Noord Duitsland
Schiffe gucken aan de Oostzee
20-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rendsburg deel II

Nu is het tijd om de beroemdheden van Rendsburg op te zoeken. We zijn klaar voor een flinke wandeltocht naar de kade van de NOK.  Het is een heel eindje te voet maar dit willen we toch nog zien. Via het wandelpad achteraan op de parking komen we op de Paradeplatz.
Na eerst nog de weg te vragen aan een voorbijganger weten we dat de voetgangerstunnel toch nog een eindje verder is.
We stappen verder en ja, na 1 km komen we op onze bestemming. Deze tunnel werd in 1965 opengesteld.  Hij verbindt Rendsburg met Westerrönfeld over een lengte van 130m en heeft een diepte van 21,47 m. Er zijn 4 Roltrappen en deze hebben een lengte van 55,19m. Dit is al een heel avontuur als je in de diepte kijkt. De tunnel voor voertuigen is iets verder gelegen.  Deze werd geopend in 1961 na het stileggen van de bestaande draaiburg.

We trekken verder want in de verte zien we de belangrijkste bezienswaardigheid van de stad al liggen, de "Rendsburger Hochbrücke", een tussen 1911 en 1913 gebouwde stalen spoorwegbrug over het Noord-Oostzeekanaal. I
nclusief aanloop meet de brug 7,5 kilometer. De eigenlijke stalen constructie is zo'n 2,5 kilometer lang. Deze kruising van drie wegen wordt als uniek beschouwd : spoorweg, kanaal en de zweefbrug.  De constructie, met een hoogte van 42 m, werd gebouwd over het kanaal als verbinding voor de spoorweg " Eisenbahnhochbrücke". Onderaan hangt een zweefbrug " Schwebefährer" voor voertuigen en personenvervoer (motorhomes zijn niet toegelaten).

Moe en dorstig van de wandeling zetten we ons op het terras van de Schiffsbegrüssung. Elke dag, vanaf 10 uur, wordt bij het voorbijvaren de vlag gehesen. Dit is de internationale zeevaartgroet.  Door de luidsprekers horen we de uitleg van de herkomst en de bestemming en bij het klinken van het volkslied van herkomst brengt de kapitein vanop de brug van zijn schip zijn groet aan ierdereen. Hier kunnen we uren blijven zitten. Vroeger kon men hier met de motorhome overnachten maar dat is nu niet meer toegestaan. Iedereen vindt dit spijtig maar de reden van het verbod is omdat iedereen hier wilde zijn. Langsheen het ijzeren gevaarte gaan we terug.  Op sommige plaatsen rijdt de trein zelfs bijna over de huizen. We blijven ze nog even volgen tot ze de andere kant op gaat en wij onze weg vervolgen via het centrum naar onze staanplaats.

Upate : De zweefbrug " Schwebefährer" is buiten dienst tot de zomer van 2020.

Nieuw 04.2018 : camperplaats onder de spoorwegbrug : am Kreishafen NOK - Am Kreishafen 30-32 - €12/24u  https://www.wohnmobilhafen-nok.de

Al hoewel de staanplaats volledig vol staat is het toch heel rustig tijdens de nacht.
Op tijd wakker, ontbijt en de nodige service aan de motorhome en verder..

Site Schiffsbegrüssung : http://www.brueckenterrassen.de






Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)

>

Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!