ANIWAY op reis
  • Dag 86 - Woensdag – 21.08.2024 – Kade Deinze - KGWV
  • Dag 85 - Dinsdag – 20.08.2024 – Kade Deinze
  • Dag 84- Maandag – 19.08.2024 – Kade St Eloois-Vijve – Kade Deinze
  • Dag 83- Zondag – 18.08.2024 – Kade St Eloois-Vijve
  • Dag 82- Zaterdag – 17.08.2024 – Kade Ingelmunster – Kade S – St Eloois-Vijve

2024
    09-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 – Dinsdag – 09.07.2024 – Kade Manage – Kade Thieu

We vertrokken te 09:35 uur na de passage van enkele vrachtschepen het laatste vrachtschip Atiz achterna. Er waren ook al enkele jachten richting Strépy-Thieu gevaren maar dat was al vroeg voor wij aan het ontbijt zaten.

Toen we te 10:55 uur aan de grote Ascenseur arriveerden zagen we de Atiz aan bakboord aangemeerd liggen. Wanneer wij ons via de marifoon aanmeldden vernamen we dat wij met dat schip de bakboord lift konden nemen.  Terwijl wij wachtten kwam de schipper van de Atiz informeren of wij ons gemeld hadden en wat er beslist was en maakten we tijdens het wachten een praatje.  Elke week voer de schipper met die boot twee maal per week van nergens in de buurt van Peronne met grond tot tegen Charleroi.  Hij vond natuurlijk het schutten in deze lift niet meer bijzonder.

Toen de lift boven kwam moest er eerst een vrachtschip en drie jachten uitvaren voor wij binnen konden. De Atis is 80 m lang en wij 13 m maar veel overschot hadden we toch niet.  Het schutten begon en na een achttal meter gezakt te zijn stopt de lift en moest het personeel het een en ander van tussen de dichtingen van de bovendeur uitpeuteren voor wij verder mochten zakken.  Dan ging het redelijk snel en te 12:15 uur voeren we buiten.

We legden aan de kade voor de sluis naar de oude lift nr 4 aan de kade aan.

Aangezien  het te warm was om te gaan fietsen en op het weerbericht gewaarschuwd was voor onweer in de late namiddag   zijn we niet vertrokken. We hadden al de hele namiddag donkere onweerswolken zien voorbij waaien aan de horizon in het westen maar het dreef mooi langs ons heen. Wanneer Annie rond 16:00 uur besloot eens tot in Thieu aan de overkant te wandelen, vijf minuten vertrokken, en boven op de brug was stak er plots een zeer hevige wind op en alles begon hier te klapperen.

Veiligheidsdeur voor de Ascenseur. Liftgebouw boven.  Met 98 van zulke kabels hangt de liftbak vast. Net binnen in de bak en hier zijn we onder en gaan we buiten varen.

De mensen van de campers moesten vlug alle tuinstoelen en dergelijk binnen halen en ik heb vlug de zonnepanelen neergelegd en vast gezet.

Later vernamen we via VRTNWS dat het er in de regio Mechelen hevig aan toe gegaan was.

De sluis van Thieu tussen het oude en het nieuwe Canal du Centre.  De oude sluis nr 1 die buiten gebruik is en waarachter de jachthaven van Thieu ligt. Aan de horizon het liftgebouw van de grote Ascenceur.

S’Avonds zijn we nog met de fiets naar Stépy-Bracquegnies gereden nom een Pizza te gaan eten maar die zaak was niet meer open als restaurant maar alleen om af te halen.  We hebben dien dan maar mee naar de boot genomen.  Onderweg werden we verrast door een echte hoosbui maar gelukkig werden de pizzadozen niet te nat.  Wij zelf waren wel doornat en moesten ons eerst volledig omkleden toen we aan de boot arriveerden.

Een half uur later was alles voorbij en brak de zon er terug een beetje door.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD       VKT        FKD       FKT               WKD        WKT         Liggeld

01:45    38:00       4180,3     1          26        13          212        5            895              2              29            00,00 €