Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Pedelecs
Mei 2025 | Inschrijvingen speed pedelecs: nieuwmarkt verschuift steeds meer naar leasing, tweedehandsmarkt op topsnelheid
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers als volgt samen: “Het aantal inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs kent in 2025 minder grote fluctuaties dan in de voorgaande jaren maar blijft structureel op een iets lager niveau. In mei daalde het aantal tot 1.094 eenheden en dat is -13,4% lager dan vorig jaar. Over de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er 5.691 nieuwe speed pedelecs op de weg gezet; dat zijn er 217 ofte -3,7% minder dan in 2024. We wachten voor betere cijfers op de extra inschrijvingen door federale ambtenaren en onderwijspersoneel, die sinds kort toegang hebben tot fietsleasing. Die fietsleasing blijft ondertussen spectaculair groeien bij de speed pedelecs met een marktaandeel van maar liefst 61,5%. Dat verklaart meteen ook het enorme aandeel (41,3%) van de provincie Oost-Vlaanderen in de inschrijvingen.
Ondertussen blijft de tweedehandsmarkt er aan topsnelheid vandoor gaan. In mei 2025 werden 851 tweedehandse speed pedelecs ingeschreven en dat is een stijging van +17,1% ten opzichte van mei 2024. Tijdens de eerste vijf maanden bedroeg de stijging een mooie +10,7% met een gecumuleerd aantal inschrijvingen van 3.570 eenheden. In tegenstelling tot de nieuwmarkt worden tweedehandse speed pedelecs grotendeels ingeschreven door particulieren; zij kopen vaak tweedehands exemplaren over die zijn vrijgekomen uit leasing.
Wanneer we naar de totaliteit van de inschrijvingen kijken, dan zien we dat het aandeel van de tweedehandsmarkt tussen 2023 en 2025 is gestegen van 26,8% (2.522 eenheden) tot 38,5% (3.570 stuks).
De gecumuleerde inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse speed pedelecs wijst erop dat deze snelle fiets op steeds meer bijval kan rekenen. We verwachten dat de ruimere toegang tot fietsleasing voor overheidspersoneel de cijfers in de komende nog positief zullen beïnvloeden.”
Cijfers april: marktanalyse door Frank Glorieux, Algemeen Secretaris voor de fietssector bij TRAXIO
De cijfers van de maand mei tonen dat er zich een dubbele, duidelijke tendens aftekent op de markt van de speed pedelecs. Enerzijds blijkt uit de cijfers dat de leasingmarkt van de nieuwe speed pedelecs het goed doet en blijft doen; in mei gaan die leasings er zelfs met +15,7 % op vooruit. Aan de andere kant stellen we vast dat de verkoop van tweedehandse speed pedelecs booming is. Ook dat merkten we - opnieuw - in een uitstekende maand mei, met een stijging van 17,1 %.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (cumul 2025)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2024 en 2025 een verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In de eerste vijf maanden van 2024 waren occasie speed pedelecs goed voor 35,3% van de markt, tegenover 64,7% voor de nieuwe SP's. Voor dezelfde periode in 2025 is deze dynamiek licht gewijzigd: tweedehands stijgt tot 38,5% tegenover 61,5% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing (cumul 2025)
Het leasesegment groeide met een indrukwekkende 15,7% ten opzichte van 2024: van 3.027 eenheden in 2024 naar 3.502 in 2025. Het segment van de particuliere inschrijvingen is gedaald met -30,6%, van 2.025 naar 1.405 stuks. Ook bij de bedrijven zien we een daling: met -8,4%, van 856 naar 784 stuks.
In de eerste vijf maanden van 2025 werd een grote meerderheid van de nieuwe SP’s ingeschreven door niet-particulieren. De markt wordt grotendeels gedomineerd door leasing, goed bijna twee derde voor zijn rekening neemt (61,5%). Particulieren maken 24,7% van de markt uit, terwijl bedrijven goed zijn voor 13,8%.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (cumul 2025)
De markt voor tweedehandse speed pedelecs blijft maar groeien. In de eerste vijf maanden van dit jaar werden er al 3.570 opnieuw ingeschreven (+10,7%) tegenover 3.225 in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van 2023 bedraagt de stijging zelfs +41,6%.
Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!
Meer info TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
07-06-2025
Takelen was nodig
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Takelbedrijven
Takelbedrijven
Op maandag 2 juni om 9u30 werd een delegatie van TRAXIO Road Support ontvangen op de FOD Justitie, in aanwezigheid van vertegenwoordigers van het kabinet van minister Annelies Verlinden, het openbaar ministerie, de taxatiebureaus en de administratie.
