De vermoedens waren al gerezen tijdens het jongste Salon van Genève met de Mazda Concept Car Minagi. Die is volgens de Japanse constructeur ontworpen volgens de nieuwe "Kodo-Soul of Motion" die weer is gebaseerd op de Mazda Shinari. Nu is het zeker dat er een CX-5 label op de achterkant van een nieuwe aantrekkelijke Sportly Utility Vehicle is gecreëerd binnen het al rijke Mazda-gamma. In het model is de "SkyActiv" aanak verweven, wat zoveel is als uitgekiende besparingen op motor, transmissie, chassis en carrosserie. De definitieve versie zal te zien zijn op het Salon van Frankfurt in september a.s. De bedoeling is om de zogenaamde compacte CrossOver volgend jaar in de showrooms te zien. Voor wie het vergeten mocht zijn, een crossover is bedoeld om het comfort van een limousine te bieden, de prestaties van een sportwagen en de behendigheid van een terreinauto(wr)
Chevrolet geeft acht jaar waarborg op batterij van Volt
De elektrische Volt met extended range krijgt in de USA acht jaar waarborg mee of 160.000 km. Volgende maand gaat deze lithium-Ion (16-kWh) accu met liefst 161 cellen erin in productie in de plant van Brownstown in Amerika. De batterijen zijn getest bij temperaturen van -25°C tot + 55°C. Zoals bekend wordt deze batterij na 60 km puur elektrisch en dus met ZERO-emission rijdend weer opgeladen door een kleine stationnaire motor. Die heeft als enige taak de batterij weer bij te laden. De generator staat niet in verbinding met de aandrijving van de auto. Daardoor kan de Volt en ook de Ampera als elektrisch voertuig worden geboekstaafd.
Zon batterij is onderworpen aan een streng management. Tien keer per seconde worden meer dan 500 diagnoses gesteld. 85% daarvan zorgt ervoor dat de lithium-Ion in alle veiligheid functioneert terwijl 15% de prestaties en de levensduur controleert. Tijdens de 1,6 miljoen testkilometers werd de batterij blootgesteld aan kortsluitingen, corrosie, stof, botsingen, onder water dompelen, samenpersen en penetratie van vreemde voorwerpen. Onder de ruwe Shake, Bake and Roll-procedure werd de ruwste behandeling van de auto uitgevoerd. Maar let op ingenieurs !!! De fantasie van de latere consument gaat nog verder dan de Uwe ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Renault nodigt gratis het hele gezin uit in Francorchamps
Volgende week op 30 april en 1 mei zal Renault het historische circuit van Francorchamps omvormen tot een waar attractiepark voor klein en groot, ter gelegenheid van de doortocht van de unieke World Series by Renault Na drie edities op een Limburgs circuit komt het spektakel nu al voor de vierde keer langs op de Ardense omloop van 7 km. Ook in de Ardennen tekende het publiek altijd massaal, met gemiddeld 70.000 toeshouwers per editie. Niet zonder reden, want zowel op- als naast de piste valt er heel wat te beleven.
Een demonstratie met een Renault Formule 1 zal bij dit alles een nieuw hoogtepunt vormen. Tussen de dennenbomen heeft het roofdier immers voldoende plaats om zijn paardenkrachten vrije teugel te geven en te brullen van jolijt. Na Jérôme DAmbrosio vorig jaar is het deze keer de beurt aan de huidige reserverijder van het Franse merk: Bruno Senna, neef van Ayrton Senna die op 1 mei 1994 op jammerlijke manier om het leven kwam tijdens de GP van San Marino in Imola.
Bruno Senna, die autosportgewijs gezien, in de schaduw blijft van de onvergetelijke Ayrton Senna da Silva, mag vier keer de sporen geven aan zijn Renault. Twee keer op zatedag en twee keer op zondag. Hopelijk vergeet niemand binnen de organisatie op zondag één minuut stille bezinning te houden voor Ayrton Senna die dan precies 17 jaar geleden in de Tamburello-bocht in Imola uit de autosportgeschiedenis reed als drievoudig wereldkampioen in een Williams-Renault. ('88, '90 en '91). Ayrton Senna zelf vertelde hoe die auto "misgeboren" was.
