LEWIS HAMILTON VERSMACHT RIVALEN MET 97ste GP-ZEGE IN GP VAN PORTUGAL
Polesitter Valtteri Bottas startte het snelst op de verraderlijke omloop van Portimaõ in de Algarve. Griploze asfalt, blinde bochten en een krachtige wind die constant van richting veranderde, liet ook Lewis Hamilton en Max Verstappen op eieren rijden. Al in de tweede ronde was het al boel. Kimi Räikkönen botste met de Alfa Romeo op ploegmaat Antonio Giovinazzi en de Safety Car kwam buiten voor 9' en zou pas in de zesde ronde weer groen licht geven.
Bottas, Hamilton en Verstappen reden in een zakdoek achter elkaar. Dan stuntte de Red Bull-coureur door Lewis Hamilton te verschalken en de tweede plaats achter Bottas in te nemen. Meteen op de Fin jagen natuurlijk. Maar zijn doel bleef uit. Integendeel, de zevenvoudige wereldkampioen pikte met een astraal maneuver de tweede plaats van de Limburger af. Dat Lewis Hamilton na de bandenwissel voorgoed aan de leiding kwam is - mede - te danken aan het feit dat de pitstop van Bottas precies 1' langer duurde dan die van Hamilton. Ondertussen had Sergio Perez (Red Bull-Honda) de leiding genomen, dank zij de pitstops van de grote drie. De Mexicaan reed tot 53 ronden met de mediums, daar waar ze eigenlijk echt op zijn na dertig ronden. Hij genoot van de eerste keer als leider in een GP te rijden.
Maar zoals te verwachten ging Lewis Hamilton op jacht naar Sergio Perez en het resultaat zal u meteen duidelijk zijn: het duurde slechts dertien ronden voor Lewis Hamilton zich terug ongenaakbaar aan de leiding zette. Voorgoed. Met nog drie ronden te gaan werden bandenwissels doorgevoerd, met de rode zachtste natuurlijk om het ene WK-punt binnen te halen. Valtteri Bottas zette 1'19"849 neer en won het punt. Maar...Max Verstappen haalde ook softs en liet in de laatste ronde nog een snellere chrono noteren ! Die galant door de koersdirectie werd geannuleerd omdat de gedeelde Belg/Nederlander voor de zoveelste keer met de vier wielen buiten de tracks-limit reed.
Bitterheid daarover kan al volgende week in Spanje, op het circuit van Barcelona, worden weggezoet in de vierde race van het WK. Uiteraard vult Sergio Perez perfect zijn contract in bij Red Bull-Honda dooe constructeurspunten te sprokkelen. Max van zijn kant is met zekerheid een wereldkampioen in spé en de enige die de Mercedes- hegemonie in onbalans kan brengen. De twee Alpine-Renault's van Ocon en Alonso finishten respectievelijk 7de en 8ste en de beide piloten hijsen het herboren merk opnieuw onder de spots. Ze zijn niet "the best of the rest" meer, maar sluiten aan bij de dominerende spits. Net als Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes schitterend vijfde werd.
Mick Schumacher werd in de Haas-Ferrari 17de en Sebastien Vettel in de Aston-Martin-Mercedes 13de. Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) veroordeelt zichzelf tot figurant door de ene stommiteit na de andere vorm te geven. In een "misverstand" met Perez kreeg hij 5" straftijd aan zijn been. Mocht Kimi Räikkönen niet hebben opgegeven door die stomme botsing, dan was de Rus nogmaals de laatste. En het "Rus-zijn" heeft daar niets mee te maken. Hij is het duidelijkste voorbeeld dat astronomisch veel geld geen zuurstof is om een toppiloot te zijn. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes W12) 1 uur 34'31"421
2. Max Verstappen (Red Bull RB16B-Honda) op 29"148
LAMBORGHINI NU OOK ONDER - LUXUEUS - DAK IN ANTWERPEN
Nadat D'Ieteren-groep al twintig jaar het prestigieuze sportwagenmerk Lamborghini vanuit Brussel verdeelde, is er op 29 april j.l. een "paleisje" geïnaugureerd op de Autolei in Wommelgem. Die locatie is zéér gemakkelijk gelegen en zal een lokroep zijn voor de hele Antwerpse regio, niet te vergeten achter de hoek een snelle aanlooproute naar de haven en aan de andere kant niet te versmaden luchthaven van Deurne. Het etablissement is stijlvol ingericht en er is een lifestyle geïnspireerde "Ad Personam"-studio.
