Direct naar artikelinhoud
Zelfrijdende vrachtwagen

Eerste zelfrijdende vrachtwagen rijdt in Zweden

De zelfrijdende truck mag voorlopig alleen met lage rijsnelheden worden ingezet.Beeld Einride

In Zweden is het bedrijf Einride begonnen met het testen van zijn zelfrijdende vrachtwagen op de openbare weg. De elektrisch aangedreven Einride T-Pod truck werkt in de stad Jönköping dagelijks een aantal korte ritten af met lage rijsnelheden in een industriegebied.

De tests van de zelfrijdende T-Pod truck zullen een jaar in beslag nemen. In die periode rijdt de vrachtwagen dagelijks een traject van zo’n driehonderd meter, van een magazijn naar een vrachtterminal. Volgens Einride, het Zweedse bedrijf achter het project, is het de eerste keer dat een zelfrijdende truck zonder back-upchauffeur door de overheid wordt toegelaten op de openbare weg.

Tot 90 % minder CO2-uitstoot

Hoewel de vrachtwagen een topsnelheid heeft van 85 km/u rijdt hij tijdens de test amper 5 km/u; hogere snelheden staat het Zweedse transportagentschap Transportstyrelsen op dit moment niet toe. Een andere beperking is dat de tests alleen uitgevoerd mogen worden op een openbare weg in een industriegebied. In de cabine van de T-Pod is geen plaats voor een chauffeur. De vrachtwagen kan eventueel wel vanop afstand bijgestuurd worden, via een mobiel netwerk. Er zit een 200kWh-accu in en die zou goed zijn voor een bereik van 200 km.

Bij het proefproject in Jönköping wordt samengewerkt met een logistiek bedrijf. De twee bedrijven overwegen om in andere landen nog een aantal gelijkaardige projecten op te starten. Volgens Einride heeft de technologie van de T-Pod truck de potentie om de CO2-uitstoot door vrachtvervoer op termijn met negentig procent te verminderen.

Tot 90 % minder CO2-uitstoot
Beeld REUTERS