Het voorbije autosalon en een verdere succesvolle verkoop in
januari liet Nissan toe 4,5% marktaandeel te scoren. Daarmee stapt het als
eerste Aziatische merk de top 10 van de Merken binnen. Januari, traditioneel goed
voor 20 à 25% van de jaaromzet in België, werd voor Nissan Belux een gigantisch
succes. De Nissan inschrijvingen stegen met liefst 16% in
vergelijking met vorig jaar terwijl de markt met 15% daalde. Meteen een record
na 19 jaar (vorig record in 1993) en over de rode loper de top 10 van de Merken
binnen. Populair bleken de nieuwe Qashqai, de speciale serie van de Juke die "Shiro" heet en natuurlijk de attracties van de nieuwste GT-R en de puur elektrische LEAF waarmee 1000 testritten werden gemaakt tijdens de tien dagen van het salon dat dagelijks 50.000 bezoekers ontving.
"Het Qashqai-verhaal gaat alsmaar feestelijk voort, vooral dank zij de lancering van de nieuwe 1.6 dCi motor (met 119 g/km aan CO2 een knipoog naar de fleetverkoop) en de sterke communicatiecampagne tijdens het salon", verklaart Leon Dorssers, Managing Director Nissan Belux. Deze in de autowereld beslagen man kijkt met tevredenheid terug op een "vechterssalon". Want sinds de nieuwe regering de karwats over alle merken liet gaan door nieuwe belasting- en subsidiëringsregelingen, was het geen sinekure om nieuwe- en trouwe klanten Nissan-contracten te doen onderschrijven. Door de inzet van het hele dynamische team is dat toch gelukt en rijden nu méér Juke's en Qashqai-eigenaars zelfvoldaan rond. Nissan blijft een begrip.(wr)
Volgende vrijdag zal Circuit Zolder tijdens een
persconferentie bekendmaken welke internationale vedette in de kleuren van
Zolder aan de start zal komen van de Legends Boucles de Spa. Tevens zal dan ook
geweten zijn met welke auto ze aan de start komen en zal het hele seizoen 2012
van Zolder wereldkundig worden gemaakt. Uiteraard is het Algemeen Directeur
Thierry Deflandre die met zijn gekende dynamiek de verschillende evenementen
zal toelichten. Niet vergeten dat binnen een jaartje het Limburgs racelint
vijftig jaar bestaat en dat zal niet ongemerkt voorbijzoeven. Het eerste echt
geluid bromt weer over Zolder op 19 februari 2012 door autos die minder dan 95
dB(A) produceren. Vanaf 1 maart dan beginnen de echte internationale trainingen,
donderdags zoals van oudsher gebruikelijk is. Zolder maakt zich op voor nieuwe
uitdagingen.(wr)
Op 11 februari a.s. trekken twee jonge ingenieurs de wijde
wereld in aan boord van een Citroën C-ZERO. Ze hebben zich als doel gesteld de
eerste reis rond de wereld te maken in een serie-elektrische auto. Dat is de
Citroën C-ZERO zeker, aangezien hij in één adem wordt genoemd met de Peugeot
Ion en de Mitsubishi iMiEV van dewelke de beide evenknieën zijn afgeleid. De
Nissan LEAF zou het rijtje kunnen afsluiten, maar et die auto zit je in een
andere dimensie: die van méér auto. Voller, ruimer, stabieler. Maar in ieder
van die gevallen gaat het om echte volwaardige autos die net rijden als ieder
andere. Alhoewel de autonomie op één batterijlading in vraag blijft.
Het startschot voor de eerste reis rond de wereld met een EV
wordt gegeven in Straatsburg. Dan volgt er een tocht die de twee avonturiers in
8 maanden tijd door 17 landen zal leiden en dat voor slechts 250 aan
elektriciteitskost. Citroën gaat hiermee een gedurfd avontuur aan. Maar het
merk heeft zo nog één en ander op zijn actief. Zoals 80 jaar geleden die
fameuze Croisière Jaune Toen niet elektrisch maar wel een uitdaging voor mens
en machine.
Heel optimist zegt Xavier Degon (27 en ingenieur bij EDF) en
Antonin Guy (28 en consultant bij Capgemini Consulting) dat als een
elektrische auto een reis rond de wereld kan maken er niets of niemand hem nog
tegenhoudt om er onze dagelijkse boodschappen mee te doen t Is goed dat
jonge mensen in dingen geloven, op het naïeve af, want de dagelijkse realiteit
met een EV vandaag is dat je constant naar de voorraad van de batterij zit te
turen. Maar de beide jonkheren zien het wel zitten. De tocht zal 200 dagen
duren en 25.000 km zullen daarbij worden afgelegd. Ze maken zich sterk dat ze
met 300 keren de batterij opladen de klus zullen klaren. Uiteraard is dit een
stunt voor Citroën. Sinds de lancering van de C-ZERO in 2010 liepen er bij
Citroën al 2800 bestellingen binnen. Eerlijkheidshalve geeft het fascinerende
Citroën toe dat beide technici op hun website www.electric-odyssey.com een oproep
doen om plugger te worden langs de weg die van de Amerikaanse Rocky Mountains
gaat naar het hartje van Japan om langs de Zijderoute tussen China en
Kazachstan richting Centraal Europa te nemen. Ieder stopcontactje is meegenomen...Durvers.(Tekst:Walter
Rombauts/Fotos:Citroën)