Wie van zijn herinneringen kan
genieten
leeft twee maal.

Rechtstreekse afstamming

Maria Noëz  1896 –1984

 

Victor E. Noëz

1863 - 1896

 

Judocus Josse Noëz

1834 – 1889

 

Joannes Baptista Noëz

1805 – 1849

 

Adrianus Josephus Noëz

1774 –1837

 

Martinus Josephus Noëz

1748 –1815

 

Adrianus Josephus Noëz

?  - 1777

Noëz in het kort

 

Eerste generatie

Adrianus Noëz  kwam via de Oostenrijkse Successieoorlog (1740-1748)

In Mechelen terecht. Hij huwde er Maria la Fors en had 4 kinderen.

Martinus Noëz werd de eerste leidekker van de familie.

Na het overlijden van Maria la Fors huwde hij Maria Barbara Maschalé.

Ze hadden een huis aan de Nekkerspoelpoort, het huis de Poorte, genaamd.

Op 24 juni werd   1777 werd Adrianus op het kerkhof van Sint- Jan begraven

Inhoud blog
  • VOORWOORD
  • OOSTENRIJKSE SUCCESSIEOORLOG
  • De slag te Fontenoy 11 mei 1745
  • Adriaan Noëz, hij kwam met een heel leger naar Mechelen
  • Uit de huwelijksakte van Adrianus Noëz en Maria la Fors
  • Het gezin Noëz - La Fors
  • Het huis de Poorte aan de Keizerstraat
  • Schepengriffie 1777
    Contact

    Schrijf mij als u wat wenst te vragen of inlichtingen wenst.

    De buurt van Adrianus Josephus NOEZ

    Oude kaart rond 1745 met zicht op de Keizerstraat. Let rechts midden, op de sinds 1778 verdwenen  kerk Sint-Pieter en Paulus.

    De verdwenen gotische kerk Sint- Pieter en Paulus aan de Keizerstraat.
    (archief Berlemont SAM ©)

    De nieuwe Sint- Pieter en Paulus zoals Adrianus Noëz ze zou hebben gezien in 1775
    (archief Berlemont © SAM)

    Sint-  Pieters en Paulus

    De beeldkwaliteit van de afgedrukte akten is niet altijd 100 %

    Sint - Janskerk

    Uit de tekst


          "
    After you sir !"

     

    Weetjes

     

    De draagwijdte van

    de geweren en pistolen

    en het indringvermogen

    van de kogels waren zo

    gering, dat het pas  verstandig

     was te vuren wanneer de vijand

    vlakbij was, zogezegd op het lijf

    gedrongen zat.

     

    Situatie 1599 uit Nieuwpoort

    van Verhoef C.

    Blijkbaar al iets beter in 1745

    maar nog ver af van de huidige

     vuurwapens

     

    Zicht op Mechelen rond 1800.
    Kant Zandpoortvest, waar toen een kazerne was gelegen
    (Stedenatlas Mechelen Installé H. SAM)

    Zicht Keizerstraat voor de bouw van het Gasthuis. 
    (Archief Berlemont © SAM)

    Het momentele leegstaande gasthuis dat door de rechtbank zal
    worden ingenomen.

    Uit de tekst

     'Adrianus Noëz, hij kwam met een heel leger naar Mechelen'

     

    Het kostte de Mechelaars  150.000 gulden voor de maand november 1747, 11.000 soldaten te huisvesten. Bovendien hieven de Fransen belastingen op bier, wijn, paarden en karren, bestrating en allerlei handels verrichtingen.  

    Uit de tekst

    'Adrianus Noëz, hij kwammet een heel leger naar Mechelen'


    Mei 1747

    Kardinaal Aartsbisschop Tomas Philippus  d’ Alsace verwelkomde de Franse koning Lodewijck XV hartelijk en sprak in zijn rede de beroemd geworden gedurfde wensen uit.:


    ‘Sire, le Dieu des armées est aussi le Dieu des miséricordes. Pendant votre Majesté lui rend des actions de grâces pour ses victoires, nous lui adressons de voeux pour les faire heureusement cesser par une paix prompte et durable. 

    Het voormailge paleis van Margareta van York, echtgenote Karel de Stoute.
    Thans schouwburg van de stad.

    Keizerstraat met links gewezen paleis Margareta van York vanuit Veemarkt gezien

    Paleis Margareta van Oostenrijk zoals Adrianus Noëz het zou kunnen gezien hebben. 
    (archief Berlemont © SAM)

    Binnenzicht paleis Margareta van Oostenrijk, momenteel gerechtshof.

