Monaco vandaag is helemaal anders dan toen op 26 april 1929 de eerste GP van Monaco werd gereden. Het was een zekere William-Grover-Williams in een Bugatti 35B die voor Rudolf Carraciola in een Mercedes finishte. Monaco is de parel op de kroon van de Formule 1. Wie de drie kan winnen, de "24 Uren van Le Mans", de "500 Mijlen van Indianapolis" én de GP van Monaco, is één van de grootste, zoniet het godenkind van de éénzitterracerij. In uitzonderlijke regenomstandigheden wonnen Jean Pierre Beltoise in een BRM in 1972, Olivier Panis in 1996 en Jarno Trulli in 2004.
Vorig jaar won de Mexicaan Sergio Pérez in een Red Bull. In 1985 werd de koers voortijdig door regen afgevlagd door de toen dienstdoende koersdirecteur Jacky Ickx, die vanaf de cockpit van Alain Prost een "seintje" had gekregen dat het niet meer doenbaar was. De echte reden was dat Ayrton Senna zich in een Toleman vislekker voelde om Prost voorbij te rijden... Maar onze - zéér terechte - nationale trots, Jacky Ickx, gaf gevolg aan Prost's verzoek en vlagde af.
Och, nu gaat het tussen Red Bull en zijn twee tegenpolen, regerend wereldkampioen Max Verstappen, en toch wel verdienstelijke Sergio Pérez, die met "permissie" gezegd, dit jaar toch wel twee straatraces won. Het is niet abnormaal dat Max de "voorrang" krijgt om zijn tweede "legale" titel te veroveren. De familie Verstappen-Kumpen heeft daarvoor héél veel inspanningen geleverd. Dus mogen die worden beloond. Maar Max begaat nu en dan toch ook wel eens een foutje. Akkoord, Ayrton Senna maakte die ook, al won hij vijf keer die benijdenswaardige GP van Monaco, waar de mensen met de meeste schulden op de eerste lijn lopen. Jack Brabham botste ook op het moment van een niet te missen overwinning tegen de vangrails...
Monaco is niet te voorspellen. Hoe dank ik mijn Nonkel Jos, dat ik als kind, mocht slapen in Hotel de Paris, vlak tegenover het Casino, waar de racewagens de bocht induiken naar Mirabeau, nu naar het Hotel de "Löws", en zo naar de haakse rechtse bocht voor de zee kon horen opschakelen om plankgas de tunnel in te duiken. Daarna is het Alberto Ascari en Paul Hawkins geweest die door duikers uit de zee moesten worden gered. De eerste keer dat ik de GP van Monaco tegen échte betaling mocht verslaan voor een krant was 1973.
Jackie Stewart won in een Tyrrell-Ford. Daarna is mijn leven veranderd, droeg ik een "Heuer-Monaco", Jacky Ickx maakte me er vorig jaar nog attent op, 1973, ik was maar een "opstellertje", een beginnend journalist. Terwijl ik als beroep diep in de thermische behandeling van staal verweven zat. Wat moest ik kiezen ? Ik zag dat jaar opnieuw als journalist Jackie Stewart, net als Christian Lahaye, in het kader van een promotie van Ford: Formule Finesse ! Jackie Stewart haatte Vlaanderen en Wallonië omdat ze geen goed Engels konden. Maar hij gaf aan ons allen de meest wijze lessen hoe je een bocht in- en uitgaat. Van de GP van Monaco heb ik een leven lang genoten. En wat betreft de volgende ook. (Walter Rombauts)
In 1974 bracht Daihatsu de Taft 4 x 4 uit die dan in 1975 naar België kwam. Hij kon zowel met een hard- als een softtop worden gekocht. Hij had een korte wielbasis en in 1977 legde Daihatsu accenten met de F20 als 1600 cc Benzineversie en de F50 met diesel van 2500 cm³, beiden viercilinders. In 1984 veranderde men de naam in Rocky, maar het verhaal wil dat de auto in Indonesië als "Taft GT" nog altijd populair is.(wr)
Het regent in de straten, het regent in Bologna, Imola en Emilia-Romagna, het regent ook in mijn hart. Sinds de autosport mij heeft verlaten is niets meer zoals het was. Ik herinner mij nog die avond van zondag 1 mei 1994 in Imola. Officieel is Ayrton Senna da Silva om 20 uur 's avonds overleden verklaard. Professor Sid Watkins, de hoofdarts van de F1, had ons - de journalisten - al verklapt dat het stuurgenie op slag dood was toen hij te vroeg in de race nodeloos, opgejaagd door Michaël Schumacher, tegen 315 km/h door onderstuur uit die Tamburellobocht tegen die verdomde muur voor dat riviertje zich te pletter reed. Koersdirecteur Roland Bruynseraede en ik, laat gewerkt in de perstribune, naar onze auto wandelden. Roland kon niet veel zeggen, en ik ook niet. We dachten alleen allebei ongeveer hetzelfde. "De F1 zal nooit meer hetzelfde zijn."
