Vorige donderdag 12 januari 2012 was het Autosalon nog maar
pas geopend voor het grote publiek of s avonds al werden 40.000 bezoekers
geteld. Vandaag, zondagavond verwacht Febiac, dat er meer dan 150.000 mensen een
kijkje zijn komen nemen. Met de twee nocturnes (maandag 16 en vrijdag 20)
tijdens dewelke het Salon openblijft tot 22 uur, verwachten de organisatoren
met meer dan 650.000 bezoekers deze 90ste editie af te sluiten. Tot zondagavond 22 januari kan nog worden gegrasduind tussen even mooie hostessen als auto's.
Voor een merk dat zich uit de strop heeft gewerkt is het van Opel verdienstelijk dat niet minder dan vijf Belgische première's worden getoond in Paleis 5. Je kan er best een dag vertoeven want de Astra GTC laat je niet los met een schitterend design en zijn welbekende rijprecisie. Naast de Astra trekt ook de klasse van de Zafira aan, de veelzijdigheid van de Combo-mixed personenauto/bestelwagen voor gezin, vrije tijd en werk. Dan is er nog de RAK, een trendzoekende experimentele vierwieler die wordt geflankeerd door de nieuwe Ecoflexmodellen. De trekpleister bij Opel is en blijft de mysterieuze Ampera met zijn uitmuntende technische oplossingen.
Als je Ampera zegt moet ook de RAK e worden toegelicht. Het is een experimentele elektrische auto die een nieuw licht werpt op stadsmobiliteit. Denken zoals Renault met de Twizy deed, de Nissan Land Glider en andere Smera's. Plaatsbesparend zijn is één van de hoofmotto's van de stads-EV's. We staan even stil bij Opel's "RAK e". Het gaat om een tweezitstandem die op batterijen rijdt en dus een uitstoot ZERO. De design ervan is inderdaad hippie te noemen, prachtig gestroomlijnd die mee een topsnelheid van 120 km/h waarborgt. De autonomie is 100 km. "Weinig", horen we zeggen...Dat is juist, maar in een stad is er al snel een stekker of een snellader gevonden. Opel beweert dat 100 km rijden met de RAK e slechts 1 kost. Afhankelijk van lokale wetgevingen is de RAK e ook binnen het bereik van jongeren vanaf 16 jaar.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Opel)
AUTOSALON (9) - Autoverkopers zijn nu consulenten en fiscalisten
Ieder merk heeft een legertje autoverkopers die fier als
gieters aspirant kopers wegwijs maken in een productwereld die zo ingewikkeld
is geworden dat één item aan een auto al een team op zich zou vragen. Eergisteren
vertelden we dat de Opel Ampera de evenknie is van de Chevrolet Volt en dat
intuïtie ons zegt dat de Ampera gemakkelijker van de hand zal gaan. Dat zit hem
zo. Bij Chevrolet staat de klant niet hoog aangeschreven. De verkoopsters en
consulenten, nog net geen psychologen of dokters in de wiskunde, grijnzen wel,
een lach wordt een kramp, essentiële vragen kunnen niet écht worden beantwoord.
Over de Volt zijn al boekenplanken volgeschreven. Over de Ampera ook, maar die
is al meer te zien geweest.
Opel is niet ontsnapt aan het vreselijke GM-avontuur waaruit
Chevrolet zogoed als onbeschadigd is uitgekomen. Opel heeft harde noten moeten
kraken, maar is steevast terug van weggeweest. Daaruit wordt de nuance geboren
om twee dezelfde PHEV (PluginHybridElectricVehicles) met uitgebreide autonomie
te verkopen. Bij Opel heeft men het gevoel dat de belangstellende
particuliere kopers zijn zeldzaam op zn minst au serieux wordt genomen in
al wat hij aan vragen stelt.
De arrogantiegraad van de herboren Duitse firma ligt
laag. Bij Chevrolet hoog. Met Wir Leben Autos en een dynamische directie,
verkoopsstructuur en een vakkundige Dienst Public Relations overtroeft Opel met
alle gemak Chevrolet.. Op Opel staan gezichten, faces. Bij Chevrolet is het
schimmig. Op uitzondering na natuurlijk van meesterbreinen zoals Eric Nève die
in het World Touring Car Championship zijn managementtechnieken samen met Ray
Mallock helemaal uitspeelt voor Chevrolet. Maar dat is andere koek dan een Volt
aan de man brengen. Daarvoor heb je mensen onder de mensen nodig. Geen
laptopsitters.
