HAMILTON VAN START TOT FINISH, VETTEL PEUZELT AAN PUNTENACHTERSTAND
Op de opgave van Charles Leclerc (botsing), Max Verstappen (transmissie) en Stoffel Vandoorne (transmissie) na, is de GP van Hongarije van start tot finish een kluif geworden voor de Brit Lewis Hamilton in zijn Mercedes. Op de tweede plaats eindigde de Duitser Sebastien Vettel (Ferrari) die daar met mondjesmaat aan zijn puntenachterstand in de WK-stand peuzelt.
Niettemin kijkt Vettel tegen een achterstand van 24 punten aan... Op 5 ronden van de 70 haalde Vettel Bottas in regel in. Toch kwam de rechtervoorkant van de Mercedes in aanraking met de linkerachterkant van de Ferrari. Maar de race ging voort zonder ingreep of onderzoek. Dan kon al de analyse worden gemaakt dat Vettel - even aan de leiding - zijn voorsprong verloor in ... te trage Ferrari-bandenwissel.
Anders werd het wanneer de Australiër Daniël Ricciardo, van de twaalfde startplaats naar de vierde plaats kwam. Toen de Red Bullrijder op zijn beurt Bottas voorbij reed stuurde de Fin brutaal de Mercedes in de rechterzijkant van de Red Bull. Frustratie van Bottas, die zich de betere waant maar er nog een eindje vanaf is. Gelukkig is hij in de leer bij viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die zijn WK-positie versterkt. Pierre Gasly was "the best of the rest" zoals dat nu in de moderne journalistiek heet. Hij deed er in ieder geval Toro Rosso-Honda eer mee aan.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
ARK VAN MERCEDES DEINT OP ZONDVLOED NAAR POLE IN HONGARIJE
dDe Hongaroring lag er zonvloedachtig bij. Iedereen was in verwarring, dreef over het asfalt heen. De Q3 voor de pole trok dan ook de meeste aandacht. Stoffel Vandoorne had Q2 niet gehaald en is zestiende. Sebastien Vettel (Ferrari) had beslist de natte droom van de "pole" gehad. Hij trachtte bijna roeiend uit de gevarenzones te geraken. Even tikte hij de "pole " aan. Oef, want directe tegenstander Lewis Hamilton leek ook niet hypersnel op de golven. Maar toen Kimi Räikkönen aan de bovenkant van de tabellen als pole-man verscheen, kreeg Vettel een adrenalinespuit en plaatste zich direct achter zijn ploegmaat. De Hongaroring kleurde rood op de eerste lijn van zijn GP !
De symbolische eerbetuiging aan de ceo van de Fiat-Chryslergroep die op 66-jarige leeftijd in een operatie bleef was mooi geweest. Maar bloedmanen, zeesterren en de "onbereikbare" Duitse Ster van Mercedes, de lichtende vuurtoren in de storm veranderde dat edele beeld. Krassend zette de chrono de Fin Valtteri Bottas op de "pole" met 1'35"918 !!!
Onder bliksems, daverende natte asfalt, net geen apocalyptisch tafereel, voelde toch iedereen de aardbeving: regerend wereldkampioen Lewis Hamilton had de Ster met een iets snellere tijd - 1'35"658 - op de eerste plaats doen belanden. Morgen is de eerste rij zilver. De tweede rood. Het is niet bekend of er nog een zondvloed komt. Pirelli houdt alvast de "full wets" klaar. Nu de kwalificatie in de regen is gereden, is morgen voor de race de bandenkeuze in de start vrij. Om 15.10 onze tijd. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
VETTEL - FERRARI - ZET BOTTAS EEN NEUS IN FP3 IN HONGARIJE
Saai als nimmer tevoren zijn de derde vrije oefeningen op de Hongoring verlopen. Amusementsmakers waren dit keer zowaar de Mercedesboys Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, die her en der en ook in de chicane "pirouetten" maakten. Weliswaar zonder schade aan hun sterwagen, maar voor kenners een veeg teken aan de wand dat Mercedes werk aan de winkel heeft. Want per slot van rekening raakte Valtteri Bottas niet voorbij een zelfzekere Sebastien Vettel. Lewis Hamilton op zijn beurt bleef achter de Ferrari van Kimi Räikkönen "plakken". Daniël Ricciardo kon eerder dan ploegmaat Max Verstappen de "Grote Vier" onder druk zetten. Stoffel Vandoorne reed in zijn Mc Laren-Renault een zeventiende plaats. Straks wordt om de "pole" gereden. De strijd is onvoorspelbaar omdat de bandenkeuze als bij een pokerspel mee de doorslag geeft..(Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - EIST SNELSTE TIJD OP IN FP2 IN HONGARIJE
