De Zwitser Sebastien Buemi heeft gisteren met Renault e-DAMS de GP van Argentinië gewonnen. Daardoor geeft hij zichzelf niet alleen de derde opeenvolgende zege in het derde Formula E kampioenschap maar zet Renault met e-DAMS met 111 punten in de constructeursstand kop en nek boven de concurrentie. Renault won 12 van de 24 gereden puur elektrische GP's in de drie seizoenen. Dat is een score van 50%. Nicolas Prost finishte vierde. De volgende race, de vierde, wordt gereden in Mexico op het Circuit "Hermanos Rodriguez" nabij Mexico City.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Uitslag van de derde Formula E GP:
01. Sebastien Buemi
02. Jean-Eric Vergne
03. Lucas di Grassi
04. Nicolas Prost
05. Nelson Piquet jr
06. Loïc Duval
07. Daniël Abt
08. Jérôme D'Ambrosio
09. Oliver Turvey
10. José Maria Lopez
Stand in het Kampioenschap van de Piloten:
01. Sebastien Buemi 75
02. Lucas di Grassi 46
03. Nicolas Prost 36
04. Jean-Eric Vergne 22
05. Felix Rosenqvist 20
06. Sam Bird 18
07. Nick Heidfeld 17
Stand in het Kampioenschap van Constructeurs/Ploegen:
De "gespecialiseerde" Formule 1 website "F1-Journaal.be" onttrekt zich aan iedere journalistieke deontologie. Waardoor ? Zij vertalen alle artikels die de terecht geroemde site "ESPN" brengt. Wat die mensen - Kate Walker o.a. - brengen is vakmanschap. Zij doen aan nieuwsgaring. En lezen natuurlijk geen Vlaams. Dus is het mogelijk om de dingen van hen gewoon te vertalen en ongemerkt als "exclusief" te bestempelen. Dat moest eens gezegd en het zou niet onzinnig zijn dat de Vereniging van Vlaamse Journalisten daartegen zou reageren.
In naam van de tientallen échte beroepsjournalisten die hard werken of hebben gewerkt volgens de meest mogelijk haalbare deontologie. Het journalistenvak zit net als het politicivak vol profiteurs, onechten, die alleen maar profitariaat voor ogen hebben. Daarom schrijf ik nu eens F1-Journaal.be af. "Williams heeft vandaag een sluier opgelicht van de FW40 die dit jaar met Felipe Massa en Lance Stroll het wereldkampioenschap Formule 1 zal rijden." Na 66 jaar nu van fysionomie veranderd. Van een spiegeloefening naar een banale show. In de nobelste zin van het woord is echte autosport een oefening van mens tegen machine.
Sebastien Vettel tegen zijn Ferrari, Lewis Hamilton tegen zijn Mercedes, Fernando Alonso tegen zijn Mc Laren-Honda. Los van alle gekweek, glitter, profitariaat, is iedere ronde die iedere beroeps autocoureur rijdt een perfectie-oefening op zichzelf. Zoeken waar hij een honderste of duizendste van een seconde kan winnen. Zichzelf vervloeken als iets te vroeg is geremd, zichzelf verwensen als niet met de preciesheid van een Zwitsers uurwerk een ideale lijn slecht wordt ingestuurd. Professionalisme. Enkel te vertalen in wereldtitels en GP-zege's. Zoals ook échte autojournalisten en geen vertalers met hun pen en stijl vechten. Maar normen en waarden zijn weg, beroepsfierheid bestaat niet meer.
Jan Seger's (Het Laatste Nieuws) zijn zeldzaamheden geworden in de journalistiek. Overigens, de enige échte Jan Segers zegde in het vakblad "De Journalist" dat hij enkele jaren de Formule 1 volgde. Héél bescheiden volgens mij. Want Jan Segers schreef in zijn Formule 1 jaren "De Rechter Voet van God", een intrigerend steengoed boek over Ayrton Senna. Niet vertaald, wel door nieuwsgaring bij de Grootmeester Senna zelf gesprokkeld. Dat is journalistiek. Alleen als je met je neus op de feiten zit of hebt gezeten - zoals Rudi Vrankx in zijn oorlogsverslaggeving - heb je recht van spreken. F1-Journaal.be heeft niet de bemanning om die pretenties op te voeren. Het is een zeepbel, gevuld met knappe vertalers. Dit was het verhaal van Williams. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Het is sinds 12 november 2016 met de GP van Marokko in Marrakech dat het derde seizoen FIA-Formula E nog aan de slag is geweest. Op dit ogenblik vervolgt de Formula E met de GP van Argentinië in Buenos Aires. Renault e-DAMS zet met Sebastien Buemi (ex-F1) en Nicolas Prost hun beste krachten in om de stijgende concurrentie - o.a. en vooral van Audi - voor te blijven.
Op zich toont dat niet zo moeilijk als men weet dat Renault als merk al twee keer de constructeurstitel heeft gewonnen en de Zwitser Sebastien Buemi al twee keer de pilotentitel won. Nicolas Prost, zoon van de viervoudige wereldkampioen Formule 1, Alain (57), heeft niet de superieure kwaliteiten van vader, maar bouwt toch aan een gedegen autosportcarrière. Dat hij met zo'n vader welkom is bij Renault is gezien de loopbaan van Alain Prost niet verwonderlijk.
In 2018 verschijnt er overigens een film over het leven van de Fransman en "Senior Team Manager" van Formula Renault e-DAMS (AP) hoopt dat het een mooie film wordt. Zonder chagrijn zoals in de prent van de strijd tussen Lauda en Hunt in 1976. De film moet waarheidsgetrouw zijn, maar de essenties van autosport goed weergeven. De enige die dat tot nu toe echt heeft gekund is John Frankenheimer met zijn onsterfelijk werk "Grand Prix" in de zestiger jaren.
Nicolas Prost hoopt op 18 februari 2017, letterlijk straks dus, eens op het hoogste schavotje te geraken. Vorig jaar finishte hij op het 2,48 km lange (tegen wijzerzin in) "Puerto Madero"-circuit in het land van Fangio vijfde en in 2015 pakte hij de tweede plaats in wat toen de eerste e-GP van Argentinië was. Renault vertrekt morgen als constructeur met 74 punten na de zege's in Hong Kong en Marokko. Tegen 36 voor Audi. Sebastien Buemi - in het WEC met Toyota - telt 50 punten en zijn ploegmaat Prost staat derde na Lucas di Grassi (28) met 24 eenheden.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
In 2018 wordt het vijfde seizoen van de Formule E gereden. Tegen eind dit jaar zullen de reglementen daarvan grondig gewijzigd zijn. Eén van de meest essentiële veranderingen zal zijn dat wordt getracht met één wagen een race te rijden. Niet meer zoals nu dat "middenin het spektakel" een wagen wordt gewisseld. Dat heeft als gevolg dat de autonomie van de batterijen moet worden verdubbeld. Er zal ook met een eenheidschassis worden gereden. Voor iedereen hetzelfde dus en Spark stelde vandaag een Concept voor van hun idee van een Formule E 2018 die een snediger stroomlijn heeft en een gesloten cockpit. Beide aspecten spelen een doorslaggevende rol in het besparen van elektrische energie door een vlottere luchtdoordringing.(Walter Rombauts/Foto:Spark)