Na een onberispelijke start voor Vettel leidde Lewis Hamilton dominant de GP van België voor Sebastien Vettel. Normaal gesproken kon de race meet één bandenstop worden gerond - althans volgens bandenleverancier Pirelli - maar de botsing in de afzink naar l'Eau Rouge en de Raidillon tussen Ocon en Perez, beiden rijdend in een Force India, lokte een reële Safety Car uit. Die moest de meute kalmeren opdat de baancommissarissen de resten van de voorvleugels van de baan konden halen. Sebastien Vettel ging direct de pits binnen voor ultra-soft-schoeisel. Op Hamilton en Bottas na deed iedereen dat, want tijd zat...de SC bleef liefst drie ronden coureurs en publiek "sarren".
Lewis Hamilton zag door deze SC zijn comfortabele voorsprong op Vettel teloor gaan. Bovendien wist hij dat de WK-leider in de Ferrari op die ultra-softs als een magneet op het ruwe asfalt maximum grip had. De drievoudige wereldkampioen wist dat hij al zijn talent moest boven halen om de viervoudige werelkampioen Sebastien Vettel van de zege te houden. In weerwil dat Vettel met 1'46"577 de snelste wedstrijdronde ooit in Francorchamps reed, naderde de Duitser maar tot op 1" van de Brit.
Kimi Räikkönen werd teruggeslagen door een betwistbare 10"-penalty (stilvallen Verstappen-gele vlag-niet vertraagd) en kon in zijn remonte van de achtste naar de vierde niet meer over Ricciardo gaan. De Australiër redde de Red Bull-eer, want Max Verstappen was de tweede in de GP die opgaf. Eerder Wehrlein (Sauber) na twee ronden en Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda nadat hij door vermogenverlies naar de achtergrond verdween en zich niet langer belachelijk wilde gemaakt zien in die mismaakte Mc Laren-Honda.
In de stand voor het wereldkampioenschap komt Hamilton 7 punten dichter op Sebastien Vettel en versterkt Mercedes zijn monopolie-stand in het klassement voor constructeurs. De volgende GP is die van Italië in Monza volgende week. Dat zal de dertiende race van het seizoen zijn en het spannende duel tussen Lewis Hamilton en Sebastien Vettel staat hoog op de affiche. Voor ik het vergeet, Stoffel Vandoorne, laatst gestart, eindigde veertiende op zeventien finishers. In de voorhoede bemerken we dan weer goudgeel van Renault met een sublieme Nico Hülkenberg op de zesde plaats achter Bottas. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
HAMILTON EVENAART MET 68STE POLE RECORD VAN MICHAËL SCHUMACHER
In feite spitsen de kwalificaties zich toe op Q3 waarin de tien snelsten het tegen elkaar opnemen voor de "pole". Die groep van tien kan nog eens worden gesplitst in de vijf besten en de vijf anderen. Kimi Räikkönen, tweemaal snelst (FP1 en FP3) kreeg in de kwalificaties last van zijdelingse vibraties, en kon maar even de tweede stek op de startgrid vasthouden. Daarna rolde Bottas over hem en pakte de tweede plaats achter Hamilton.
Daarmee was het niet afgelopen. In de laatste minuut perste Sebastien Vettel er nog een tweede tijd uit en splitste alzo de beide Mercedessen op de startgrid voor morgen. Kimi Räikkönen vertrekt vierde en Max Verstappen vijfde. Even plaatste de Belgische Nederlander zich tussen beide Ferrari's in. Daardoor kreeg teamleider Mauricio Arrivabene bijna een hartinfarct. Dat zou morgen buiten de 10 à 20% regenkans nog een echte donderslag op de piste kunnen geven. Maar dàt is anders uitgedraaid. Sebastien Vettel heeft voor drie jaar contractverlenging bij Ferrari. Konkreet is dat tot de "Concorde Akkoorden" vervallen (220) en de F1 een geheel nieuwezicht zal krijgen. Post-Ecclestone.