De Duitser Sebastien Vettel heeft in de FP2 de snelste tijd gereden voor Max Verstappen. Sebastien's Ferrari was, net als die van Räikkönen uitgerust met een zwarte strip schuins over de neus. Dit als rouwbetuiging aan de FCA-CEO Sergio Marchionne die eergisteren na een ziekte overleed. Morgen om 12 uur Belgische tijd worden de derde vrije oefeningen gereden en daarna de kwalificaties.(wr)
DANIËL RICCIARDO - RED BULL - BIJT SNELSTE TIJD VAN CHRONO IN FP1
Er kwam vlug "swung" in de eerste vrije oefeningen op de Hongaroring nabij Budapest. Direct prikte de Australiër Daniël Ricciardo op mediums een snelste tijd op het bord: 1'19"556. Iedereen wist dat die geen stand ging houden. Nadat Ericsson, Max en Haas de schare toeshouwers wat hadden geamuseerd met bodemvernielende slippertjes, werd het ernst. Kimi Räikkönen schoot de Ferrari naar de eerste plaats, direct daarna Vettel. Beiden op ultrasofts. De zachtste banden die Pirelli hier voor de GP van Hongarije aanbiedt.
Max Verstappen, Daniël Ricciardo, Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen maakten er een leuk spelletje van om de verschillende mogelijkheden van de ultrasofts en de softs te bespelen. Dan weer kwam de Fin in de Ferrari voorop, dan weer viervoudig wereldkampioen Sebastien Vetttel. Hoe softer de band hoe sneller, maar soms reed Vettel op de gele softs de snelste tijd.
Wat een hogere prestatie is dan diezelfde tijd op ultrasofts. Lewis Hamilton mengde zich niet echt in de "spielerei" en zijn ploegmaat Valtteri Bottas schrok zich een aap in een monster-verremming en de pits in reed om zich daar koest te houden. Straks om 15.00 uur onze tijd zijn er de tweede vrije oefeningen. Verwacht wordt dat WK-leider Lewis Hamilton zich dan in de wijzerbak zal mengen en er de snelste tijden zal mee maken. (Walter Rombauts)
PEUGEOT ZET HELFT PERSONEEL OPEL BELGIUM OP STRAAT
Opel betekende al vele jaren niets meer in ons land. Het merk werd door Peugeot in 2017 overgenomen en nu al worden pijnlijke herstructureringen doorgevoerd. Peugeot ontslaat achtenveertig werknemers bij Opel Belgium in Kontich. Degenen die mogen blijven mogen mee naar Eigenbrakel verhuizen. Ook in Duitsland in Rüsselsheim zullen tegen 2020 volgens welingelichte bronnen zelfs tot op het hoogste management dramatische veranderingen worden doorgevoerd. Meteen worden ook de Opel-dealers getroffen want wie gaat er zich nog een stilstaand, voorbijgestreefd product als een Opel aanschaffen. Alleen de Oldtimers-clubs kunnen daarmee nog gouden zaken doen...
De oorzaak van het einde van een historisch automerk is te wijten aan een onkundig en niet-communicatief management. Uit eigen ervaring kon ik dat al jaren in Belgë vaststellen. Nu worden de gevolgen ervan duidelijk. Peugeot zal ongenadig verder saneren, zoals de hele autosector overigens. Baron Michel de la Roche, vroegere ceo van Nissan Belgium heeft me lang geleden eens gezegd: de autoindustrie kan/zal geen werkverschaffende industrie blijven. De plaatjes van die uitspraak begint men rondom ons op te hangen. Dat Volvo in Gent daarop al een uitzondering kan zijn omdat het bedrijf al jàren in handen van het Chinese Geely is... (Walter Rombauts/Foto's:Opel, Volvo, Geely, wr)
De charismatische Sergio Marchionne, CEO van Fiat Chrysler Automobiles, is niet meer. Hij overleed gisteren nadat op de vorige GP van Duitsland zijn levensgevaarlijke aandoening bekend werd. Tevens voorzag Ferrari zijn vervanging tegen eind dit jaar als ceo van Ferrari. De GP van Hongarije zal ongetwijfeld in het teken staan van de rouw om deze grote automan. Hij betekende ook veel als "member of the Board" bij ACEA dat vijftien Europese automerken verenigt.