"s Zaterdags was Ratzenberger al dood, waren vijf toeschouwers gewond door een wiel, had Rubens Barichello zich bijna gedood door zijn dolle tocht aan de pits. Professor Watkins heeft zijn leven gered en zondags dartelde de Braziliaan alweer door de paddock alsof er niets was gebeurd. En dan was er die klap met Senna... Hij was moe en te laat aangekomen uit Brazilië. Hij redetwistte met hoofdingenieur Patrick Head dat die Williams-Renault niet goed ineen zat, dat hij zelf zijn eigen auto zou ontwerpen. Die dan goed zou zijn, zoals Jack Brabham ooit deed. Ik at een tafeltje verder bij Williams een spaghetti met een toen bevriende collega van een andere krant, en we konden alles volgen...
Dat de koers toch doorging en werd gewonnen door Michaël Schumacher in een Benetton-Ford voor Nicola Larini in een Ferrari is gans normaal. De tweede start is de heer Roland Bruynseraede altijd kwalijk genomen. Maar dat er na 82 doden in Le Mans 1955 de 24 uren gewoon verder werd gereden was om paniek te voorkomen. In Imola was het vooral om het verschrikkelijke nieuws uit te stellen in de officiiële bevestigingi ervan. Nu regent het in Imola, miljarden tranen van droevenis, over een diepmenselijke figuur die in Alain Prost zijn duivel tegen kwam.
De GP van Emilia-Romagna die door die zondvloed is afgelast moge de uitdrukking zijn van de pijn die echte autosporters in hun hart voelen. De verkrachting van een nobel gevecht van iedere piloot tegen zichzelf, eerder dan tegen een concurrent, is definitief ingeluid in 2021 in Abu Dhabi. Een litteken voor Lewis Hamilton. Mogelijk is dergelijk onrecht al eerder begonnen. In 2008, in Interlagos, of eerder nog in Singapore met de "crashgate". Felipe Massa reed in Brazilië als wereldkampioen over de meet. In ondoorzichtige stortregens, zoals vaak daar, maar Lewis Hamilton raakte - onzichtbaar - net voorbij Timo Glock en pikte daarmee dat ene puntje dat Massa's titel liet wegregenen. Timo Glock zal nooit of te nimmer de waarheid vertellen wat er in die mistwolk is gebeurd. Het stortregent in Imola, het water treedt uit zijn oevers en een GP is niet haalbaar. Niet Imola maar wel Monaco wordt dus de zesde race van 2023 ! De kans is groot dat de kalender met 23 races "beperkt" blijft tot 22. (Walter Rombauts)
GP VAN EMILIA-ROMAGNA DREIGT IN HET REGENWATER TE VALLEN
Door een niet eerder gezien noodweer over San Marino dreigt de zesde race van dit jaar in het water te vallen. Vandaag is in ieder geval de paddock ontruimt in Imola en moest iedereen worden geëvacueerd. Hoe het verder moet weet niemand met preciesheid te zeggen. Wel wordt er in de streek rond Bologna nog tot 100 liter water per vierkante meter voorspeld. F1-organisator Liberty Media laat echter verstaan dat de GP niet in gevaar komt, maar mogelijk wel in de regen wordt gereden. Het riviertje, de Saterno genaamd, achter de muur waartegen Ayrton Senna zich op 1 mei 1994 dood reed, is uit zijn oevers getreden en dreigt heel het circuit - behalve het hogerliggende gedeelte - te overspoelen... (wr)
CONSTRUCTEUR-DUELS BOEIENDER DAN ONE-TEAM SHOW VAN RED BULL
Max Verstappen rijdt naar zijn tweede terechte wereldtitel toe. Sergio Pérez heeft in Miami moeten ondervinden dat hij de nummer 2 is bij Red Bull. Daar is overigens niets schandelijks aan, de Mexicaan won al twee keer dit seizoen, maar moet zijn ambities voor een Mexicaanse wereldtitel opbergen. Mogelijk nog eens winnen voor eigen publiek, zoals Juan Manuel Fangio dat ook deed voor Stirling Moss in 1955 in Aintree (16 juli 1955). Maar de suprematie van Max Verstappen, Pérez én Red Bull maakt dat de strijd rond de Constructeurstitel, boeiender wordt dan wie wereldkampioen zal worden. Dat is bekend, behoudens aardbevingen, bankencrisissen of oorlogen.