Nog in Q3 ging de motor van de Renault van Jolyon Palmer stuk en ook Sergio Perez' Force-India-Mercedes werd de pits ingeduwd. In schril contrast met deze pech plaatste Nico Hülkenberg de tweede Renault op een veelbelovende zevende plaats.
Lewis Hamilton evenaart niet alleen het record van Michaël Schumacher met 68 pole-position. Hij reed met 1'42"553 nog de snelste tijd ooit op het nieuwe Francorchamps van 7,004 km. De Brit begint een legendarische figuur te worden die blijkbaar veel aan zichzelf heeft gekapt. Zowel in de auto maar vooral buiten de auto is de drievoudige wereldkampioen "meer mens" geworden. Ook in die keiharde wereld louteren de jaren het verstand. Overigens kreeg Lewis bij monde van Ross Brawn de felicitaties van de familie Schumacher om de evenaring het het pole-record van de zevenvoudige wereldkampioen.
In de Q2 duwde Nico Hülkenberg een knap rijdende Fernando Alonso naar de elfde plaats en dus buiten de Q3. Verdere afvallers in de Q2 waren Grosjean (Haas), Magnussen (Haas), Sainz (Toro Rosso) en Stoffel Vandoorne wiens kruisweg nog niet ten einde is. In de Q1 sneuvelden Felipe Massa (Williams) op de zestiende plaats en alsof het nog niet triest genoeg is voor Williams geraakte Lance Stroll ook niet verder dan een achttiende. Ericsson en Wehrlein zijn bijna traditioneel weer te vinden op de laatste plaatsen. Mocht Stoffel Vandoorne niet de strafgridpenalty's voor een nieuwe motor ondergaan en dus laatste starten, dan hadden we hem beslist minstens in de middenmoot zien starten.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
De derde vrije oefeningen in Francorchamps hebben een boeiend verloop gekend. Nog maar na een kwartier rijden kwamen de supersofts al boven en werden scherpe tijden gereden. Zelfs Max Verstappen zette even op positie 1. Maar dan herhaalde de Fin Kimi Räikkönen zijn stunt van gisteren en reed een nieuw absoluut ronderecord over het fascinerend mooie Francorchamps: 1'43"916 ! Om die tijd te trachten te verbeteren werden de ulra-softs gemonteerd. Ook als aanloop naar de kwalificaties van straks om 14 uur die de "pole" bepalen.
De hamvraag is of Kimi Räikkönen zijn supervorm niet even zal temperen om ploegmaat en WK-leider Sebastien Vettel die beste startpositie te laten pakken. Op die manier kan Vettel zijn kansen zondag beter verdedigen om de 14 punten voorsprong op titelrivaal Hamilton intact te houden of te vergroten. In de kwalificatie zal binnen Ferrari een psychologisch/menselijk spel worden besproken. Want officieel mogen teamorders niet. Dus boeiend straks.
Lewis Hamilton reed derde voor Max Verstappen en achter de Nederlander "stuwt" de andere Fin, Valtteri Bottas in zijn Mercedes. Daniël Ricciardo pakte de zesde wijzerstand, maar Jolyon Palmer verraste in de goede zin met de zevende tijd, dit voor Perez, Sainz en signor Alonso die in de Mc Laren-Honda zowaar toverde. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne pakte de veertiende tijd, kompleet nutteloos omdat hij toch op de laatste plaats start zondag. Het is niet alleen Vandoorne die sukkelt. Dat doen ook William en Haas, zelfs in die mate dat je je soms afvraagt of ze nog wel meerijden, gelijk ook Sauber omgeven is door mistige prestaties. Straks hoogspanning in Francorchamps.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
HAMILTON VERSCHALKT KIMI RÄIKKÖNEN IN FP2 IN FRANCORCHAMPS
In de tweede vrije trainingen in Francorchamps verschalkte Lewis Hamilton voor de regenval Kimi Räikkönen met tweeënhalf tienden van een seconde. Vijf piloten beëindigden de sessie binnen 0,5" van elkaar. Felipe Massa kwam niet op de baan in FP2 en onze landgenoot Stoffel Vandoorne bezet de veertiende tijd. Hij krijgt 40 plaatsen terug op de startgrid van...twintig wagens.