Wij hebben onze grote bezorgdheid geuit en benadrukt dat verschillende takelbedrijven overwegen hun samenwerking met de overheid stop te zetten, niet alleen vanwege het maandenlang uitblijven van betalingen van hun facturen, maar ook door de zware administratieve lasten die hen worden opgelegd om überhaupt betaald te worden.
De budgettaire situatie baart eveneens zorgen. Hoe kan de huidige situatie worden opgelost met een budget dat, zoals momenteel besproken, lager zou zijn dan dat van 2024? In 2024 was er al een structureel tekort van 20 miljoen euro. We schatten nu dat dit tekort minstens 32 miljoen euro zal bedragen. Het is dan ook vrijwel zeker dat er vanaf het derde kwartaal betalingsproblemen zullen ontstaan, tenzij er een oplossing wordt gevonden of er extra budget wordt toegewezen.
Onze sector en de aanwezige partijen hebben afgesproken om nog vóór het einde van volgende week opnieuw samen te komen. TRAXIO Road Support wil niet alleen onmiddellijk de quick wins realiseren, maar tegelijkertijd het volledige proces op lange termijn herdefiniëren.
Meer info: TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
06-06-2025
Na het bier
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
BOB laat je nadenken voor je je wagen parkeert
Aantal letselongevallen met alcohol vorig jaar fors gedaald
Deze zomer zullen bestuurders nog voor ze hun wagen parkeren in heel het land herinnerd worden aan de BOB-boodschap ‘Wie rijdt, drinkt niet’. Een positieve trend is alvast dat het aantal letselongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol in 2024 met 8% is gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Toch blijkt uit een nieuwe Europese studie dat nog steeds 19% van de Belgen aangeeft in de afgelopen maand gereden te hebben nadat ze mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zaten. De politie zal daarom vanaf vanavond tot begin september extra controles uitvoeren op bestuurders onder invloed.
Aantal alcoholgerelateerde ongevallen fors gedaald Ondanks de gemediatiseerde ongevallen met bestuurders onder invloed van alcohol daalde vorig het aantal alcoholgerelateerde letselongevallen met ongeveer 8%. Er gebeurden nog 3764 letselongevallen met een bestuurder die te veel gedronken had, ten opzichte van 4105 ongevallen een jaar eerder. Sinds 2015 is het aantal alcoholgerelateerde ongevallen zelfs met ongeveer 20% gedaald.
Op Europees niveau toch nog bij de slechtste leerlingen Toch blijkt uit alle vergelijkende Europese onderzoeken dat op het vlak van ‘drinken en rijden’ de Belgische bestuurder nog altijd bij de minst goede leerlingen van Europa behoort. Uit nieuwe cijfers van het grootschalige Europese onderzoek ESRA geeft 19% van de Belgische bestuurders aan de voorbije maand gereden te hebben nadat ze mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet van 0,5 pro mille zaten. Het Europese gemiddelde ligt op 12%. We zijn daarmee na Luxemburg het slechts scorende land van de EU. Het best scorende land is Polen, waar slechts 4% van de bestuurders aangeeft de voorbije maand onder invloed van alcohol gereden te hebben, wanneer ze mogelijk boven de limiet zaten.
BOB-boodschap voor je parkeert Vias institute, Assuralia en Belgische Brouwers VZW zetten hun schouders weer volop onder de BOB-campagne. Met de slogan ‘Wie rijdt, drinkt niet’, proberen ze alle bestuurders op voorhand te laten nadenken over hoe ze veilig thuis geraken. Om die boodschap kracht bij te zetten, zullen in 35 parkings in 17 steden (in het netwerk van Indigo, Interparking, MyPark en Apcoa) bestuurders bij het binnenrijden op de slagbomen al de BOB-boodschap te zien krijgen. Van Oostende tot Verviers krijgen bestuurders op die manier nog een laatste krachtige herinnering aan het gewenste gedrag vooraleer ze de stad intrekken voor een terrasje of etentje.
Sensibilisering via sociale media Via sociale media zal het campagnebeeld met als slogan ‘Wie drinkt, rijdt niet’ en sensibiliseringsboodschappen verder verspreid worden. Steden en gemeenten krijgen daarnaast beeldmateriaal ter beschikking om hun bevolking verder te informeren. De zomer van de definitieve doorbraak van alcoholvrij bier Er zijn tal van alternatieven voor alcohol, gaande van water, frisdrank tot mocktails. De voorbije jaren is er daarnaast een uitgebreid alcoholvrij assortiment van bieren op de markt gekomen dat steeds meer aan populariteit wint. Zowel qua speciaalbieren als pils zijn er nu talrijke smaakvolle alternatieven. Deze zomer zullen op enkele grote festivals voor het eerst alcoholvrije pintjes uit de tapkraan vloeien.
