Hagelanders vol lof over hun streek xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Over het algemeen kan een Hagelander zijn streek wel smaken. Dat blijkt uit de resultaten van de in de zomer gehouden Hageland-enquête.
Bestaat een eigen identiteit binnen de regio Hageland? Ruim tweeduizend Hagelanders namen deel aan de enquête van de provincie Vlaams-Brabant en Hageland +. Ze vinden hun regio een aangename plek om te wonen maar willen de landelijkheid ervan versterken. De resultaten werden in Walshoutem voorgesteld.
Ruim dertig procent van de deelnemers voelt zich een Hagelander en als de deelnemer in de streek geboren werd, is dat veertig procent. Ze vinden de streek mooi en aangenaam door het groen, het landschap en de rustige omgeving.
75% zou in de streek blijven en is tevreden over de woonomgeving. In de steden blijkt men gesteld op de voorzieningen terwijl in de landelijke gemeenten precies dat landelijke en het gemeenschapsgevoel een belangrijke rol speelt.
58% van de bevraagden vindt makkelijk werk. Hoe lager de opleidingsgraad, hoe sneller ze werk vinden. Ondernemers vinden het klimaat positief maar er wordt te weinig geïnvesteerd.
De streekproducten vinden de inwoners kwalitatief goed maar de distributie blijkt een probleem. Liefst vinden de deelnemers de producten terug in hun warenhuis of op openbare markten.
Wat toerisme betreft, heeft het Hageland veel te bieden, maar te weinig recreanten zijn op de hoogte. Het is nog ongerept en onontdekt gebied.
Sterk merk
'De provincie en Hageland + willen van dat Hageland een merk maken met een krachtig beeld', aldus gedeputeerde Monique Swinnen. 'Het Hageland is een streek met eigen identiteit en dynamiek. Fruitteelt, landbouw, toerisme, streekproducten en de innovatieve economie hebben een streekeigen karakter. De provincie, samen met twintig gemeentebesturen en sociaal-economische middenveldorganisaties willen de eigenheid in de verf zetten via het project Regional Branding Hageland.'
|