplaar. Dat er niet mee werd gereden kwam omdat de nogal ingewikkelde infrstructuur moeilijk in Zolder aan te leggen was voor die enkele dagen. In Skandinavië waar de RX-8s met Rotary Engine door de administratie dagelijks over vele honderden kilometers wordt gereden is die bevoorradingsketen er wel. Wil Mazda de RX-8 niet als model verder zetten dan is echter wel het geval voor die hydrogen rotary engine. Daarom een beetje achtergrondhistorie over deze opmerkelijke krachtbron.
Toen Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler in 1991 de "24 Uren van Le Mans" wonnen met de 787B vestigden zij een nieuw record in Le Mans. Ze legden in dat etmaal 4923,2 km af tegen een gemiddelde snelheid van 205,133 km/h en die eerste en enige Japanse auto die ooit Le Mans won, kende daarbij geen enkel mechanisch mankement. De motor was 515 kW/700 pk sterk Natuurlijk heeft Porsche en andere merken als Audi dat ook al voorgedaan. Maar niet met een "Wankelmotor". De kans op een mechanische storing is daarin kleiner omdat er minder bewegende delen zijn. Kleppen, nokkenassen en de daarbij horende distributie ontbreken.
Een Rotary Engine bestaat eigenlijk alleen uit een statorhuis (het motorblok) waardoor een as loopt die de driehoekige rotor(s) excentrisch rond zich doet draaien waarmee een "re-arrangement" van de Otto-cyclus wordt bereikt. D.w.z.de vier klassieke fasen toepassen zoals in gewone motoren. 1. Inlaat 2 Compressie 3. Ontsteking en 4. Uitlaat. Inlaat en Uitlaat zijn gewoon kanalen en het is de rotor zelf die door zijn eigen verdraaiïng ze opent of afsluit. In de flanken van die driehoekige rotors zijn uitsparingen zoals die ook bestaan in de bodems van sommige zuigers, al naargelang het doel dat ze moeten dienen. In die "kommen" wordt brandstof en lucht gecapteerd en een bougie doet die ontbranden waardoor de rotor wordt voortgestuwd. De "punten" van de driehoekige rotors worden geacht de afdichting te maken met de stator om de compressiedruk vast te houden. Dat lukt, maar blijft natuurlijk een zorgenkind ten aanzien van het verbruik. Mazda werkt daar hard aan en nieuwe materialen moeten mogelijk de definitieve oplossing brengen.
De Mazda RX-8 is de enige auto ter wereld die met een RE seriematig wordt aangeboden. Mazda experimenteerde er al veel mee, ook als conceptcar op autoshows, en vestigde op 3 oktober 2004 liefst 40 door de FIA erkende records op hun 12,2 km lang testovaal van Papenburg in Duitsland. Er was een 170 kW/231 pk sterke "A" (categorie special vehicles bij de FIA) en een tweede als "B" (Productiewagens). In weerwil van een uur regen toen, reden ze over 24 uren een gemiddelde van respectievelijk 212,835 en 215,934 km/h. Zonder storing. De enige anomalie aan prestatie was de denkfout van de Mazdaleiding hun ovaal te vergelijken met de baan die in Le Mans wordt voorgeschoteld. Ze zegden bij die 40 "records van eenvoud" dat ze duidelijk veel sneller waren dan die in Le Mans. Nu trachten de Japanners tussen twee Tepanyaki's door de waterstof-RE waar te maken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
De regerende kampioen in de FIA Alternative Energies Cup zette het voorbije weekend een grote stap op de weg naar de verlenging van zijn titel. Gedurende vier regelmatigheids en verbruikstests over een totaal van meer dan 400 km liet hij in zijn Toyota Prius III spreken tegenover een gemengd publiek uit vooral Belgische- en Nederlandse autosport.
Het chaotische aan de eerste resultaten is dat ze strafpunten voor te vroeg of te laat weergeven, maar niet het verbruik. En net daarover gaat het in dat FIA-kampioenschap. Ene zeer FIA-deskundige inzake verbruik berekende via een speciaal door hem ontworpen programma de energetische resultaten. Dus had o.a. ondergetekende beter de deugd van wat meer geduld beoefend en niet in het wilde weg allerlei citaten gedaan over al dan niet vermeende winnaars.
Alhoewel in zon Clean Week 2020 Trophy, die zeer gesmaakt is verlopen, de kans om appelen met peren te vergelijken héél groot is. Dat is ook gebleken tijdens de Rally van Monte Carlo, de openingsproef. Daarin manifesteerde zich die Raymond Durand en bijrijder Marcellin met die Prius III evenzeer. Door een koers in de koers echter leek het overall wel of er niets anders nog dan een Tesla bestaat. Terwijl na het berekenen van de energetische resultaten nog wel die Think City zo hoog scoorde.
Voor degenen die verslag willen uitbrengen over deze zéér interessante evenement mag het dan ook geen doel zijn eerst de kolommen te halen. Beter geduldig wachten tot de champagne zijn werk heeft gedaan, de computer formules en cijfers heeft uitgeprutteld om dan te zien wie het scheppende werk de zuinigste, milieuvriendelijkste auto van vandaag én morgen naar best vermogen heeft gedaan.