    Uit de tekst

     "Uit de huwelijksakte van Adrianus Noëz en Maria la Fors"


    De Royal Cravattes

     

    Ze droegen in 1740 een blauwe mantel met een rode voering, een witte gestikte draagriem schuin over de rug. De broek was gemaakt uit dierenvel, de hoed, drie duim breed, afgeboord met een fijne zilverdraad. Hun vaandel was gemaakt uit blauwe zijde afgeboord met goudachtige franjes met in het midden een zon en vier lelies op de hoeken van de vlag

    Nekkerspoelpoort gezien door kunstenaar De Noker © SAM

    Borgbrieven

    Was iemand onbemiddeld dan kon hij steun krijgen van de Armenkamers, laat ons zeggen de vroegere OCMW .Verhuisde zo iemand naar een andere gemeente dan moest de gemeente van vertrek een “borgbrief “meegeven, waarin ze verklaarde dat zij borg stond voor de verhuizer in geval deze hulp zou nodig hebben in zijn nieuwe gemeente. Logisch want hij had daar nog geen frank belasting betaald. Weze opgemerkt dat vele gemeenten geen borgbrief gaven, omdat zij die ook niet vroegen aan een andere gemeente.

    Maria Theresia verplichtte in 1750 de borgbrief. Er werden ook reeds borgbrieven gevonden midden 17e eeuw.

    Op het Rijksarchief liggen borgbrieven van H.Geesttafels op naam van 18 gemeenten uit de provincie Antwerpen*.

    In het stadsarchief van Mechelen zijn ze niet te vinden, mogelijk ergens anders gerangschikt. In de randgemeenten van Mechelen, vond men wel borgbrieven door Mechelen uitgeschreven.

    *Fr.Bellon

  • Een geslacht leidekkers te Mechelen
  • Hoofdpunten blog familiegroep

    Heen en terug leidekkers
     

     
    Noëz I
    Eerste generatie
    04-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit de huwelijksakte van Adrianus Noëz en Maria la Fors

    Hierkomt de bruid

    N
    a iets meer dan 255 jaar na hun huwelijk mag ik de beurt hebben hun namen op een microfilm in het Rijksarchief te Beveren te lezen 
    13...

    De pastoor van de Sint -Janskerk te Mechelen heeft de akte voor de eeuwigheid opgeschreven:

    “22 7bris 1747

    Contraxerunt covam me infra scripto matrimonium Adrianus Josephus Noëz militaris legiones Dictae Royal Cravattes mora intra Fines Diocesis Mecliniensis et Joanna Maria la Force parochiana St Jois in huc civitate. Dispensante in tribus bannis Emenentissimo Dominus Cardinale Archiepiscopus; testibus Martino De Coster et Joanna De haegh …

    Hannau Pastore St Jois”

    Vrije vertaling:

    In mijn aanwezigheid heb ik het huwelijk ingezegend van Adrianus Josephus, legioensoldaat van de zogeheten Koninklijke Cravatten, vertoevend binnen de grenzen van het diocees Mechelen en Maria la Force, parochiane van Sint -Jan dezer stad. Toelating verleend door Zijne Eerbiedwaardige Heer Kardinaal Aartsbisschop .Getuigen Martinus de Coster en Joanna De Haegh.
    Hannau, pastoor van Sint -Jan

    Vandaar onze noodzakelijke inleiding tot de Oostenrijkse Successieoorlog. Ons bekruipt nu de nieuwsgierigheid om meer te weten te komen over deze Adrianus Noëz.