Niet noodzakelijk virtueel te zien op facebook. Eerder
tastbaar en met menselijke stem. Hoe dichter die bij de argwanende klant komt
die niks of niemand nog gelooft in deze herhaling van 1930 van vorige eeuw, hoe
groter de kans een koop wordt gesloten. In de fleetmarkt komt daar nog een
dimensie bovenop. Daar zijn de aanvankelijke autoverkopers nu consulenten én
fiscalisten geworden. Eén van hun belangrijkste eigenschappen is door een vorm van
indringende analyse in cijfermateriaal en een goeie pint of een goed glas wijn
aan klantenbinding te doen. In hun geval zijn PR-managers overbodig geworden,
want zij nemen die functie over. In de meeste autobedrijven is de pr-rol een
zeepbel geworden die niet meer bijdraagt tot het vergroten van de
verstandhouding met die bedrijven en groepen waar ze op hun beurt van
afhankelijk zijn. Tijden veranderen. Vandaag bliksemsnel.(Tekst:Walter
Rombauts)
DE JUKE SHIRO, TWEEDE EUROPESE PREMIERE VAN NISSAN
Nissan trekt op de negentigste Brussels Motor Show veel
publiek. De puur elektrische LEAF waarmee ook kan worden gereden is daar
niet vreemd aan. Daarnaast boezemt de nieuwe, nog krachtiger en snellere GT-R,
ontzag in en de dromers drummen zich een weg naar de fascinerende auto die toch
nog altijd bij uitstek Porsche doet grommen. Maar Nissans excentriek gevormde
Juke telt ook als tweede Europese première van het merk door een speciale
versie van de crossover die op slechts 400 eenheden is geproduceerd.
De Juke Shiro baseert zich op het Tekna-uitrustingsniveau,
dat onder meer de volgende extras omvat: lederen interieur, privacy glas,
achteruirijcamera, een I-Key en Nissan Connect. De specifieke meeruitrusting
voor de Shiro bestaat uit een unieke koetswerkkleur die de naam Night Shade
Blue meekreeg. De laagprofielbanden liggen op 17-duims sportieve (1 duim =
25,4 mm) lichtmetalen velgen, zilveren spiegelkappen en deurklinken voor het
exterieur. Maar ook het interieur krijgt extra cachet mee door een witte
middenconsole en het witte stiksel voor het lederen binnenwerk. Nissan zegt dat
de klant voor al dit moois 530 meer betaald.(Tekst:Walter
Rombauts/Foto:Nissan)
OPEL AMPERA GENOMINEERD VOOR AUTO VAN HET JAAR 2012
Het heropstaande Opel krijst zijn vreugde uit dat de Opel
Ampera genomineerd is onder de kandidaten op de begeerde commerciële titel
Auto van het Jaar 2012. Opel won de titel al drie keer. Met de Kadett E
(1985), de Omega A (1987) en de Insignia (2009). De titel hangt mee af van de
visie van 59 autojournalisten uit 23 Europese landen. De Opel Ampera bevindt
zich onder de zeven finalisten die overschieten in een veld van 35 deelnemers.
Op 5 maart 2012 zal tijdens het Autosalon van Genève de winnaar worden
bekendgemaakt.
De Ampera maakt veel kans omdat hij als embryonale
elektrische auto een uitgebreide autonomie biedt door de combinatie van een
Lithium-Ion batterij die als ze leeg is weer wordt opgeladen door een
benzinemotortje dat dienst doet als generator. De autonomie gaat tot over 500
km, het Ottomotortje stoot 27 g/km CO2 uit en is daarmee sowieso al de groenste
auto. Dit naast de 65 km die de Opel Ampera puur elektrisch, dus met
ZERO-uitstoot aankan.
Door de combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor is
deze ruime auto met allure eigenlijk een plug-in-hybride. Maar juist die
combinatie maakt hem momenteel superieur aan de pure elektrische auto omdat die
het met een veel beperkter bereik moeten doen. De Chevrolet Volt is identiek
aan de Ampera, maar dreigt toch te verliezen tegen zijn evenknie. Waarom
vertellen we eerstdaags.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Opel)
Voortgaande op de succesverkoop van de zogenaamde door de overheid gesubsidieerde groene
wagens in december 2011, heeft zowat ieder merk een clean car of the year.
Een clubje zogeheten vakbladen hebben nu ook op de persdag van het autosalon de
Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Mitsubishi tot die status verheven. Het is
net geen gesjoemel om in de gunst te komen van de betrokken constructeurs. De
boekskes hebben dringend geld nodig en via vleierij kan er allicht een
paginaatje pub af. Ook in bar slechte tijden hebben autoconstructeurs, net
als banken en regeringen, geld genoeg om het gezicht te redden.
De Opel Ampera en de Chevrolet Volt zijn
plug-in-hybridwagens met een kleine verbrandingsmotor die dienst doet als
generator als de Lithium-Ion-batterij na 65 km puur elektrisch rijden plat is
en weer moet worden geladen. Op die manier kan een autonomie van iets meer dan
500 km worden gehaald en de uitstoot aan koolstofdioxyde is slechts 27 gram per
kilometer. Héél groen dus. Hoe deze dure auto aan de man zullen worden
gebracht is een andere vraag. Maar goed, oprecht groen in stijl, comfort én
veiligheid. De beide pronkstukken kregen vorige dagen nog een verder
doorgedreven veiligheid tegen brand bij of na een botsing met zijdelingse
impact. Dit op advies van de "National Highway Traffic Safety Administration" in Amerika.
