Racing Stars is een project van driftspecialist Jan Wouters. De bedoeling van zijn Motorsport-Trainingscenter is een heuse talentenjacht die als doel heeft op zoek te gaan naar 8 snelle piloten (4 dames én 4 heren), enkele mecaniciens, een teamleider en een racewagen. De challenge: een podiumplaats tijdens de 24 Uren van Zolder 2013 te bemachtigen.
De talentenjacht, in de vorm van een reality TV-programma, bestaat uit 11 episodes. Mannen en vrouwen zullen de strijd aanbinden tegen elkaar voor een plaats in de finale. Het uiteindelijke doel is deelnemen aan een officiële wedstrijd tussen reeds ervaren racepiloten.
Racing Stars tracht zo een zo compleet mogelijk beeld te scheppen van deze tak van de gemotoriseerde sporten. Alle mogelijke aspecten van het gebeuren komen aan bod: de voorbereiding en training van de racepiloten zelf, zowel op rij-technisch als vlak van fysieke conditie, de keuze van het voertuig, het prepareren van de wedstrijdwagen, een volledig team opbouwen, het zoeken van partners en hun mogelijke financiële middelen, trainingsfaciliteiten...
Racing Stars maakt gebruik van een vaste jury dewelke uiteraard gedurende iedere episode aanwezig is en een gastjury die als vakspecialist per discipline zal fungeren. Ook Yokohama zetelt in de jury en wordt vertegenwoordigd door de General Manager van Yokohama Belgium NV, de autopurist Olivier Hermans, een gezien iemand in de autosport. Op het einde van elke episode zal de jury bepalen wie er mag doorgaan en wie de race zal moeten verlaten. De selectie gebeurt op objectieve én subjectieve wijze.
Na een oproep op facebook en een korte inschrijfperiode van amper 3 weken hebben ruim 1200 kandidaten zich aangemeld voor deze uitdaging. Uit al deze inschrijvingen werden er 100 deelnemers uitgenodigd om op 10 maart 2013 j.l. deel te nemen aan een eerste selectiedag. Het hele proces duurt 11 episodes, waarbij iedere episode een ander aspect van de autosport benadrukt. Uiteindelijk blijven er vier dames en heren over. Zij zullen de twee racewagens besturen tijdens de 24 Uren van Zolder 2013. Het programma zal worden uitgezonden op Life tv vanaf 3 juni 2013 en zal worden gepresenteerd door Roos Van Acker. Iedereen lijkt ernaar uit en het is altijd opmerkelijk hoe Yokohama banden smeedt die autosporters onderling en aana het asfalt binden.(wr)
Een spurtje van 0 tot 70 km/h in 5"9 en een volledige laadbeurt in anderhalf uur...Dit kan bijna niet anders dan Volvo zijn die weer iets aan het brouwen is dat in de richting van een elektrische auto gaat. Net terwijl iedereen het gevoel kreeg dat de crisis de puur elektrische auto doet vergeten. Maar neen, het gaat over de eerste EV's die uit een partnership tussen Volvo Cars en Siemens ontstaan. Beiden trachten de elektrische aandrijving beter te maken en de klant meer flexibiliteit te bieden.
Vanaf de zomer van 2013 zullen Europese leaseklanten een bijgewerkte demovloot van 100 volledige C30's besturen én beoordelen. De unieke technologische oplossingen kunnen worden toegepast in het volledige elektrische assortiment en vormen een nieuwe stap in de ontwikkeling van de auto's van de toekomst. De nieuwe Siemens-motor levert een piekvermogen van 89 kW (120 pk) en een koppel van 250 Nm. Dat koppel resulteert in een acceleratie van 0 naar 70 km/h in 5"9.
Volvo en Siemens spreken over een snellaadoplossing die voor langer rijplezier zorgt tijdens de dagelijkse ritten. "Het betekent een aanzienlijke verbetering van de "cost of ownership" omdat de klant nu dagelijks veel meer goedkope kilometers kan afleggen. Tien minuutjes opladen volstaan voor een rit van 20 km." Deze woorden komen uit de mond van Lennart Stegland, Vice-President Electric Propulsion System, bij de Volvo Car Group.
Siemens is de hoofdleverancier van de componenten van de elektrische aandrijving in het nieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture) dat vooruitstrevende toepassingen mogelijk maakt op ieder niveau: van uiteenlopende soorten hybrides tot puur elektrisch aangedreven modellen, zonder daarbij in te boeten aan interieurruimte of het koffervolume.
Volvo en Siemens brengen een innoverende wereldpremière. Dat komt omdat de snellader van 22 kW 's werelds eerste driefasige geïntegreerde lader is die klein genoeg is om ingebouwd te worden in een elektrische wagen. Met een driefasige aansluiting duurt een laadbeurt anderhalf uur (voor een actieradius van 164 km volgens de NEDC-cyclus) Met een gewone monofase-aansluiting van 230 V duurt een laadbeurt 8 à 10 uren, afhankelijk van de beschikbare stroom
Volvo en Siemens zeggen uitdrukkelijk trots te zijn erin geslaagd te zijn deze unieke oplossing te ontwikkelen. Door de meer bruikbare uren per dag te bieden, is een belangrijke stap gezet naar de elektrische auto als een haalbare marktoptie in zowel de openbare- als privésektor.
De geactualiseerde Volvo C30 Electric-fleet voldoet aan dezelfde strikte kwaliteits- en veiligheidsnormen als alle andere Volvo's. Afhankelijk van de brandstofprijzen kunnen die 2/3 lager liggen dan bij conventionele auto's. Dus men ziet dat de elektrische auto nog helemaal niet is opgegeven, wel in doorgroeikansen vertraagd.(wr)