Het geleuter over elektrische autos moet stoppen. In de plaats daarvan moeten de kant en klare producten de weg naar de koper zoeken. In eerste instantie zal dat wellicht langs de leasingmaatschappijen gaan. Daarna zal links en rechts wel een privébelegger aan de stekker durven.
De Nissan Leaf is al concreet, de Mitsubishi iMiEV, de Citroën C-Zero en de Peugeot Ion ook. Vanaf 2011 dat is vanaf nu brengt Renault progressief vier puur elektrische wagens op de markt. Daarvan zijn er twee afgeleid van modellen met een verbrandingsmotor.
De principieel eerste is de Fluence Z.E. die in eerste instantie in Israël en Europa zou worden gelanceerd. Hij is de elektrische versie van de Fluence en zal van de band rollen in de Turkse fabriek van Bursa. Vervolgens is er de Renault Kangoo Express Z.E. en die wordt de elektrificatie van de gelijknamige auto met verbrandingsmotor. Hij zal op dezelfde lijn worden geassembleerd in de fabriek van Maubeuge.
Het gamma Pure Electric wordt daarna ook uitgebreid met de aanvankelijke conceptcar Twizy Z.E. en is specifiek bedoeld voor stadsverkeer. De auto wordt in Valladolid in Spanje gemaakt. De vierde tenslotte zal de Zoe Z.E. zijn die in Flins nabij Parijs zal worden geproduceerd. Renault en Nissan zullen op drie continenten de Li-Ion-accus fabriceren en het is hun bedoeling West-Europa zoveel mogelijk wagens met uitstoot ZERO aan de man te brengen. Nissan heeft ook gepland de batterijen na hun leven in de autos nog een tweede leven voor andere toepassingen te bestemmen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Mazda 3 1.6 CDVi verbruikt minder en geeft meer rijplezier
Minder uitstoot aan koolstofdioxyde (CO2) is een afgezaagd refrein van de moderne autobouw. Maar geen enkel merk kan er nog rond, tenzij de ronkende merknamen die alleen in Top Gear en niet zozeer op de automarkt terechtkomen. Minder CO2 uitstoot bereikt men alleen door minder gewicht, een complete verbranding en een juiste rijstijl. De MZ-CD 1.6 liter viercilinder met commonrail-inspuiting is door Mazda aangescherpt en we mochten hem over de Route Napoleon door de Maritieme Alpen achter Nice sturen. Met een verbruik van 4,4 l/100 km en een maximum koppel van 270 Nm bleek zowel de optie van 117 g/km aan CO2 gehaald bij een leegewicht van 1250 kg als funrijden op de koppelkromme die zich van 1750 tot 2700 t/m constant houdt.
Buiten die essentie zijn opmerkelijke doelstellingen bereikt. Mazda slankte de 3 met 15 kg af en verhoogde het eerdere maximum koppel met 30 Nm. Mede daardoor kon een handgeschakelde zesversnellingsbak worden gemonteerd. Die heeft in de hoogste gang een overdrive-verhouding van 0,622 : 1. Op de toen al besneeuwde, spekgladde, Alpenwegeltjes konden we die niet gebruiken, maar op de autobaan des temeer. Daarbij viel het verbruik naar een strikte minimumwaarde, soms zelfs in de buurt van 3,8 l/100 km.
Hét cijfer bij uitstek dat naar 99 g/km aan CO2 verwijst en waarmee Citroën, Peugeot, Volvo en met hen andere VWs vadertje staat 15% korting op de aankoopfactuur ontfutselen. De 4,4 kW (6 pk) meer aan vermogenwinst vertalen zich in 85 kW (115 pk) tegen 3600 t/m. Het piekvermogen wordt bereikt op 400 t/m minder dan in de vorige uitgave van deze opmerkelijke krachtbron met nieuwe turbo met variabele geometrie. Er zitten tal van geheimpjes achter. Jurgen Sander, ingenieur bij Mazda R & D Europe wees er op enkele.
Dat alle motoronderdelen met polyamide worden bespoten om zo tot een maximaal onderling glij-effect te komen is niet de essentie. De motor kreeg benevens de noodzakelijke lange-slagkarakteristiek om koppel te oogsten, ook maar twee kleppen. Door twee kleppen, een inlaat- en een uitlaatklep, te gebruiken in plaats van vier, kan men het stellen met één nokkenas. Dat bespaart gewicht én wrijvingsverliezen. De frictie werd met liefst 4% verminderd. De injectie van de gasolienevel geschiedt onder 1600 bar. De turbo zorgt voor dat overschot aan lucht waarnaar een diesel altijd snakt,om zo tot een maximale cilindervulling te komen die met een compressieverhouding van 16 : 1 de verbranding spontaan inleidt.