    De Koninklijke Cravatten ! Niet niks ! Deze legereenheid is legendarisch. Er werd over hen heel wat geschreven. In oorsprong waren het Kroatische ruiters die aan heel wat veldslagen deelnamen. Door de verplaatsingen in het oorlogsveld werden andere nationaliteiten in hun eenheid opgenomen. Op de Europese slagvelden waren zij meermaals een onderdeel van het Franse leger zoals onder de Franse koningen Louis XIV en Louis XV 14. Ze droegen in 1740 een blauwe mantel met een rode voering, een witte gestikte draagriem schuin over de rug. De broek was gemaakt uit dierenvel, de hoed, drie duim breed, afgeboord met een fijne zilverdraad. Hun vaandel was gemaakt uit blauwe zijde afgeboord met goudachtige franjes met in het midden een zon en vier lelies op de hoeken van de vlag*. Beroemd geworden is hun halsdoek, het ereteken voor bewezen diensten, die sierlijk om de nek werd gestropt. Vandaar, tussen haakjes, onze huidige das en of “cravatte-knopen”. Met grote zekerheid mogen we dus veronderstellen hoe Adrianus Noëz er gekleed bij ging op zijn huwelijksdag.
    De pastoor vertelt over de militair Adrianus niet veel. Zo weten we niet of hij officier, onderofficier dan wel een gewone soldaat was. Ook meldt onze pastoor niet vanwaar Adrianus afkomstig is, datgene wat wij zo graag hadden willen weten. Maria La Fors, niet La Force zoals de pastoor schrijft, is duidelijk een Mechelse en is woonachtig in de parochie Sint -Jan, wat toen een welstellend deel van Mechelen leek te zijn.
    Opvallend in de akte is het feit dat de kardinaal toelating moest verlenen voor dit huwelijk. In de archieven van het Aartsbisschoppelijk archief te Mechelen kwamen wij te weten dat er sinds de jaren 1638 er een kerkelijke verordening bestond dat huwelijken met soldaten dispensatie moesten vragen. Ons onderzoek in het aartsbisschoppelijk archief maakte ons niets wijzer omtrent de herkomst van Adrianus.

    In ieder geval deze trotse soldaten moeten zeker zijn opgevallen bij de Mechelse meisjes daar onder de Sint- Rombouts toren.
    Graag hadden wij natuurlijk geweten, hoe Adrianus Maria heeft ontmoet. Wellicht heeft hij haar leren kennen in het huis waar hij werd ondergebracht als militair tijdens de bezettingsdagen. Zij heeft hem mogelijk bediend met eten en drank en op zo’n wijze kunnen natuurlijk ook romances ontstaan. Als we onze fantasie dan toch even de loop mogen laten gaan lijkt het mij dat Maria hem wel sterk heeft bekoord en leek de familiale toestand bij La Fors verre van onaangenaam te zijn. Het is toch een hele stap om te gaan huwen met een “meiske” uit den vreemde en de beslissing te nemen bij haar in Mechelen te blijven ? Zeker in een tijd waar de vrouw totaal onderdanig was aan de man en zij hém eerder zou gevolgd hebben waar dan ook. Misschien speelden andere motieven dan liefde mee? Europa kende veel armoede en werkloosheid. De economische toestand in Frankrijk, ik ga ervan uit dat Adrianus een Fransman was, leek slechter dan in de Nederlanden. Zo leken de lonen hier hoger te liggen dan in Frankrijk. Door de vrede van Aken in 1748 komen de Zuidelijke Nederlanden opnieuw in handen van Maria Theresia. Adrianus ziet zijn makkers vanuit Mechelen vertrekken op 25 januari 1749 onder het waakzame oog van de Oostenrijkse soldaten. Hoe moet hij zich gevoeld hebben ? Was er geen band met thuis ? Wat ging hij hier uitrichten ? Voelde, hij de Franse Revolutie gisten en hoopte hij, zoals vele anderen, op een beter bestaan onder de regering van Maria Theresia ? Wij weten uit onze geschiedenisboekjes dat er inderdaad een betere periode aanbrak. Een tijd van vrede, waar men werk maakte van de werkloosheid ,men oog had voor de armen die niet altijd dagelijks brood hadden en er voor hen hulpkassen werden opgericht. Tevens kwam er beter onderwijs en konden de mensen een beroep aanleren.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     13Rijksarchief Beveren of RAB film Sint -Jan 318769   14 zie internet:
    14  http://www.cosy.sbg.ac.at/~zzspri/lifestories/Cravatte/Cravatte.html
    * Uniformes des Regiments de France, Alex et Philippe Cart – Tanneur, Bibliothèque des Arts page 42
    Foto boven: Sint- Janskerk Mechelen, heden ten dage (eigen foto)




    Hieronder afbeeldingen van soldaten uit het Franse leger anno 1740. De tweede van rechts, die met de pijp, is een Royal Cravatte.
    Rechts  de originele akte, het beeld is misschien niet zo duidelijk, hier en daar kan men toch zinsdelen lezen... 
                                       




                                                                                                                  
                      

         copyright Uniformen in kleur, Preben Kannik 










    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!