Een slecht chassis (Williams-Patrick Head) en een goede motor (Renault-goed voor wereldtitel constructeurs) die tijdens het huwelijk van beiden niet accordeerden. Maar Schumacher zat al achter Senna aan en Rothmans was met veel geld terug in de F1 gekomen...Ayrton kon niet anders dan plankgas gaan met de Duitser zijn Benettonneus onder zijn versnellingsbak. Zo is dat gegaan. Pijnlijker details willen we hier niet meer vertellen. Maar ze zijn er. Tot in de toppen van de tenen van de FIA.
De World Series by Renault zijn echter veel meer dan een autosporttreffen. Het is voor Renault een gelegenheid bij uitstek om aan het grote publiek de ingewikkelde racerij op een redelijk eenvoudige manier voor te stellen. Bij deze gelegenheid heeft de bezoeker geen speciale pasjes of VIP-labels nodig om coureurs en machines van dichtbij te benaderen, fotos te maken en dit allemaal zonder één euro te moeten uitgeven. Tickets moeten de geïnteresseerden enkel afhalen bij Renault-dealers, bij Totalstations of ze zelf afdrukken via www.renault.be. Deze geven recht op twee dagen hooggekwalificeerde autosport, veelal een visvijver voor nabij talent (DAmbroiso, Baguette, Bailly en andere Vandoornes) gebleken. Daarnaast zijn er talrijke attracties die voor elk wat wils bieden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
Als we stellen dat de industriële revolutie 150 jaar jong is, is dat historisch een overzichtelijke tijdspanne. In 1866 begonnen de eerste constructeurs elektrische autos te maken. De elektromotor was bekend, een batterij en vier wielen ook. Mits wat samenhang neigend naar een chassis was rijden dus niet zo bijster moeilijk. Net op het moment dat Camille Jenatzy zich door de muur van 100 km/h boorde met zijn elektrisch aangedreven La Jamais Contente, borrelde olie uit de aardbodem op. Waar ze niet borrelde werd ze overvloedig opgepompt. Juist die massale aanwezigheid van fossiele oorsprong, maakte dat vorsers naar betere batterijen, betere elektromotoren hun motivatie verloren bij het zien van de opkomst van de eerste autos op benzine. Het derivaat van aardolie dat ons nu meer dan een eeuw nooit eerder gekende mobiliteit geeft.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
De eerste twee races in de Europcup Formula Renault 2.0 gisteren op het circuit van Motorland Aragon in Spanje eindigden voor Stoffel Vandoorne in evenveel opgaves. Voorafgaand was nog getest in Navarra om de Belgische manche van de World Series by Renault in Francorchamps zo goed mogelijk voor te bereiden. Stoffel keerde uit het droomland van de autosport zonder punten terug. Hij vertelt:
Zaterdag zette ik de negende kwalificatietijd neer, maar in de races zelf heb ik niet veel kunnen rijden. Bij de start raakten drie wagens voor mij elkaar en werd ik door een andere auto achteraan aangereden. Na een paar meter was het al afgelopen. Op zondag kreeg ik tijdens de kwalificaties af te rekenen met problemen aan de stabilisatorstang. Ik geraakte niet verder dan een 23ste plek op de startgrid. Toch kon ik een goede start nemen, maar al heel snel begon te motor te sputteren en viel stil. De opgave was onvermijdelijk.
Stoffel Vandoorne blijft nog wat in Navarra trainen om alles klaar te hebben tegen die fascinerende dagen van 30 april en 1 mei 2011 op het mooiste circuit ter wereld, Francorchamps. De plaats waar kampioenen werden en nog worden gekneed.(Tekst:wr/FotoRACB)