Er is geen opschakelindicator aanwezig in de nieuwe Mazda 3 1.6 TD. Wie het juweeltje aankoopt en wil genieten van het lage verbruik, onthoudt het liefst dat tussen 1750 en 2000 t/m een hogere versnelling wordt ingeschakeld. Daarna trekt men afhankelijk van de gewenste acceleratie al dan niet door tot 3.000, maar liefst niet. Want beter is tot maximum 2700 t/m te accelereren en dan weer aan te pikken naar die hogere gang die dan weer het maximale koppel laat werken en gevoelen in de soepelheid waarmee de auto aan speed wint. Op die manier gebruikt met letterlijk die vlakke maximumkoppellijn over heel zijn bereik. Koppelrijden is ecorijden, synoniem van weinig brandstof verbruiken en toch veel rijplezier genieten.
De andere beoordelingen zijn erg persoonlijk van aard. Zoals de keuze tussen een hatchback of een sedan, of kiezen voor de "Sport Grade"-version. De sedan heeft Cd 0,28 en de Hatchback 0,30. Doet uiteindelijk weinig terzake. Geventileerde schijfremmen vooraan, volle achteraan. Ze voldoen in alle omstandigheden. De stuurinrichting mocht wat meer grondcontact naar de bestuurder(ster) doorgeven. Maar dat is maar om iets te zeggen, dat is al spijkers op laag water zoeken...De hele ergonomie van het dashboard is naar de persoon achter het stuur toegespitst. Er rest verder een ruimtegevoel dat toch geen knusheid verliest.
Daardoor krijgt die het aangename gevoel één met de auto te zijn en wakkert een goed rijgedrag aan. Natuurlijk is er een handvrij systeem voor Bluetooth, Audio-players en kan je via de Bose-baffers het sportief ogende interieur in een concertzaal veranderen... Bi-Xenonkoplampen die meeloerend verdraaien in de bochten, de randen aftasten. Parkeerhulp standaard en een vijfsterren-label in de Euro NCAP-crashtest in november 2009. De Mazda 3 1.6 TD vraagt om de 20.000 km een onderhoudsbeurt en de roetpartikelfilter hoeft geen onderhoud meer.
Kritiek op iets ? Moeilijk, want het is gênant als betweter te worden bestempeld. We sluiten dus met alleen maar respect voor wat Mazda biedt sinds Jujiro Matsuda op 30 januari 1920 in Hiroshima stichtte: de Mazda Motor Corporation, toen de Toyo Cork Kogyo Co. Toen al synoniem van strakke, strenge klasse. De olie die altijd boven drijft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
Van 22 tot 24 april krijgt Circuit Zolder opnieuw het World Touring Car Championship op bezoek. Het gaat dan om de derde en vierde race van deze ongemeen boeiende close-racing met toerwagens waarin de toeschouwers ook de hunne herkennen. Race één en twee worden in het Braziliaanse Curitiba gereden op 20 maart 2011. Daarna wordt de bonte stoet verscheept naar Europese bodem. Seat, BMW en Volvo maken het mooie weer met aan het stuur tal van gewezen F1-virtuozen en jonge leeuwen die hen het vuur aan de bumpers leggen Zoals de "rookies" Colin Turkington en Norbert Michelisz zinnens zijn hun eerste WTCC-overwinning te behalen. Om niet te spreken over de zegedrang van de Volvo C30 die dit jaar debuteerde. Volvo Zweden wil er alles aan doen om in de voorste rangen te vlammen.
Nieuw dynamisch General Manager van CZ, Thierry Deflandre (52) gaat Zolder op zijn Paasbest aan het talrijk verwachte publiek presenteren. Dat het WTCC weer op de kalender staat, ziet hij als een bevestiging van de kwaliteit die Zolder altijd biedt. Hij zegt het zo: Wij hebben de ambitie om van deze editie 2011 een absoluut succesnummer te maken. Met het Belcar Endurance Championship als hoogstaand omlijstingsprogramma, pinnen we een sterkere nationale verankering in dat weekend dan in 2010. Het zal een grote publieksmagneet worden. Zolder zal zich in een nieuw kostuum aan de auto- en autosportwereld tonen. En meer dan alleen maar omdat zoiets traditie is met Pasen !