Het FIA-systeem van puntentoekenning waarin het verbruik hoger wordt ingeschaald dan de regelmaat, levert een ander plaatje af. Raymond Durand heeft de eerste Clean Week 2020 Trophy in Zolder gewonnen. Zo duidelijk is dat volgens de spelregels.(wr)
FIA-klassen VII/VIII:
Durand-Marcellin (F/F-Toyota Prius III) 2. De Ravet-De Ravet (B/B-Toyota Prius III) 3. van der Straten-Werner (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 4. Van Hoorick-Van Hoorick (B/B-Toyota Prius III) 5. Nelles-Thirionet (B/B-Ford Fiesta 1.6 Econetic LPG) 6. Guerrini-Gnaldi Coleschi(I/I Citroën C1 LPG) 7. Genbrugge-Breugelmans (B/B-Opel Combo CNG) 8. Fourcade-Quievreux (F/F-Audi A4 2 TDI)
Ford bracht Fiesta als wolf in schapenvacht competitie binnen
Dat Raphaël van der Straten en Eric Werner de Ford Fiesta 1.6 Econetic als een wolf in schapenvacht het FIA kampioenschap voor voertuigen op alternatieve energieën binnen brachten is nu niet verwonderlijk meer. Na in Zolder de eerste plaats in Klasse VIII te behalen en tevens de eerste in de algemene eindstand alle kategorieën is het ware gelaat van het duo boven gekomen. Ook in de openingsproef, de Rally van Monte Carlo, staken ze met kop en schouder én met die Ford, boven 32 concurrenten uit in die Klasse VIII. En finishten derde algemeen !In Zolder was het voor hun een koud kunstje de overhand te houden binnen een deelnemersveld van slechts 5 autos. Degenen die tweede werden, Nelles-Thirionet, ook met een Ford Fiesta 1.6 Econetic, speelden in Monte Carlo ook mee eerste viool Dus. Ook ging in Monte Carlo de zege naar Aime - Aime in een Ford...
Vrij omschreven is die verzameling autos nog liberaler dan de EF. Maar ook gesofistikeerder. Want binnen die groep fungeren ook de PPOs. Dat zijn voertuigen die op Puur Plantaardige Olie rijden. Of ook wel op dierlijk vet zoals Audi A4 2,5 TDI demonstreerde. De kunst hierbij is het dierlijk vet vloeibaar te houden. De zorg is dus continu het te verwarmen zodat het niet kan gaan stollen en leidingen verstoppen. De auto van Electrawinds heeft al eens in Moeskroen een vol etmaal afgelegd op dierlijk vet zonder noemenswaardige problemen te ondervinden. In die groep VIII mag biodiesel, mag ook diesel + LPG of benzine + LPG, al dan niet met nog een scheut E85 erbij. Of waarom niet ook een vleugje Compressed Natural Gaz klinkt bijna als Chanel N°5 en koolzaadolie, frituurvet, suikerbiet. Nu is het genoeg of er rijzen vermoedens dat het niet ersntig meer is. En dat is het nu juist allemaal wél !
De Comissie van de FIA die waakt over zowel standvastigheid als evolutie van het nog jonge reglement, zal uitlokken dat alternatieve brandstoffen zich als het ware spontaan als de beste zullen ontpoppen. De gemiddelde snelheden die tijdens de regelmatigheidsritten worden opgelegd maken dat van de motoren welke ze ook zijn prestaties worden gevraagd. Alleen die brandstoffen zullen daaraan tegemoet komen die de juiste energetische waarde in zich hebben. Dat is nu juist zo boeiend aan dat fantastisch nieuw FIA-kampioenschap.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Ford)
Het onderdeel dat onder FIA-auspiciën zaterdag en zondag in Zolder is gereden, met name de Clean Week 2020 Trophy heeft een verzekerde toekomst. Het is de tweede proef op een wereldwijde kalender voor voertuigen die worden aangedreven door alternatieve energieën. In Zolder waren vier klassen vertegenwoordigd. De drukst bevolkte was de EF-klasse. Dat komt omdat ze de meest toegankelijk is voor de constructeurs die nog even niet toe zijn aan puur elektrisch, nog wat twijfelen aan het hybridemodel dat ze ei zo na af hebben of zoals Renault eens een dCi 85 Eco op bio-ethanol inzette.
De EF-kategorie laat zowel benzine, diesel, LPG, E85 als CNG (Compressed Natural Gaz) onder elkaar robberen. Vandaar dat grote namen als Dirk Schoysman met een Nissan Pixo (103 g/km CO2) Robert Droogmans de Ford Focus Clipper ECOnet (99 g/km) in die populaire groep scherp over het Zolders asfalt stuurden. Trouwens van die hele wirwar van krioelende autos is het een diesel die door de jonge belofte Lagrange met modeontwerper Vankets in de EF naar de eerste plaats werd gereden. Een BMW 118d. Net het merk dat de global Clean Week 2020 in Zolder vooraf maar wat lauwtjes bekeek. Dinsdag sprak de officiële uitslag de officieuze van zondag tegen: Winnaars in de "Overall Combined Classification for Category EF" zijn Hemroulle-Verhoeven in een Audi A4 Berline. Maar eerlijkheidshalve moet gezegd dat deze wijziging er is gekomen omdat terecht met de FIA Consumption Results deze doorslag hebben gegeven.
De Bayerische Motoren Werke zetten in Limburg alles in op het World Touring Car Championship dat van 16 tot 20 juni 2010 heus tienduizenden naar Zolder zal lokken. Morgen berichten we iets over de klasse VIII waarin van der Straten-Werner met die stralend jonge Ford Fiesta 1.6 Econetic de Trophy World heel even op zijn kop zette. Met plaats één en twee nog wel !!! Zelfs met A Clean Spirit is het opnieuw mogelijk de autoregel toe te passen winnen op zondag is verkopen op maandag.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:BMW)