Gesubsidieerde verspilling
Slecht nieuws: het reusachtig groot containerschip MSC ZOE (Owee, zowee) ligt vast in Bremen (D), en moest al lang in Antwerpen aangekomen zijn.
In het Deurganckdok, nota bene.
Een pijnlijk symptoom van de Antwerpse overmoedige superioriteitspolitiek.
De stad die het meest schulden heeft opgestapeld tijdens het socialistisch bewind is nagenoeg onbereikbaar geworden:
Geen parkeerplaats te vinden voor de eigen bewoners, laat staan voor toeristen.
Op de ring zit alles vast wegens getreuzel inzake beslissingen over de te ondernemen werkzaamheden. (Ik herinner mij de opening van de Antwerpse ring vorige eeuw: vlot verkeer, heerlijk rijden, een genot!)
Vrachtverkeer neemt steeds toe door een ongebreidelde groei van een overbodige containerhaven.
Miljarden werden verspild aan nieuwe dokken, verdieping van de Schelde, een strormwaterkering die hierdoor noodzakelijk werd, want Antwerpenaars willen wel rijk worden door de haven, maar kunnen niet zwemmen).
Nochtans, 50 jaar geleden was de beslissing als volgt: Antwerpen specialiseert zich in stukgoederen, Zeebrugge, bereikbare haven
Zeebrugge in containervervoer.
Waarom moest Antwerpen nog eens datzelfde kopiëren?
Gent de auto's.
Aan zee waren namelijk voor miljarden minder investeringen te doen.
Maar dat was niet met de Antwerpse ijdelheid gerekend: IKKE, IKKE, IKKE, IKKE OOK !!!!
Dus: Antwerpen kreeg de zelfde investeringen, de vrachtproblemen, de milieuproblemen, de verkeersproblemen... en nu weer klagen, natuurlijk!
|