De derde en vierde WTCC-manche in Zolder zijn meteen de laatste rechte lijn naar "Clean Week 2020" toe. De bontgekleurde bolides rijden immers op E85. Dat is een brandstof die voor 85% uit - gedenatureerde - ethanol bestaat en 15% benzine. Daardoor worden de emissiewaarden CO2-neutraler en er wordt nog een minieme hoeveelheid isobutanol aan toegevoegd om motoronderhoud te vergemakkelijke. Ethanol heeft dat voor op (handels-)benzine dat het een klopvastere brandstof is, zodat de compressieverhoudingen hoger kunnen liggen. In het huidige reglement is die echter voor iedereen vastgelegd op 11 : 1. Wie er àlles wil over weten komt best naar "Clean Week 2020", begin mei van volgend jaar. Specialisten hebben dan afspraak.(wr)
Nico Verdonck rijdt laatste WK GT1 race in San Luis
Volgend weekeinde, 3 en 4 december, wordt in het Argentijnse San Luis de laatste wedstrijd gereden van het FIA WK GT1. Nico Verdonck start daar voor de derde keer dit jaar met de Maserati MC12. De Brusselaar is altijd erg karig met berichtgeving over nabije en toekomstige carrièreplannen. Zo is vandaag nog niet geweten wie de tweede piloot is aan zijn zijde. Hoe dan ook, Nico is in hoog gezelschap en de teambonzen zien attent toe hoe de beste jonge autocoureur van België zich positief laat opmerken. Pas in de komende dagen zal bekend worden of Nico wordt ingezet in de Triple H Team Maseratie MC12, dan wel in deze van Vitaphone.(wr/Foto: Olivier Gouter)
Toyota roept 1750 Prius' binnen voor nieuwe waterpomp
Zeventienhonderdvijftig Toyota Prius die gebouwd zijn tussen 2004 en 2007 worden teruggeroepen in wat door Toyota een service-campagne is genoemd. Het euvel in de autos zou de waterpomp zijn. De Toyota Prius is een hybridewagen. Dat betekent dat er zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor in zit. De batterij ondersteunt de verbrandingsmotor bij acceleraties en bij het gas lossen of remmen laadt de vertragingsenergie weer de batterij op. De interactie tussen de Ottomotor en de elektrische motor geven stadsverkeer dat kompleet ZERO-uitstoot omvat.
Tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km. Met een fluwelen voet kan het nog met iets minder, maar dan is rijplezier weg. Degene die een Prius verwarren met een racewagen, komen op een hoog brandstofverbruik en schieten het doel waarvoor deze wagen als pionier is gebouwd voorbij. Om meer nieuws over de terugroepactie te bekomen, bleek de public relations dienst van het merk onbereikbaar.
De Prius stond eigenlijk schematisch model voor het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery System) in de Formule 1. Dit systeem werd geannuleerd voor 2010 maar het reglement laat het wel weer toe (niet verplicht) in 2011. Het komt erop neer dat bij vertraging/remmen de energie die daaruit wordt gepuurd de condensator weer oplaadt.
Met een druk op een knop op het stuurwieltje kan de piloot gedurende 677 weer 60 kW of 82 pk weer afroepen ter assistentie van de 2,4 liter V8 motor. Kimi Raikkönen (Ferrari) maakte er tijdens de GP van België 2007 dankbaar gebruik van om op de klim van de Raidillon naar Les Combes Giancarlo Fisichella (Force India Mercedes) definitief naar de tweede plaats te verwijzen (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)
Nissan Leaf zou jaarlijks plusminus 500 aan elektriciteit kosten
Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) poetst het kostenplaatje van de gloednieuwe Nissan Leaf op. Volgens een door de EPA gebruikte formule rijdt de Leaf 99 mijlen per gallon. Een (US-) gallon is 3,785 liter en zou een equivalent zijn van 33,7 kWh in elektriciteit. De Nissan Leaf heeft een 24 kWh vermogenspakket dat toelaat afhankelijk van de rijstijl en belasting zon 160 km autonomie te genieten. Dan moet de auto weer aan de stekker van 240V en na zeven uur kan de oefening worden overgedaan. Nissan mag dank je zeggen aan de EPA want het Instituut vermeld ook de jaarlijkse kost aan elektriciteit bij normaal gebruik van de auto. Omgerekend naar Euro zou dat 500 bedragen. Dat is zon 41 per maand. Niet gek als resultaat. Overigens is de Nissan Leaf gelauwerd als de "European Car of the Year 2011.
In december zullen de eerste Nissan Leaf's in Japan worden geleverd en in het eerste kwartaal van 2011 zal de puur elektrische wagen bij ons worden geleverd en ook in Portugal, de Ierse Republiek en het Verenigd Koninkrijk. In de tweede helft van 2011 wordt hij in Zwitserland voor 49.950 chf aan de mogelijke klant aangeboden. De prijzen voor de bovengenoemde Europese markten zullen in mei 2011 worden bekendgemaakt. Parkeerhulp, smartphone verbinding en een snellaadsocket zijn in de standaarduitrusting begrepen. Een zonnepaneel, geïntegreerd in de achterspoiler is een optie. Met een snellader is het mogelijk in 30 minuten 80% van de batterij op te laden. Op die batterij geeft Nissan vijf jaar of 100.000 km waarborg.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nissan)