Nadat Sebastien Vettel in het tweede deel van de kwalicaties met 1'27"407 de "pole" had toegeëigend, draaide zijn banwisselstrategie, en die van zowat alle concurrenten anders uit dan verwacht. De drie-stop-strategie bleek niet de juiste. Want met een daarvan afwijkende tweestop-strategie heeft de Fin Kimi Räkkönen zijn Lotus-Renault als vanuit een luie zetel naar de zege gestuurd in de GP van Australië. Aanvankelijk reden Sebastien Vettel en Fernando Alonso aan de leiding voor hun derde pitstop, maar net dan bleef Kimi op de baan en reed van zijn achtervolgers weg. Om te winnen. Nochtans was de Fin slechts vanop een zevende plaats op de grid gestart. "Het is een gemakkelijke race geweest", zei hij. "Telkens Alonso dichterbij kwam zette ik een snelste ronde neer en liep weerom verder van hem weg. We zijn blij met deze zege, maar het is maar één enkele race. Om een optie te kunnen nemen op de wereldtitel blijft er nog veel werk te doen..."
Kimi Räikkönen is 33 jaar en werd geboren op 17 oktober 1979. Na in 2003 en 2005 vice-wereldkampioen te zijn geweest verzilverde hij de titel in 2007, waarna hij de F1 de rug toekeerde. Vorig jaar maakte hij een "come-back" en deed het beter dan de ook weergekeerde Michaël Schumacher die eerder zeven wereldtitels op zijn naam bracht. Met Kimi Räikkönen is het nieuwe WK 2013 intrigerend aangezwengeld, want noch Sebastien Vettel (25), noch Alonso (31) zullen zich zomaar bij de gezwinde tred van de Fin en zijn Lotus-Renault neerleggen. De volgende race is volgende week op zondag 24 maart in Sepang in Maleisië. Waar de weerman nog grilliger is dan die van Australië.(wr)
Regen die uitgegroeid is tot storm heeft de koersdirectie doen beslissen de Q1 in de kwalificaties die de startgrid bepalen voor zondag, diezelfde zondag om 11 uur te doen rijden. Kwestie van onder "normale" omstandigheden te rijden. Want Q3 en Q2 werden getekend door zware crashes, zoals die van Massa in de muur, Esteban Gutierez die Pastor Maldonado meesleepte in zijn glijpartij. Het beeld zou niet compleet zijn als ook niet de Marussia-jongens Charles Pic en Guido van der Garde hun verhoopte chrono's tegen een muur te pletter reden.
Dus straks, negen uur later dan bij ons, gaat de Q2 en Q3 om precies om 11 uur plaatselijke tijd verder. Uit de aanvankelijke tijden in de Q3 en Q2 blijken de Red Bull-Renault's van Sebastien Vettel (1) en Mark Webber al de snelsten, de sterksten te zijn. Fernando Alonso aast erop hun hegemonie tijdens de laatste deel, het onderonsje met tien, te breken. Met zijn Ferrari wordt hij momenteel derde genoteerd. Romain Grosjean (Lotus-Renault) werd snelste in de Q3, maar die prestatie is iedereen blijkbaar ontgaan.
De Fransman neemt dit seizoen een optie op een eerste GP-zege. Lewis Hamilton belandde met de Mercedes W4 nog maar eens in de grindbak, gelukkig zonder veel schade. Maar het is duidelijk dat Nico Rosberg de Brit wellicht het hele seizoen zal overklassen. Met uitzicht op een wereldtitel. Waarom niet ? Maar op z'n minst op een bits duel met omzeggens leeftijd- en landgenoo Sebastien Vettel...Tot nu toe ongenaakbaar.
De beslissing werd genomen door de FIA-stewards. Iedereen vond het een geredelijk verdict, omdat anders een vertekend beeld zou opdoemen van verwrongen krachtverhoudingen op de startgrid. Hopelijk is het geen precedent om bij iedere aanslag van de weerman in Amerikaanse toestanden te vervallen met als eindresultaat "niet meer rijden bij regen." Regenrijders behoren in de Formule 1 als een vast gegeven in het totaalbeeld. Maar in Australië was het storm die de FIA tot die beslissing bracht.
Geen storm in een glas water dus. Morgen wordt dat glas tot op de bodem geledigd in de eerste GP van het seizoen om het WK 2013. Intuïtie zegt dat Sebastien Vettel zich goed voelt. Als een vis in water. Mark Webber rijdt tweede als zijn schaduw, met als taak punten te scoren voor de constructeurstitel. Om zo nu en dan ook eens te winnen. Als Vettel uitvalt, of op eigen kracht zoals hij vorig jaar voor de tweede keer de GP van Monaco won.(wr)
DERDE VRIJE TRAINING F1 VEILIG, KWALIFICATIE DOOR WEERMAN BEDREIGD
De derde vrije oefeningen voor de GP van Australië F1 die zondag 17 maart 2013 zullen normaal op een droog, zogenaamd stratencircuit van 5,303 km lang, worden gereden. Nu is de temperatuur bij onze tegenvoeters zo'n 19°C. Maar voor de eigenlijke kwalificaties dreigt de weerman toe te slaan in de 16 bochten met nattigheid. Het gegeven hits de gemoederen op. Geen teambaas weet er raad mee en gelukkig bestaat in de F1 geen Amerikaanse regel die een echte "wetrace" verbiedt. De timing is de timing. Bernie Ecclestone is de eerste om daar de harde hand aan te houden. Spektakel. Drank (Red Bull), Seks (de pitpoezen) en Spelen (het WK) voeren de bovenhand. Hopelijk leidt het niet tot onze ondergang zoals het Romeinse rijk. Maar de paus van de F1 - Bernie - wil niet dat daaraan wordt geraakt.
