LEGALE GOOCHELTRUUK VAN MERCEDES AL VERBODEN VOOR 2021
Gert Vermersch, de enige Nederlandstalige journalist die zich F1-gemachtigd mag noemen, heeft met zijn kwaliteiten bijgedragen tot De Standaard die vooralsnog ontsnapt aan de pamfletten die andere kranten zijn. Behoudens "De Tijd" natuurlijk. Hij resumeerde de drie voorbije testdagen in Barcelona als 1. Hamilton schittert. 2 Mercedes tovert met een in- en uitschuifbare stuurkolom die de wielgeometrie verandert. De FIA heeft het vernuftige systeem al legaal genoemd maar er tegelijkertijd voor gezorgd dat het voor 2021 wordt verboden. Zowel Mercedes als Hamilton hebben in Barcelona de basis gelegd voor een zevende wereldtitel bij coureurs en constructeurs, sinds in 2014 de V6 Turbo Hybrid-motoren ingang vonden. Deze krachtbronnen, wellicht gevoed met synthetische benzine, zullen nog tot eind 2024 worden gebruikt.
Nu even naar de essentie van het DAS-systeem van Mercedes. "DAS" staat voor Dual Axis Steering. De wielen van een auto bollen - gelukkig - niet recht. Ze worden gestuurd door vijf belangrijke wielhoeken die samen de geometrie van de sturende wielen wordt genoemd. Ze zijn Camber (wielvlucht), Caster (askanteling), Toe-in (Toespoor), Toe-Out (Uitspoor) en de King Pin Inclination (Askanteling) die bepaalt hoeveel graden het wiel vooruit loopt t.a.v. de loodrechte lijn op het wegdek. In de bochten heeft men grip nodig en is het zaaks dat deze vijf hoeken correct ingesteld zijn. Op lange rechte lijnen, zoals o.a. die van 1,5 km van Barcelona vormen die dwarskrachten op de banden een remmend effect. Ze verhogen de bandenslijtage en tevens de neerwaartse druk waardoor aerodynamisch minder topsnelheid kan worden afgedwongen.
Het systeem van Mercedes zorgt er nu voor dat in bochten de voornoemde belangrijke wielvlucht behouden blijft, maar in lange rechte lijnen de voorwielen honderd procent paralell aan elkaar rollen. Met minder bandenslijtage en een hogere topsnelheid als eindresultaat. De andere teams, Ferrari, Red Bull en de "best of the rest" zijn door Mercedes een neus gezet nog voor het seizoenbegin op 15 maart a.s. in Australië ! Natuurlijk zit Mercedes, of beter gezegd Daimler-Benz met een gigantisch probleem.
Chinese inmenging voor 12% in dat moederbedrijf, deelname aan de Formula E die haaks staat op het gebruik in de Formule 1 van interne verbrandingsmotoren... De kans is héél groot dat Mercedes en Hamilton zich nog één jaar tot kampioenen kronen, maar in 2021 - Mercedes althans - de handdoek in de ring gooit voor de zogenaamde nieuwe Formule 1. Dit jaar, 2020, is het laatste jaar waarin de Concorde Accoorden van toepassing zijn. Daarna heeft Liberty Media de vrije hand op alle gebied. De stap van de "schoonste" 70 jaar uit zowel de Formule 1 als de hele wereldgeschiedenis naar de "bots-autootjes" zal snel zijn gezet. Bernie Ecclestone en alle kleine groten uit de F1 zal de jeugd moeten googelen om te weten waarover het ging. Iets kan ik er al van verklappen: Grootheid !!! Fangio, Moss, Clark, Graham Hill, Senna, Schumacher. De autosportwereld wacht op het vervolg. (Walter Rombauts)
Meer dan 4900 mensen nemen deel aan de kwalificaties van de "2020 Porsche Esports Supercup" in wat de "Porsche iRacing Cup" wordt genoemd. Dat zijn er meer dan het dubbele van vorig jaar. De kwalificaties sluiten af op 2 maart a.s. en vervolgens zullen op elf virtuele circuits de races worden "gereden". Scalextric-liefhebbers bergen best massaal hun 20-eeuwse banen op. Bertrand Gachot zei het vroeger al eens om te lachen: "Een écht snelle ronde in bijvoorbeeld Monaco is net als thuis op een videospelletje. Intussen is iedere autosportliefhebber ervan op de hoogte dat door F1-piloten al meer dan twintig jaar op simulators wordt getest. Hieronder volgt de kalender. (Walter Rombauts)