De Mitsubishi iMiEV is als puur elektrische auto en dus met
ZERO-uitstoot ook Clean Car of the Year 2012. Mitsubishi was dat al in 2007,
geheel op zichzelf staande. De auto stond model voor de Citroën C-Zero en de
Peugeot Ion, die dus ook vandaag dan mede gerust Clean Car of the Year 2012
zijn. Mogelijk is de hangende - overname van Mitsubishi door de groep
Beherman (wegens wegvallen van Saab) een mogelijke stimulans geweest om die
pioniers-Mitsubishi nog eens onder de spots te brengen. Het moet gezegd: het
trio Citroën, Peugeot en Mitsubishi rijdt voortreffelijk. Laat daar geen
twijfel over bestaan. Maar
Ook de Nissan LEAF Car of the Year 2011 rijdt minstens het
best, de Tesla en de Fiska Karma nog iets beter. Wat mag voor een spaarpotje
van 117.000. Ook de Renault Fluence is een kampioen. In de balans
prijs/tegenwaarde en een leugentje om bestwil omtrent de autonomie van 175 km.
Maar nu bankiers, regeringen en het hele zootje (-zou Toon Hermans zeggen) door
de wereldmand van de geloofwaardigheid zijn gevallen, maakt dat geen verschil
meer.
Herstel van vertrouwen aan alle kanten ? Diogenes zou er
vanuit zijn ton meevoelend om glimlachen. "Ga uit mijn zon Koning Auto, anders
kan ze niet dienen om samen met wind en waterkracht de energie te oogsten om
die batterijen te voeden waarmee de elektrische autos flitsen." Tenzij we ze
gewoon uit de waterstof in de lucht laten rijden. Zomaar, alsof het niets is.
Draadloos laden door middel van inductie zoals Drayson Racing met hun LMP1
demonstreert.
In een wereld waarin het licht menselijk en materieel dreigt
te doven is er nog veel voer tot discussie om de elektrische auto erdoor te
krijgen. Iedereen autocoureur, iedereen fotograaf, iedereen journalist,
iedereen zijn Clean Car of the Year ! Facebook en Twitter zijn er te klein
voor. Virtueel. Dat is jammer genoeg ook de titel van Clean Car of the Year
2012. Verkracht voor de echte onderscheiding goed en wel is geboren. Maar wel leuke dingen voor de
mensen, wars van waarheid.(Tekst en fotos:Walter Rombauts)
Op zondag 3 juni 2012 gaat in Le Mans La Journée de Test
door waaraan alle teams deelnemen die veertien dagen later de even beruchte als
beroemde 24 Uren van Le Mans rijden. De kans is groot dat daar bij wijze van
demonstratie ook de puur elektrische Lola-Drayson B12/69EV zal aanwezig zijn.
Lola en Drayson Racing hebben samen een LMP1 prototype klaar om in 2013 deel te
nemen aan het FIA-kampioenschap voor racewagens met ZERO-uitstoot. Puur
elektrisch dus.
De bolide die Lola en Drayson Racing klaargestoomd hebben
heeft 625 kW (850 pk) vermogen en kan een topsnelheid halen van meer dan 325
km/h. De kompleet elektrische aandrijving komt van een Lithium-Nanofosfaat
batterij waarvan de cellen in exclusiviteit zijn gemaakt door A123-Systems.
Ieder wiel van de auto wordt aangedreven door een axiale Oxford YASA motor. Dat
geeft bijgevolg een effect zoals een permanent vierwiel aangedreven auto.
De gunstige essentie daarvan is dat de banden grotere
laterale krachten kunnen opvangen omdat het motorkoppel op ieder wiel lager is.
Zo krijgt ieder wiel 156,25 kW (212,5 pk) toebedeeld. Terwijl de Lola-Drayson
in vormgeving in niets verschilt van een huidige LMP1 auto, is er zeer grote
zorg besteed aan de gewichtsverdeling van de componenten om een neutraal tot
licht overstuurd karakter te bekomen. De bedoeling van Drayson Racing is in Le
Mans aan te tonen over één ronde sneller te zijn dan de benzine- en diesel
LMP1s van het ogenblik. Het team weet echter nog niet concreet raad met de
lading van de batterij voor een lange-afstandsrace. Momenteel wordt de lading
via inductie en dus draadloos gedaan. Het zal nog vonken in Le Mans. Héél concreet: tijdens de MIA Conference op 12 januari 2012 zal de auto worden voorgesteld op stand 6240 in Hall 6. Dit in het kader van "Autosport International 2012" dat daar loopt tot zondag 15 januari 2012. Lord Drayson zal in persoon aanwezig zijn.(Tekst:Walter
Rombauts/Foto:Lola-Drayson)