Deze week beginnen de F1 prézoenstrainigen 2019. De eerste testdagen, vier, worden morgen in Barcelona gereden. Williams zal er pas dinsdagochtend bij zijn. De nieuwe auto is te laat klaar geraakt. Als we de resultante van alle presentaties van de nieuwe bolides mogen samenvatten, acht zowat iedereen zich de beste. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft nooit eerder een betere wagen gereden als deze nieuwe Mercedes en Vettel zegt ten gunste van Ferrari dat er een matrode donderslag op komst is. Zelfs Sauber dat nu Alfa Romeo heet, acht zijn kansen zeer hoog omdat wereldampioen Kimi Räikkönen (2007) aan boord is gehesen... Het oneindige begin is weer begonnen. Vanaf morgen weer drama ten top voor het WK Formule 1 2019.
Dat "drama" zal overigens duren tot 31 december 2020. Dan lopen de Concorde-accoorden af met de FIA en worden de nu reeds druk besproken nieuwe reglementen voor Liberty Media van kracht. Of die eigenaar het zal volhouden is zeer de vraag. Nu al doen in Engeland geruchten al de ronde als zouden de Amerikanen de F1 alras weer willen verkopen. Sterker nog dan dat is dat daarbij de Deutsche Bank als overnemer wordt geciteerd. Nieuwe Duitse dominatie ? Niet helemaal onrealistisch als men nagaat wat zowel de Duitse autoindustrie én de Duitse piloten hebben bijgedragen in zowel de vooroorlogse- als de na-oorlogse F1 - 1950 - hebben bijgedragen. Volgend jaar wordt overigens Mick Schumacher in de hoogste autosportdiscipline verwacht. Mogelijk kan dat feit de historische context van de F1 herstellen. (Walter Rombauts)