Konkreet vertrekt de Westvlaming in zijn eerste GP van België over 44 ronden van 7,004 km op de laatste plaats. Het wordt tijd dat die belachelijke gridpenalty's worden afgeschaft. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije trainingen en dan de kwalificaties voor de "pole". Zondag wordt het wellicht een aardbeving op wielen in wat één van de meest historische GP's in de F1 is. Daarin moet Hamilton 14 punten zien goed te maken op WK-leider Vettel.(wr)
RAÏKKÖNEN HONOREERT FERRARI'S VERTROUWEN MET SNELSTE CHRONO IN FP1
Francorchamps werd in het begin van de eerste vrije trainingen om de GP van België opgeschrikt door een harde crash van Felipe Massa. De linkerkant van de Williams FW40 werd geplet tegen de vangrails in Malmedy. De training werd onderbroken. Na de groene vlag zette drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton 1'46"439 op de tabellen, wat een vraag uitlokte of dit de snelste tijd ooit in Francorchamps (het nieuwe circuit wel te verstaan) was. Eerst kwam Sebastien Vettel uit de bus met 1'47"263. Ouwe rakkers snuffelden voort in de nota's van hun Moleskinetjes en zie, de Australiër Mark Webber had met 1'45"778 in 2010 sneller gereden. De tijd van Vettel was een tijd in de race. Dus trager.
Dat prikkelde Hamilton die in zijn Mercedes - met aartslelijk Halo-systeem - kroop en de wagenneus met 1'46"439 in de chrono's duwde. Sneller dan...Webber. Dat was nadat Bottas en Ricciardo zich ook even hadden gemeld aan de spits. Maar het broeide in de gelederen. Lewis...stilaan bij de grootsten in de 66-jarige F1 geschiedenis, joeg de zilverpijl nog harder op: 1'45"555. Dankzij de wijzigingen aan de "busstop" en de eerste bocht ? Francorchamps is nog altijd een 7,004 km lang permanent circuit dat niet de minste fout vergeeft. Maar de overdracht aan Liberty Media is voor kenners licht voelbaar...Historie heeft zijn tijd gehad. Zoals overal ter wereld wordt gemorreld aan waarden en normen.
Kimi Räikkönen is door Ferrari voor 2018 weerhouden. De wereldkampioen 2007 met hetzelfde Steigerende Paard is tevreden en verdient dat, hoe hevig de jonge generatiie de zwijgzame, zogezegd koele Fin, hem ook trachtte af te schrijven. Kimi is een steengoed coureur en binnenin leeft er een paradijs aan schoonheid in hem. Hij zag die kanontijd van Hamilton daar staan, overpeinsde nog eens het vertrouwen dat Ferrari hem schonk, keek naar zijn rode nummer zeven, stapte in, en lanceerde een opwarmrondje. Egocentrisch als het wereldje is, werd zijn tocht nauwelijks opgemerkt. Tot de Ferrari veranderde in een bliksemschicht en de chrono's deden beven: 1'45"502. Snelste tijd "ever" in Francorchamps.
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne heeft een nieuwe motor in zijn Mc Laren-Honda en start op de laatste plaats zondag. In deze FP1 (Free Practice 1) reed hij tiende. Goed. Wie zich bijna onzichtbaar langzaam aansluit bij de groten - Max Verstappen behoort er al toe - is de Spanjaard Carlos Sainz in de Toro Rosso. Op de al aan gang zijnde transfermarkt kan hij wel eens een goeie beurt maken om in een beter team tweede piloot te worden. A là Bottas heeft gedaan. Straks zijn er de tweede vrije training in het Belgische Mekka van de autosport. Mike Shumacher rijdt er ook de Benetton-Ford waarmee zijn vader in 1994 zijn eerste wereldtitel won. Nadat de verheven Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in Imola in de Tamburellobocht tegen 315 km/h de muur opbotste en het leven liet. Eeuwigheid duurt niet voor iedereen even lang.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)