BREDERE VOORVLEUGELS OP F1'S 1919, GEEN INGRIJPENDE TECHNISCHE VERANDERINGEN
Op 18 februari a.s. beginnen de eerste pré-seizoenen in Barcelona met het oog op het WK Formule 1 2019, het voorlaatste seizoen voordat eind 2020 de Concorde-akkoorden met de FIA in Parijs teneinde lopen (31 december 2020). Daarna mogen de nieuwe eigenaars van de F1, Liberty Media, de sport op Ameikaanse leest schoeien. Nu al begint men voor dit seizoen al schoorvoetend één en ander te wijzigen. Enkel aerodynamish, want puur technisch moet iedereen er met zijn handen afblijven tot bovengenoemde datum. Het eindpunt van de historische F1 die op 13 juli 1950 in Silverstone begon en dan na 70 jaar historisch zal ten grave worden gedragen. In maart 2017 heeft de grote Manitou zijn levenswerk voor 31 miljard dollar aan het Amerikaanse Liberty Medie verkocht. Show, Barnum, glitter en clowns zullen hoogstaande ingenieurs vervangen, ontwerpers en constructeurs zullen naar andere discipline's "à la Le Mans" neigen. Waarom ? Omdat in Le Mans, zelfs met ook nieuwe technische regels de internationale confrontatie in de autoindustrie nooit weg is. F1 wordt Scalextric.
De voorvleugels gaan van 1800 mm breed nu naar 2000 mm breedte. De vleugels zelf en de twee steunpunten waarop ze zijn bevestigd zijn versterkt voor het geval de stoere jongens in hun duizendsten secondenjacht de kerbs te hard zouden zoenen. De flaps op de vleugels zelf zijn beperkt tot vier. De luchthappers naar de remmen toe mogen geen aparte vleugeltjes meer hebben. Deze waren nochtans belangrijk om de turbulenties rond de voorwielen wat te temperen. Ook zal er een aeroynamisch vernuft te zien zijn rond de plaatsing van de achterruitkijkspiegels. Even is er gedacht ze te vervangen door een scherm, zoals sommige Japanse handelsauto's al hebben. Maar dat is in de F1 voor later.
Wie technish wel een vette kluif mag uitoefenen is het aero- en technish genie Adrien Newey. Red Bull gaat immers met de V6 turbo-Hybrid rijden. De door Fernando Alonso zo vervloekte krachtbron van de twee voorbije seizoenen. Max Verstappen en Pierre Gasly rijden ermee. Iedereen wacht met spanning dat eerste optreden af. Tot vandaag gold dat alles wat Newey bedacht als in goud veranderde. Voor het overige rijst de vraag op Mick Schumacher al in deze eerste pré-seizoentrainingen eens mag rijden in een Ferrari F1. Hij is lid van de Ferrari Driver Academy en wordt geacht dit jaar Formule 2 kampioen te worden. Maar alleen omwille van het publicitaire gehalte kan ongeduld soms de overhand halen. Afspraak 18 februari 2019 in Barcelona. (Walter Rombauts)
De organisatoren hebben de kalender van de FFSC bekend gemaakt voor 2019. Het is een dealer-onderonsje van Ford dat in de omlijstingsraces van grote evenementen past. Vaak is er zéér "close-racing", temeer daar de auto's identiek aan elkaar zijn. Het zijn dus de piloten - laat ons het grote woord even vallen - die het verschil maken.(wr)
31 mei en 1 en 2 juni Würth Superprix - Circuit Zolder
21-22--23 juni Spa Euro Race - Francorchamps
12-13-14 juli Blanpain GT World Challenge - Circuit Zandvoort
16-17-18 augustus Gamma Racing Day - TT Circuit Assen
4-5 oktober TCR 500 Spa - Francorchamps
18-19-20 oktober Finaleraces Assen - TT Circuit Assen