Vrij vertaald een overdenkingskamer waarin de aspirant-koper van een - bijvoorbeeld - Huracàn die zo om en rond de €200.000 kost in overleg met eventueel de Sales Manager, Benny Peeraer tot een samengepuzzelde auto kunnen komen. Als ik het goed heb begrepen wil de managing director Erik Michiels het grootste respect opbrengen voor de klant die zich bevoorrecht thuis moet voelen in het rijk van een legende. Die is Lamborghini en geeft stof tot nieuwe verhalen.
Eén van die stories is de geschiedenis van traktorbouwer Ferruccio Lamborghini die na ontevredenheid over zijn Ferrari's besloot een betere sportauto te bouwen dan Enzo Ferrari deed. Hij kende "Il Commendatore" redelijk en sprak zijn ongenoegen tegen hem uit over stuk gaande koppelingen. Enzo Ferrari luisterde aandachtig, boog dan eerbiedig naar Ferruccio Lamborghine toe en zei woordelijk "Het probleem zit niet in de koppeling, het situeert zich in het feit dat nu niet goed met een Ferrari kan omgaan..." Niet lang na dat voorval werd in 1963 de "Automobili Lamorghini in Sant'Agata Bolognese gesticht.
Lamborghini begon betere auto's te construeren dan Ferrari en won driemaal de 24 Uren van Daytona en tweemaal de 12 Uren van Sebring. Lamborhini is vanaf 1998 een merk van Audi geworden. Dat was niet altijd zo. Ook bedrijfsmatig kende Lamborghini een historiek met ups and downs. Maar eens in handen van de D'Ieterengroep smolten alle zorgen voor het exlusieve merk weg. In mijn loopbaan als autojournalist mocht ik ervaren dat een "Lambo" een stuk aangenamer reed dan een Ferrari, maar geen van beiden gaf het verwennend gevoel van een Porsche die als een magneet op de weg kleeft. (Walter Rombauts/Foto: Lamborghini)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - OPPERMACHTIG IN FP3 IN PORTIMAÕ
Max Verstappen kwam pas na 25' op de baan waarvan hij beweert geen grip te hebben op vooral de vooras. Dus moest hij opletten voor verraderlijk onderstuur. Maar nadat een omgevallen reclamebord dat kort een Virtuele Safety Car (VSC) uitlokte, begonnen de Grote Drie, Hamilton (Mercedes), Bottas, (Mercedes) en Verstappen aan een driemusketiersactie. Opgejaagd door een knaltijd van Esteban Ocon (Alpine-Renault) wilden ze die jonge Fransman koste wat kost van die eerste plaats weg. De drie heren kozen ieder voor softs, de Pirellirubbers met de meeste grip. De zachtste, maar ook degenen die snel "verslijten".
Merkwaardig genoeg was zo goed als direct duidelijk dat de Limburger de twee Mercedessen van zich af kon houden. Zijn tijd van 1'18"489 was eerst uniek, maar naarmate de zwartwit-geblokte naderde kwamen respectievelijk Hamilton, Bottas, Perez en Ocon toch ook in die 1'18"-chronostand. Dan volgde "de rest" met Charles Leclerc (Ferrari) als "the best of the rest". Fernando Alonso (Alpine Renault), gisteren nog vijfde moest genoegen nemen met een 14de plaats, net voor Mick Schumacher (Haas-Ferrari).
Vader Mazepin die stukken van mensen investeert in het Haas-team als oliarch, zag hoe zijn zoon Nikita weerom als laatste figureerde. Geen treurnis daarover. Die welt eerder op als men viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel op de 18de plek ziet in die puur British...Aston Martin...met Mercedesmotor zoals die van Hamilton. Straks zijn er de kwalifcaties met duel Hamilton - Verstappen, tenzij dat de frustraties van Valtteri Bottas zo hoog oplopen dat hij de wijzerstanden van zijn eerste rivalen tot schroot rijdt. (Walter Rombauts)
FP3:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'18"489
2. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'18"725 - 0,236 verschil
BOTTAS GEEFT HAMILTON EN VERSTAPPEN EEN LESJE IN PORTIMAÕ
De Fin Valtteri Bottas heeft met een buitenaardse preciesheid binnen de lijntjes - van de piste - gekleurd en dat omgezet in een pole-positie in 1'18"348. Eerder had Lewis Hamilton een snellere tijd neergezet, maar de tracks limits niet gerespecteerd waardoor die tijd werd geannuleerd. De zevenvoudige wereldkampioen moest zich finaal nog haasten om zijn honderdste pole te realiseren, maar 7/1000ste van een seconde verhinderde dat. Die vielen in het voordeel van Valtteri Bottas uit.