In schrille tegenstelling tot de nieuwe baas in Rome die vindt dat de Kerk niet aan de moderne verlokkingen moet toegeven. Daarom staan de Kerken leeg. Gelovigen zijn afvallig geworden. Belastinggeld houdt religies recht. In Bernie's gebedplaatsen - Melbourne is er één én de eerste van - zit het vol. Met plezier. Ontkennen van de menselijke dierlijkheid is altijd een fout gebleken. Daarom is voor sommigen "kommer en kwel hebben" het rechte eind. Andersom is het: het goed hebben is de regel. Die stelling zou wereldwijd moeten gelden. Ecclestone haalde de armoezaaiers van de beginjaren van de F1 naar eerst (1981-FOCA) naar rijke renstallen die vandaag een bodemloze put met geld moeten vullen...
Terug naar Melbourne. Jean Todt is zeker in Melbourne. Niet gemeld, maar mogelijk anoniem de sfeer opsnuivend. Babbelen met Bernie Ecclestone en zijn onvermijdelijke erfenis. Jean Todt begon ooit in de jaren '60 als navigator in de rally's in een Peugeot 406. O.a. in de Rally van Corsica. Nu de Grote Baas van de FIA (Fédération Internale de l'Automobile) in Parijs, Place de la Concorde nummer 8, net veel verder dan de Crazy Horse. Todt is autosportgewijs gezien een Napoleon. Hij duldt geen tegenspraak, heeft héél vaak, maar niet altijd gelijk. Vraag het aan Rubens Barrichello...
Todt bepaalt uiteraard mee de nieuwe F1 voor 2014. Die is gepland met 1.6 liter V6 motoren met KERS (Kinetic Energy Recovery System) waarover trainingssnelste Sebastien Vettel zich al in de steek gelaten voelde. KERS is fantastisch gevonden: gedurende 6"7 opnieuw 82 pk afroepen van een condensator die kort en heftig dit bijkomende vermogen aan het reeds bestaande van de motor toevoegt. Vervolgens nog die verstelbare achtervleugels (50 mm speelruimte) om neerwaartse kracht te vermeerderen in de bochten en als een haas snel in de rechte lijnen wanneer de luchtsroom niet meer een geblokkeerde weg ontmoet en als haren van een blonde schone door de vleugelspleet glijdt.
Wonderbaarlijke aerodynamika. Natuurwetten. Niet om te buigen. Wie het probeert verspilt nodeloos energie. Om het met de woorden van Nicolas Tesla (uitvinder van de wisselstroom en draadloze communicatie) te zeggen: "Gebrek aan doelgerichtheid kost alleen maar energie, tijd en geld". Op de F1 toegepast is er onder de teams geen gebrek aan doelgerichtheid. Ze willen winnen. Naar schatting zijn er acht coureurs die worden betaald. De "rest" moet een zitje kopen via sponsors. Dus een lichte devaluatie van het purisme van de sport. Wie geld heeft kan/mag rijden. Wie er geen heeft, die heeft brute pech. Lewis Hamilton, mengeling van liefde en haat bij supporters, Kimi Raïkkönen, onberekenbaar, Sebastien Vettel, drie keer wereldkampioen, Jenson Button, mogelijk overrompeld door eigen succes, Fernando Alonso, tweevoudig wereldkampioen die dorst naar een derde kroon. Het speelt zich allemaal af in Melbourne, arena sinds 1996 van de puurste autosport die de F1 blijft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault en Mercedes)
SEBASTIEN VETTEL BRENGT EERSTE TWEE MOKERSLAGEN TOE
De nu al drievoudige wereldkampioen Sebastien Vettel domineerde met 1'27"211 de eerste vrije oefensessie met het oog op de GP van Australië F1. Dat is de openingsrace van het WK F1 die zonda in het Albert Park in Melbourne wordt gereden. Felipi Massa en Fernando Alonso waren respectievelijk tweede en derde. Nog drastischer ging Vettel met zijn Red Bull RB-9 tekeer in de tweede vrije oefensessie. Hij zette de chrono scherper op 1'25"908. Ploegmaat Mark Webber finishte tweede, derde Rosberg (Mercedes W04) en vierde de Fin Kimi Räikkönen (Red Bull-Renault). De spraakmakende Fransman Romain Grosjean, beloftevoller dan ooit, plaatste zich als vijfde achter zijn kopman.