Matador Fernando Alonso bracht de Aston Martin AMR23 met 102 punten achter "het merk" Red Bull met 224 eenheden. Dat is héél opmerkelijk want die Aston is eigenlijk een "kopie" van de Mercedes W14 die door Lewis Hamilton en George Russell worden bestuurd en maar 96 punten hebben. Dus kan iedereen nagaan hoe de twee Sterrenboys in Imola zullen jagen op die groene Aston Martin...? Ferrari heeft problemen. Niet alleen technisch, maar ook coureurs-gewijs. Charles Leclerc is ronduit ondermaats. Snel op één ronde, maar dat is het dan. Carlos Sainz, is zonder het te willen altijd betrokken in straftijden, en mis ingeschatte bandenkeuzes. Het is altijd zo geweest bij Ferrari. Niki Lauda heeft het me zelf verteld. Drama, tenzij je de "Oude" (lees: Il Commendatore Enzo Ferrari) eronder kreeg. Maar de Grote Enzo is al lang niet meer.
Zijn onechte zoon, Pierre Lardi, die hij kort voor zijn dood erkende als zoon, en nu dus Pierre Ferrari-Lardi heet, heeft een sterke invloed op het team. Hij is niet tevreden dat een niet-Italiaan, Fréderic Vasseur, de leiding over het team heeft. De Monegask en die Spanjaard zinnen hem ook niet. Hij denkt aan een Giovinazzi, in zijn ogen verguisd als Italiaans piloot. Ferrari telt 78 punten in de voorlopige stand om het WK van de automerken. Dat werd in 1958 in het leven geroepen en voor de eerste keer gewonnen door Vanwall. De koersauto van de industrieel Tony Vandervell.
Zondag proberen ook Alpine en Mc Laren die met 14 evenveel punten tellen zich daaruit los te wrikken. Vorig jaar was het herboren merk Alpine de vierde. Esteban Ocon en Pierre Gasly gaan dit zeker pogen over te doen. Mc Laren zit eerder met problemen dan Alpine. Maar vergeten we niet dat we nimmer motoringenieurs gaan kennen dan in de tijd van de Renault V10-motor, ontworpen door motorgenie Bernard Dudot, mens, ingenieur zoals Nabuhiko Kawamoto of Kenichi Yamamoto van respectievelijk Honda en Mazda. De grootsten.
De laatste was in staat de verguisde Wankelmotor van Felix Wankel verder te ontwikkelen tot het merk uit Hiroshima er de "24 Uren van Le Mans" mee won in 1991 (Gachot, Herbert en Weidler) en ook de "24 Uren van Francorchamps" in 1981 met een Mazda RX7 in handen van Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw. Vergeet dit alles niet naar te kijken zondag in de GP van Emilie-Romagna. Wie héél goed kijkt ziet het Arabisch/Chinees kapitaal ervan afdruipen. Europa, waar de zon ondergaat is het verloren continent. Dat is het WK van de Constructeurs. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
Wanneer vrijdagochtend de eerste vrije oefeningen aanvangen voor de GP van Emilie-Romagna in het ministaatje San Marino, zijn we aan de zesde GP van 2023 beland. De race wordt gereden op het 4,909 km lange circuit van Imola waar op 1 mei 1994 de godgelijke Ayrton Senna het leven liet. Vorig jaar won Max Verstappen voor Sergio Pérez en Lando Norris. De kans dat de regerende wereldkampioen dit opnieuw gaat doen is groot. De omloop is motortergend want 71% over een ronde wordt vollast gereden, terwijl 60% de aerodynamische kwaliteiten van de auto een scherpe tijd in de hand werken. Remmen en banden worden in gelijke mate, ook 60 %, aangesproken. Zondag wordt de omloop 63 keer afgerond, in het totaal 309,049 km. Het is de derde keer dat Imola de naam "Emilie-Romagna" krijgt om zich te onderscheiden van de GP van Italië. Tussen de vorige GP van Miami en deze race is de tijd gevuld met vele al dan niet beschaafde commentaren. Franz Totz vetrekt bij Alpha Tauri, Nick De Vries zijn krediet vermindert, en regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft weer een comfortabele voorsprong in de stand om het WK 2023.(wr)