Max Verstappen op zijn beurt belust op de "pole" hield zichzelf niet genoeg in de hand en stuurde de Red Bull-Honda meermaals met de vier wielen buiten de baan. Zijn chrono's werden terecht geannuleerd. Daardoor bengelde Max op de tiende en laatste plaats van de Q3...zonder tijd achter zijn naam. Met nog 4'02" te gaan reed hij met nieuwe zachte banden de piste op en het duurde even eer de dit keer opgewonden Limburger binnen de baan bleef. Maar een pole zat er niet in. Hij kon de schade beperken door een derde plaats te veroveren. Morgen ziet hij twee Mercedessen voor zich op de grid.
Verheugend was het Sebastien Vettel voor het eerst sinds de GP van Engeland 2020 in de Q3 weer te zien. Met de Aston Martin had hij echter nog niet het verweer om beter te doen dan de 10de tijd. Maar de onvolprezen Duitser zit opnieuw vooraan in de middenmoot. Dat ligt anders bij Alpine-Renault. Terwijl Esteban Ocon vlotjes de zesde tijd voor zich opeiste deemsterde Fernando Alonso in de Q2 naar een 13de rang, andermaal de in hem gestelde verwachtingen niet inlossend.
Omdat het de zoon is van, Mick Schumacher bezet de 19de plaats en zijn Russische ploegmaat Nikita Mazepin staat weerom op de laatste startplaats. Hij siert die plaats ook als zoon van hypermiljardair Mazepin, een Russische oliarch. Eén van de velen die valiezen dollars meebrengen naar de F1. Waarvan Bernie Ecclestone zei: "meestal gaan ze failliet, want de F1 is eigenlijk onbetaalbaar. Maar dan komen er altijd nieuwe die even gek zijn. Omdat ijdelheid bij sommigen niet te temmen en te betalen is". Jean-Pierre Van Rossem zaliger was vergeleken hiermee een broekvent. Morgen de GP van Portugal, derde race van het WK F1 2021. (Walter Rombauts)
Kwalificatie:
1. Valtteri Bottas (Mercedes W12) 1'18"348
2. Lewis Hamilton (Mercedes W12) 1'18"348 - 0",007 verschil
3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'18"746 - 0",398
RENAULT CLIO RALLY4 DEBUTEERT IN DE TARGA FLORIO RALLY OP SICILIË
De FIA heeft begin april de homologatie goedgekeurd van de Clio Rally4. Daarmee zal het HK Racing-team van Allesandro Re deelnemen aan de Targa Florio - Rally die van 6 tot 8 mei doorgaat met daarin uiteraard weggedeelten van de beroemd/beruchte Targa Florio waarin alleen de grootsten hebben kunnen triomferen. Achter het stuurwiel zit de elfvoudige Italiaanse rallykampioen Paolo Andreucci. Nu dus, gaat hij de uitdaging aan met de krachtigste tweewiel-aangedreven Renault die ontworpen is in de optiek van "klanten-racing". Hij werd het eerst getoond ter gelegenheid van de Rally van Monte Carlo en is nu rallyklaar. Ondertussen zijn er al wel 5000 testkilometers in alle klimatologische omstandigheden mee gereden.