Extra controles vanaf vrijdag 6 juni, ook op drugs De lokale en federale politie zullen tussen vrijdag 6 juni en maandag 1 september in heel het land verscherpte controles uitvoeren op elk moment van de dag. Bestuurders die negatief blazen, zullen beloond worden met de iconische gele sleutelhanger. De politie controleert niet alleen op alcohol achter het stuur, maar zal uiteraard ook nagaan of bestuurders onder invloed van drugs rijden. Vorig jaar liepen zo in totaal 12636 bestuurders tegen de lamp die een positieve speekseltest aflegden. De meest voorkomende drug in het verkeer is cannabis. Zoals voor alle andere illegale drugs geldt er een nultolerantie in het verkeer voor deze drug.Deze winter viert BOB zijn 30ste verjaardag en dat zal uiteraard niet onopgemerkt blijven.
Koen Ricour, directeur van de Wegpolitie: “De zomer brengt de mooiste momenten: lange avonden, gezellige feestjes en een glaasje in goed gezelschap. Maar ook dan blijft één regel simpel en duidelijk: wie drinkt, rijdt niet. Maak op voorhand goede afspraken en geef het stuur aan BOB. Zo zorgen we er samen voor dat iedereen veilig thuiskomt en de zomer een mooie herinnering blijft." Hein Lannoy, CEO van Assuralia: “Samen met alle actoren die betrokken zijn bij de verkeersveiligheid in ons land, verheugt de federatie van verzekeringsondernemingen zich over de daling van het aantal letselongevallen gelinkt aan alcohol. Maar het moet nog beter. Daarom proberen we met alle partners BOB regelmatig onder de aandacht te brengen. De volgende drie maanden gaat dit gepaard met politiecontroles en aanwezigheid in talrijke parkings, daar waar het familie-uitstapje of het zomerse avondje uit begint.” Krishan Maudgal, CEO Belgische Brouwers:" Tijdens de zomer trekken heel wat mensen de stad in voor een terrasje of een avondje uit. Net dan is het cruciaal dat bestuurders vooraf nadenken over hoe ze weer veilig thuiskomen. Dankzij de BOB-boodschap aan de slagbomen van parkings, krijgen ze meteen bij aankomst een duidelijke en positieve herinnering: wie rijdt, drinkt niet. Gelukkig betekent dat vandaag niet langer een verlies aan smaak en beleving. Door het groeiende aanbod aan kwalitatieve en smaakvolle alcoholvrije bieren, kan ook BOB volop meegenieten."
Meer info.VIAS institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
03-06-2025
De top van een zuil
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
De nieuwe LMC Sassino 470 K
LMC Sassino 470 K
LMC slaat met zijn nieuwe Sassino 470 K een beetje een nieuwe weg in. Een even kwalitatief goed gemaakte caravan als de luxueuze type. Hier ontbreekt echter wat luxe die normaal de prijs en het gewicht opdrijven. Gezinnen met 3 of 4 kinderen zullen hier hun gading vinden in deze slechts 2,13 m brede caravan.
Vijf indelingen.
Vijf indelingen heeft de fabrikant ontwikkeld. De kleinste en de grootste hebben achterin stapelbedden. De 470 K heeft achterin een stapelbed een dwars dubbelbed ligt op een enorme koffer vooraan. Dat zal al oppassen zijn met de lading, de kogeldruk zou snel kunnen oplopen. De zitgroep voor 4 sluit aan tegen de koffer. Het interieur is mooi doch eenvoudig afgewerkt. Waar het kan zijn bovenkasten met vlakke handvatloze deurtjes. Dat de Sassino wat smaller is dan zijn grote luxueuze broeders valt nauwelijks op. Het geringere gewicht valt op weegschaal duidelijk op.
Het koetswerk heeft een houtvrije bodem. Dak, voor- en achterfront hebben een hagelbestendige polyester buitenplaat. Vooraan is geen venster. Knap gevonden is de inschuifbare luifel onder de lattenbodem van het bed. Zo komt er een plaatsje vrij voor de meereizende bengels. Het is eveneens geschikt om omvangrijke voorwerpen mee te nemen. Een tweede koffer bevindt zich onder de stapelbedden, ze is langs buiten bereikbaar. Zoals bij de meeste Duitse caravans zijn er enkele pakketten om het interieur comfortabeler te maken en wat op te vrolijken.
