Drones repareren gaten in het wegdek
Drones gaan in de nabije toekomst gaten in het wegdek repareren. De apparaten zijn nu al in staat om automatisch schade aan de weg te detecteren met behulp van camera's en het probleem op te lossen met een soort 3D-printer.
'Signaleren en volsmeren', dat is vrij vertaald de naam van het project van de Universiteit van Leeds, waarbij gaten in de weg in een vroegtijdig stadium automatisch worden aangepakt door slimme drones. Deze kunnen autonoom functioneren en hoeven dus niet op afstand worden bestuurd.
De aanpak van de drones is fundamenteel anders dan bij conventionele wegenbouw. Tot dusverre komen de bevoegde autoriteiten alleen opdagen wanneer de kuilen een probleem vormen. In de koudere helft van het jaar wordt daarbij vaak koud asfalt gebruikt, dat vaak schadelijke stoffen bevat. Drones kunnen deze zwarte smurrie in de nabije toekomst overbodig maken.
"Ze zien nu al de kleinste gaten in het wegdek en vullen ze op voordat ze een echt probleem worden", vertelt Raul Fuentes van de Universiteit van Leeds. De vliegende robots zijn volgens hem goedkoper en verstoren de verkeersstroom niet of nauwelijks. "Er zijn al succesvolle proefvluchten gemaakt, maar de drones zelf hebben nog niet het productiestadium bereikt", aldus Fuentes. De apparaten van de Universiteit van Leeds gaan ook kapotte straatlantaarns in kaart brengen en pijpleidingen controleren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom werkt cruisecontrol niet bij lage snelheid?
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Livios
“Wil je toch je gazon maaien, doe het dan minder kort”: dit staat je deze maand te doen in je tuin
Mei is dé lentemaand bij uitstek. Alles ziet er fris en groen uit en je tuin wordt gekleurd door nieuwe bloemetjes. In de moestuin groeien je groentjes stevig door en je hoeft geen schrik meer te hebben voor vorst. Dat betekent dus dat er flink wat klusjes af te checken zijn. Bouwsite Livios weet hoe de kalender voor mei er precies uitziet. -
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
17
Criminelen frauderen met QR-codes: “Klanten tot 300 euro kwijt”
Bij de laadpalen van EnergyVision kan je niet meer betalen door een QR-code te scannen. Het bedrijf heeft de functie afgesloten nadat criminelen ze hadden overplakt met stickers die je doorstuurden naar een valse website. Wie betaalde, is 300 euro kwijt. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
-
PREMIUM
Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.” -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDaniel Bamps
Daniel Bamps
emiel wouters
Lisette Theunis
Serge Godfroid