De Clio Rally4 wordt aangedreven door een viercilinder zestienklepsmotor die mede door een Borg Warner Turbo 158 kW (215 pk) uitbraakt bij 6500 t/m en een maximu koppel heeft van 350 Nm. De 4,05 meter lange auto weegt 1080 kg en is ontwikkeld door de ingenieurs van Viry-Châtillon nabij Parijs (Renault) en Dieppe (Alpine). Na het eerste aantreden van de Clio Rally4 zal Renault er ook mee deelnemen aan de openingsronde van het "FFSA French Tarmac Championship", zijnde de Rally Le Touquet Pas-de-Calais die doorgaat van 27 t/m 29 mei. (Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - DEMONSTREERT ZIJN WERELDTITELS IN FP2 IN PORTIMAÕ
De namiddag in Portimaõ was bewolkt met af en toe zon. Die ging ruimschoots een kwartier achter de wolken voor Max Verstappen. De belager van Hamilton en Bottas kreeg problemen met de "brake-by-wire" en ging daarvoor de pits in. Max is gewoon van plankgas te geven, maar nu en dan moet er ook eens worden geremd...en dat deed de Red Bull-Honda niet genoeg meer. Ondertussen wisselden op de baan de snelste chrono's van eigenaar. In bocht 1 en 4 werden liefst 35 keer de tijden geannuleerd wegens het overschrijden van de track limits. Zelfs Hamilton en Verstappen ontsnapten niet aan de nu streng toegepaste spelregels. Naar het einde toe bleken Lewis en Max inderdaad de matchmakers voor de GP van Portugal te zijn die zondag wordt gereden. Of de kwalificatie-simulaties van vandaag hun vruchten zullen afwerpen voor morgen zullen we moeten afwachten. Eerst is er nog de FP3. Daarna snorren voor de pole. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN OPENINGSDANS IN PORTIMAÕ
De eerste vrije oefeningen in zonnig Portimaõ begonnen gezapig met een chrono van 1'23"778, getekend Valtteri Bottas in de Mercedes W12. De Fin verscherpte die wijzerstand naar 1'20"506 en het geroezemoes in de pits deed de vraag rijzen wie onder de 1'20" zou kunnen rijden ? Het antwoord kwam opnieuw van Bottas in 1'19"648, weliswaar op softs. Valtteri Bottas deed chagrijn ontstaan bij de twee hoofdrolspelers van het andermaal verwrongen F1-jaar 2021: Max Verstappen en Lewis Hamilton.
De Limburger in de Red Bull heeft dit seizoen alle kansen om wereldkampioen te worden. Dat er een technisch directeur weggekocht is bij Mercedes heeft nog twee jaar zo goed als geen openlijk effect. De FIA-regels verbiedt immers om van de ene stal naar de andere te wippen. Nogmaals "openlijk" moet die Mercedes-boss zich gedeisd houden. Achter de schermen natuurlijk...en tegen 2025 met geheel nieuwe motoren zal deze Mijnheer wel zijn vinger in de Red Bull-energie roeren.
Lewis Hamilton was na Max Verstappen de derde piloot die onder die "magische" klokkengrens van 1'20" geraakte. De regerende wereldkampioen wil het liefst dit jaar zijn achtste wereldtitel behalen om zo statistisch de beste aller tijden te worden sinds in 1950 het WK voor Coureurs werd ingesteld. Maar de Brit heeft slinks te kennen gegeven ook in 2022 - als de nieuwe F1 een feit zal zijn - nog op de startgrid te staan. Vriend en vijand zijn dus nog niet van hem vanaf. Nochtans moest hij vanochtend toestaan dat hij de vijfde werd die - op softs - onder de 1'20" geraakte, want de heren Leclerc (Ferrari) en Sergio Perez (Red Bull-Honda) snoepten zijn derde positie af in de eindstand na FP1.
Max Verstappen is geen vijand van Hamilton, dat zijn ze geen van allen onder elkaar, maar torst nog niet de luxelast die Lewis op de schouders draagt. Zoals bekend moeten het sterke benen zijn die de weelde kunnen dragen. Sergio Perez verblijdde teambaas Christian Horner van Red Bull met een derde chrono, voor Leclerc en Hamilton. Straks is er de FP2 waarin de reëlere machtsverhoudingen tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen duidelijker zullen worden. Mercedes en...Red Bull, waarin toch overwegende genen van Honda zitten. (Walter Rombauts)
GP VAN TURKIJE VERVANGT CANADA, MORGEN FP1 VOOR GP VAN PORTUGAL
Morgen beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Portugal in Portimaõ. Dat is de derde race van het nieuwbakken WK F1 2021. Ook dit jaar zal de kalender nog worden beïnvloed door wijzigingen. Zo is bekend dat de GP van Canada niet doorgaat en wordt vervangen door deze van Turkije op 13 juni a.s. Terwijl alle aandacht uitgaat naar het titanen/generatieduel Verstappen - Hamilton, discuteren de topingenieurs over hoe de F1 auto's van 2025 er zullen uitzien. Vierwielaandrijving dient zich aan en natuurlijk de synthetische brandstof die de koninginnen-discipline van de autosport een groen tintje moet geven.
4WD is niet nieuw in de F1. Lotus, BRM, Mc Laren en Matra hebben ermee geëxperimenteerd en Ferguson speelde in die moeilijke toepassing een grote rol. Een 4WD-Formule 1 bolide zal anders moeten worden bestuurd en ook de bandenfabrikanten zullen met innovaties er moeten op inspelen. Of de toepassing een meerwaarde brengt, is zeer de vraag. Het gewicht eist zijn tol, het chassisontwerp zal stabieler moeten zijn, net zoals de aerodynamica. Ook de plaatsing van de motor, de MGU's die zouden blijven, vragen een speciale studie. Niet één van de drie betrokken partijen, FIA, FOM en de teams, geraken er beslist niet direct uit. Overigens rest er nog een hamvraag.