Direct naast de buitendeur is de 1,13 m brede keuken. In het licht gekleurde aanrecht zijn 3 kookvuren en spoelbak geïntegreerd als één geheel afdekbaar met zwarte platen. Onderaan verborgen achter twee deuren in de hoekige keuken is voldoende plaats voor het keukengerief van de bewoners. Ontwerpers hebben moeite gedaan om wat werkoppervlak te creëren. Echter de tafel zal wel nodig zijn bij het bereiden van de maaltijden. Een 131 l compressor koelkast plus een extra stopcontact behoren tot de uitrusting. De koelkast en de kleerkast staan tegenover de keuken.
Aan de linkerkant van de wagen tussen stapelbedden en koelkast is de badkamer. Tegen de wand is een redelijk grote ovale spiegel. Er onder een wit wasbakje met zwarte kraan. In de kast er onder is plaats voor toilet gerief. De wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld met voldoende plaats voor bewoners met lange benen. Tegen de wand hangen laat ons zeggen een soort zwarte valiezen. Toiletgerief en ander klein materiaal kunnen er in opgeborgen worden. Net voor het vertrek klikt men ze aan de wand in de badkamer.
Zoals men kan verwachte is de verlichting in een prijsgunstige caravan net genoeg zonder fantasietjes. Bij dag echter zorgen de grote ramen en dakluiken voor voldoende licht en verluchting.
Als we er enkele pakketten bij nemen zouden we de Sassino 470 K niet echt goedkoop durven noemen. Men krijgt wel een kwalitatief goed gefabriceerde caravan met een kindvriendelijk interieur.
Technische gegevens.
Afmetingen: L X B X H: 7,15 x 2,13 x 2,65 m.
Interieur: lengte 5,12 m
Breedte 2,07 m
MTM: 1500 kg
Dak, wanden: 30 mm dik
Bodem: 40 mm dik
Vensters: 7 opengaande
Dwarsbed: 1,92 x 1,5 m
Stapelbedden 2 - 1,92 x 0,62 m
Meer info: www.lmc.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
02-06-2025
Eens een stadspoort
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Volkswagen viert 75 jaar
Volkswagen viert 75 jaar Transporter met feestelijke VW Bus Ride van Brussel naar Westende
Volkswagen Bedrijfsvoertuigen viert dit jaar een bijzonder jubileum: 75 jaar Transporter. Om deze mijlpaal te vieren, organiseert het merk op zaterdag 14 juni 2025 de "VW Bus Ride" – een unieke jubileumrit waarbij 75 Volkswagen busjes uit alle generaties samen een tocht maken van Brussel naar de Bus Meeting in Westende, hét jaarlijkse treffen van VW-busliefhebbers aan zee.
Een rijdende legende sinds 1950
De oorsprong van de Transporter gaat terug tot 1947, toen de Nederlandse importeur Ben Pon een eenvoudige schets maakte van een compacte bestelwagen gebaseerd op techniek van de Kever. Drie jaar later, in 1950, rolde de allereerste Transporter – de T1, ook bekend als de "Bulli" of de "Type 2" – van de band in Wolfsburg. De eenvoudige, maar uiterst praktische bus groeide al snel uit tot een wereldwijd icoon.
Of het nu ging om de kleurrijke hippiebusjes van de jaren ‘60, de robuuste T3’s die Europa doorkruisten in de jaren ’80, of de innovatieve T7 die vandaag de dag moderne mobiliteit belichaamt: de Transporter was en is een symbool van vrijheid, avontuur, vakmanschap én betrouwbaarheid. Inmiddels zijn er meer dan 13 miljoen exemplaren gebouwd, verspreid over zeven generaties en driekwart eeuw geschiedenis.
Een eerbetoon op wielen
Tijdens de VW Bus Ride brengen we al deze generaties samen in een feestelijke colonne die van het hart van Brussel vertrekt en langs een pittoreske route de Belgische kust bereikt. Aangekomen in Westende, sluiten de deelnemers aan bij de Bus Meeting – een jaarlijkse bijeenskomst voor fans van de Volkswagen-bus, compleet met foodtrucks, muziek, kinderanimatie en uiteraard: heel veel busjes.
Over de Volkswagen Transporter De Volkswagen Transporter is sinds 1950 een vaste waarde in het straatbeeld. Van ambachtslui en ondernemers tot reizigers en gezinnen: de bus heeft generaties ondersteund en vervoerd. Elke nieuwe editie bouwt voort op het erfgoed van zijn voorgangers, met een mix van innovatie, betrouwbaarheid en karakter. Vandaag blijft de Transporter, met onder meer elektrische varianten en geavanceerde assistentiesystemen, een voortrekker in moderne bedrijfsvoertuigen.