• Aperitieconcert 11;11;11 Wilrijk
  • Liesbeth schrijft:"Pol en Liesbeth uit Antwerpen" (maart '08)
  • Solidariteit met het Filipijnse volk: inleefreis februari '08
  • Reisroute Burkina Faso, Mali en Benin
  • Stranddag aan de oceaan/Vliegtuig naar België:

Polies
    61activist
    04-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Reis in minibusje naar Benin. Lekke band onderweg:
    5,00 u.: We kregen al zo vroeg een ontbijt in Pavillion Vert, hadden we gisterenavond om gevraagd. 6,00 u.: Onze bereidwillige garagist van gisteren kwam ons alweer ophalen om ons naar het busstation te brengen. Al onze bagage moest in zijn autootje, dus zo’n 7 reiskoffers. De autokoffer werd met een touw vastgebonden en weg waren we. Echter niet voor lang. We hoorden ergens iets aanlopen en na enkele minuutjes hing er een doordringende brandlucht in de auto. We maanden onze chauffeur aan om toch maar te stoppen en keken uit naar ander vervoer. Niet zo gemakkelijk ’s morgenvroeg in het pikkedonker. De taxi’s die soms voorbijreden hadden, zo midden ergens op de weg, natuurlijk allemaal al passagiers bij zich. De tijd begon krap te worden en eigenlijk hadden we er al moeten zijn. Gelukkig stopte toch een taxi met reeds twee passagiers aan boord. We vertelden aan de voerder wat ons overkomen was en ja hoor, de passagiers moesten niet ver meer en wilden het laatste stukje wel te voet afleggen. De helft van onze bagage ging in de taxi, de andere helft bleef in de aanlopende wagen die nu niet meer zou aanlopen, dat hoopten we tenminste. Even later kwamen we aan het busstation, we keken uit naar de andere wagen met onze bagage... en ja hoor in de verte kwam ook hij aangepuft. 6,30 u.: Het busje (VW) stond reeds op ons te wachten. Algauw bleek dat er 13 personen mee moesten, dat comfortabele konden we dus al vergeten. Ook boven op het dak werd alles tot op een hoogte van 1,5 meter opgestouwd, zelfs fietsen gingen er nog bovenop. Ook onze koffers zaten daar ergens tussen, dus hoop op zege. 7,30 u.: Het busje vertrok, onderweg kwamen nog er enkele mensen bij, enkele moeders met zuigelingen, die geen van beide verlegen waren om te voeden en gevoed te worden.Na een uurtje rijden donderde er wat van het dak af; oei-oei, als dat maar geen koffer van ons was. Gelukkig niet, we verloren een kartonnen doos met levensmiddelen, in blik en karton, natuurlijk alles erg beschadigd. Na de opruiming konden we onze reis verder zetten. 11,20 u.: Het moest ervan komen; een lekke band. Voor ons vertrek zagen we al dat de band over een lengte van wel 10 cm dichtgenaaid was en keken toen al bedenkelijk. Nu was het dan zover. Iedereen moest uitstappen. Vrouwen en kinderen zochten wat schaduw op naast de berm van de weg, Ludo filmde deze uitzonderlijke momenten en alle mannen moesten helpen bij de herstelling, want..... er was geen krik aan boord. Het ging dus van alla één, alla twee, alla drie en hop, met z’n allen de bus naar boven tillen zodat een waaghals er een rotsblok kon ondersteken, zodat het wiel kon verwisseld worden (gelukkig was er een reservewiel aan boord). Na de vierde poging werd de wagen hoog genoeg getild om de steen eronder te duwen. Van dan af verliep alles vlot en konden we verder. We passeerden de volgende dorpen: GOURMA, PAMA en NADIAGU: Daar hielden we in een busstation een grote rustpauze en was er politiecontrole, voor ons het bewijs dat we dicht bij de grens van Benin kwamen. 15,00 u.: Na nog een kwartiertje rijden kwamen we tot stilstand bij de politiepost van Benin en even later bij de Douanepost te PORGA. Dan nog eens een stop bij de Brigade de Benin en we waren weer vrije vogels. 16,15 u.: We werden door onze chauffeur afgezet aan het busstation van TANGUETA, daar namen we een taxi naar NATTINGOU. Het viel ons op dat het landschap in Benin veel groener was dan dat van Burkina Faso; zeiden dit ook tegen onze taxichauffeur en hij was zo fier als een gieter. 17,15 u.: Aankomst in Nattingou. We werden door de taxi afgezet bij Albergo Tanekas, waar we ons installeerden, een douche namen en een maaltijd bestelden die we op het terras nuttigden genietend van de koelte onder de cashewnootbomen. Spijtig waren de frisdranken en het bier niet gekoeld, en daar snakten we eigenlijk naar. 20,30 u.: Door de vermoeiende reis kropen we na het eten onder de lakens. Door de vochtige hitte hadden we moeite met de slaap, je bleef als maar door transpireren. De nachten waren veel aangenamer in Burkina Faso, daar begon het ’s avonds af te koelen. Hier dus niet. We moesten ook de tijd een uur later zetten dan in Burkina Faso.