Die ligt nog besloten in mijn bijdrage van drie dagen geleden waarin ik beweerde dat "de elektrische auto" best een overgeslagen stadium had kunnen zijn mocht men direct de richting van groene waterstof hebben gekozen. BMW en Mazda hebben al eerder bewezen dat een verbrandingsmotor perfect op waterstof kan functioneren. Ter bevestiging van deze bewering citeer ik de "Super Taikyu Series" die o.a. op 21 t/m 23 mei doorgaan op het Japanse Fuji-circuit, de plaats waar Niki Lauda zijn Ferrari in 1976 stopte wegens de zondvloed over het circuit en waardoor James Hunt (Mc Laren) met één punt wereldkampioen werd. Op 1 augustus 1976 liep de Oostenrijker zéér ernstige, quasi dodelijke, brandwonden op tijdens zijn ongeval op de Nürburgring. Zes weken later zat hij als "mummie" opnieuw in de Ferrari om vierde te eindigen in de GP van Italië in Monza.
Maar even terug naar de Super Taikyu Series, uiteraard een honderd procent Japans gebeuren. Toyota speelt er een 1,6 liter turbo 3 cilinder uit die op groene waterstof draait. Het is een pure verbrandingsmotor die - zonder bewijs tot vandaag - meer vermogen zou opbrengen dan één met benzine of synthetische brandstof omdat waterstof sneller verbrandt dan benzine. Maar op deze manier toont Toyota aan dat er nog hoop is - net als bij Porsche overigens - dat de verbrandingsmotoren wereldwijd nog niet afgeschreven hoeven te zijn. (Walter Rombauts)
SPRINTRACES OM STARTGRID TE BEPALEN KOMEN ERAAN...
Als de FOM, de FIA en de teams samen een akkoord bereiken zullen er dit jaar nog sprintraces komen die de startgrid voor de race van zondag zullen bepalen...! Dat betekent dat de nu bekende - en spannende - kwalificaties op zaterdag verdwijnen. Wellicht zal het aanvankelijk als proef tot drie GP's worden beperkt. Voor conservatieven in de F1, noem ze misschien eerder pursten, is deze toekomstdroom van eigenaars Liberty Media een zoveelste smetvlek op wat eens een pure technologische sport was. Nu is ze dat nog, maar de ingenieurs en designers worden in de schaduw gesteld door het kermisgehalte dat de Amerikanen eraan willen geven.
Want in zo'n sprintrace is de kans op ongevallen, rode vlaggen en safetycars redelijk groot. De "pole" veroveren wordt subjectiever dan wanneer je die ene, ideale ronde met zijn enig mogelijke ideale lijn, kan rijden. De "pedalendans" gaat de mist in doordat de coureur omgeven is door gevaarsfactoren in de vorm van zijn concurrenten. Er zijn teveel gevaarsfactoren in dit "format" en de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) in de persoon van President Jean Todt, die altijd zegt dat veiligheid moet voorop staan, zou dit voorstel moeten weigeren. Er een veto tegenover stellen. Zoniet zou ik pleiten om Bernie Ecclestone's ooit geopperde idee uit te spelen. Met name watersproeiers op enkele plaatsen op het circuit installeren.
Zo wordt de sprintrace nog gevaarlijker en moeilijker. En nu we toch met vaccins zitten die bij - 70° C moeten worden bewaard, pleit ik ook om het water op het asfalt te bevriezen. Op die manier kan Pirelli ook spijkerbanden leveren in de F1. Dan is de kermis kompleet. Tenzij de opwarming van de aarde zo fel is dat het ijs zou smelten...Dan moet Stefano Domenicali, F1-directeur, door Liberty Media aangesteld, weer iets nieuws bedenken. Ondertussen slapen de ingenieurs niet meer. Omdat er tegen 2025 nieuwe motoren moeten worden bedacht die de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid moeten vervangen. Inclusief de optie van vierwielaandrijving (4WD), niet nieuw in de F1. Ze moeten bovendien op een "groene" brandstof functioneren. Wellicht synthetische brandstof, die al vroeger dan die verre datum in de huidige krachtbronnen - als experiment - zou kunnen worden gebruikt. Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Portugal. (Walter Rombauts)