Sergio Marchionne (66) was daar lid van sinds 2004 en fungeerde tweemaal twee jaar als President. (2006-2007) en (2012-2013). Hij zal de geschiedenis ingaan als een trendbepalende figuur, die ook zijn zegje had in de recentste nieuwe ontwikkelingen in de Formule 1 en de verworven rechten van Ferrari - sinds 1950 aanwezig in F1 - verdedigde onder het nieuwe bewind van Liberty Media. Het is gepast zijn familie en het hele FCA-team in naam van Walter's Auto Cahier's ons diep medeleven in deze moeilijke dagen te betuigen.(Walter Rombauts/Foto:FCA)
Vandaag heeft Porsche in Shanghai de nieuwe Macan voorgesteld. De compacte SUV, die al sinds 2014 zeer veel succes kent, is gevoelig opgewaardeerd op het vlak van design, connectiviteit en rijdynamiek die iedere Porsche blijft kenmerken. Daarmee blijft de Macan het sportieve topmodel in zijn segment. De achterkant van de Macan is markant door een driedimensionaal uitgewerkte ledlichtstrip. Ook in de koplampen is de LED-technologie standaard.
De opvallendste vernieuwingen in het interieur zijn het 11-duims grote aanraakscherm van het gloednieuwe Porsche Communication Management (PCM) waarmee het voertuig volledige connectiviteit krijgt. De hertekende en anders opgestelde ventilatieroosters en het GT-sportstuurwiel uit de 911 kenmerken verder het interieur. Het Porsche Communication Management biedt toegang tot nieuwe functies zoals intelligente spraakbesturing of de standaard online-navigatie. Het rijcomfort werd uitgebreid met o.a. een file-assistent (automatisch remmen, optrekken en sturen in de file) alsook een ionisator en een verwarmde voorruit. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
De GP van Hongarije komt eraan gestormd. Een vrij smal circuit met moeilijke bochten, soms een bochtenkarakter van de oude "Nordschleife" van de Nürburgring, net als Suzuka in Japan. Sinueus, verraderlijk maar een "must" als twaalfde race om het WK F1 waarin Lewis Hamilton opnieuw leidt in de voorlopige stand met 188 punten. Wat Vettel in Hockenheim is overkomen is het ergste dat je als F1-piloot kan meemaken: op een flinterdunne waterfilm uit de baan glijden. Met nog 15 ronden te vlammen en 9" voorsprong op een ontketende Lewis Hamilton. Beiden zijn viermaal wereldkampioen en op gelijke hoogte komen met de legendarische Argentijn Juan Manuel Fangio is beider hartewens.
Hun gezamelijk probleem in Hongarije is niet alleen hun onderlinge puntenstrijd, maar ook dat andere teams, benevens Red Bull, aansluiting vinden in de spits. Nico Hülkenberg bracht de Renault voor eigen publiek op een eervolle zesde plaats. Samen met Haas-Ferrari (Magnussen en Grosjean) komen eigenlijk vijf teams onder de aandacht. Uiteraard is Mercedes top. Al was het maar dat Hamilton's nieuwe contract tot eind 2020 €50 miljoen weegt, naast zijn persoonlijke sponsors.
Het brengt genoeg overmoed op om teamleider Toto Wolff te doen verklaren dat ze erop moeten vertrouwen dat de Ferrari-motor legaal is... Voor alle motoringenieurs mag het een zegen zijn dat maar weinige FIA-technische controleurs nog iets van het uitlezen van motoren begrijpt. Best de motorpotjes gedekt houden. Vrijdagochtend beginnen de eerste vrije oefeningen, met zondag misschien een thriller-apotheose zoals in Hockenheim waar de weergoden zaten te grinniken in de wolken. Dit weekend wordt Vettel's "herkansing" van Hockenheim een moeilijke klus. Zeker nu bigboss Sergio Marchionne van de groep dodelijk ziek schijnt te zijn. De nieuwe Ferrari-directeur komt er dus vroeger, een goede vriend van Kimi Räikkönen. De Fin die in 2007 met Ferrari zijn tot nu toe eerste wereldtitel behaalde. In de WK-stand staat hij derde, zonder teamorders zoals in Duitsland ook met kans op een hoogste trapje van het podium...(Walter Rombauts/Foto:Fiat)