Het moet voor tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso al een doorn in het oog zijn geweest toen hij in de tweede sessie - nochtans op supersofts - slechts zesde finishte. Bij Mercedes en Mc-Laren Mercedes vlotte het niet echt. Nico Rosberg haalde verdienstelijk de derde chrono uit de brand alvorens hij met versnellingsbakproblemen moest stoppen. Ploegmaat Lewis Hamilton bakte er nog niets wezenlijks van en ging op bezoek in de kiezelbakken. In weerwil van zijn dominatie ergerde Sebastian Vettel zich over zijn KERS dat niet voor 100% teruggaf van zijn opgeslagen - elektrische - energie.
De volgende vrije training - meteen de laatste - gaat zaterdagochtend door. 's Namiddags is het menens voor de plaats op de startgrid voor de race van zondag. Dan moet Mc Laren-Mercedes Jenson Button (nu elfde) en Sergio Perez (nu dertiende) trachten hun bolides hoger in de ranking te zetten. Zoniet wordt er zondag geen eerste-rangsrol gespeeld.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull-Renault en Mercedes)
START WK F1: PILOTEN SPEELBAL VAN PIRELLI EN CIRCUITARCHITECTEN
Vorig jaar werd in de F1 het nieuwe circuit in Indië (Delhi) in gebruik genomen. Daarop werd de eerste GP van India gereden wegens de al jarenlange aanwezigheid van Force India in het WK. Pirelli leverde toen, en nu opnieuw, de rubberschoeisels waaruit de teammangers, maar vooral de coureurs kunnen kiezen. Toch bepaalt Pirelli het wezenlijke aanbod. En nieuwe circuits worden naar de hand van de constructeurs getekend. Want lange rechte lijnen waarop de 2,4 liter V8 atmosferische motoren vollast tegen 18.000 t/m draaien zijn niet echt gewenst. Hoe ver de materialen van motorblok/carter/versnellingsbak ook zijn gevorderd. Iedere ingenieur houdt wel iedere race zijn hart vast...
Trouwens niet alleen in de F1 zijn lange rechte lijnen geschuwd. De "Automobile Club de l'Ouest", organisator van de 24 Uren van Le Mans (dit jaar op 22 en 23 juni, testdag 9 juni), was maar al te blij aan de constructeurs te kunnen melden dat de - destijds - lange rechte lijn van Hunaudières zou onderbroken worden door twee chicane's. Onder het mom van veiligheid na talloze zware ongevallen. Thierry Boutsen kan er in zijn Toyota-tijd over meespreken. Als ik me goed herinner - straks archieven openen - was het iets over middernacht, het moment waarop de toeschouwers dronken waren en eerder naar de striptease-tentjes werden gelokt dan naar het eentonige gebrom op de omloop. Op dat tijdstip weet - bijna - geen mens meer hoe de stand van zaken op de piste is.
De omloop in Melbourne waarop binnen een paar uur de eerste GP van het WK F1 2013 wordt gereden is een stratencircuit. Geen Monaco, maar wel in die kategorie geklasseerd. Klassiek kan worden gezegd. Maar nieuwe circuits hebben geen echte lange lijnen meer, zodat de power-units maar enkele seconden op maximum belasting zitten. Toch slagen de 24 coureurs erin razendsnelle rondetijden te rijden. Weerom om veiligheidsredenen - men is Senna 1 mei 1994 nog niet vergeten - tracht de bandenleverancier in samenspraak met de circuitarchitekten de snelheid te temperen.
Pirelli doet dat met de samenstelling van de rubber, leveranciers van slijtlagen - het asfalt - doen dat met een flinterdunne laag "glijmiddel" om de piloten op het verkeerde been te zetten. Zowel voor de bandenslijtage als voor de wegliggings-verrassingen. Let er eens op dit seizoen ! Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault) gaat voor zijn vierde titel. Fernando Alonso (Ferrari) voor zijn derde. Lewis Hamilton (Mercedes WS04) voor zijn twee, net als Jenson Button bij Mc Laren-Mercedes. Niet te vergeten, daar hoort ook Kimi Räikkönen bij. Van Lotus, weet u wel. Maar in dat geval wel komende van hemzelf. Dit seizoen hebben 60% van het deelnemersveld kans om de werldtitel binnen te halen. Principieel veertien coureurs. Als het meevalt...
De "rest" rijdt er bij wijze van spreken voor eerste WK-punten, een mogelijke zege (Romain Grosjean Lotus-Renault en Sergio Perez bij Mc Laren) of hangt straks in de vangrails, de bomen of de bandenmuur. Daarom is dit WK het eerste dat in "slow-motion" zou moeten worden uitgezonden. Dan zou men de "pekelzonden" en de "doodzonden" van elkaar kunnen scheiden. Een nieuwe paus is daarvoor niet nodig. Bernie Ecclestone (81) regeert nog, maar aan de poten van zijn stoel wordt achter de schermen wel gezaagd. Omdat niemand het eeuwig leven heeft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)