Maria (80) werd opgelicht door een zwendelaar, maar die koos het verkeerde slachtoffer: "Schuimde internet af om mijn rechten te kennen"

© aft

Een tachtigjarige vrouw uit Pittem eist een fikse schadevergoeding van een Nederlander die haar een minderwaardige pannenset aansmeerde. “Met een list liet hij mij het tienvoudige van de overeengekomen prijs betalen”, zucht ze.

Arne Franck

Een Nederlander moet zich voor de correctionele rechtbank in Brugge verantwoorden voor grootschalige oplichting met nagemaakt keukengerei van het topmerk AMC. Martinus V. viseerde telkens oudere mensen die hij strikte toen ze hun woning net verlaten hadden. Hij maakte hen wijs dat hij snel af wilde van een dure pannen- of messenset die hij nog over had van een beurs en niet meer verkoopbaar waren in de winkel. Wie toehapte liet hij ter plaatse betalen met een mobiele betaalterminal. Het was die terminal die Martinus V. in december 2015 uiteindelijk de das omdeed. De politie was de Nederlander al een tijdje op het spoor en werd door Worldline, het bedrijf dat in opdracht van banken het geautomatiseerde ­betalingsverkeer regelt, gewaarschuwd dat hij opnieuw had toegeslagen in Knokke. De politie kon Martinus V. uiteindelijk klissen op een parking. Ook zijn zoon werd opgepakt maar uiteindelijk werd enkel Martinus V. naar de strafrechter doorverwezen. Het openbaar ministerie vorderde gisteren drie jaar celstraf voor de man. Volgens de procureur maakte hij liefst 31 slachtoffers, verspreid over heel Vlaanderen.

Internet afgeschuimd

Een van hen is de tachtigjarige Maria Demeyer uit Pittem. De gepensioneerde lerares trok gisteren zonder advocaat naar de Brugse rechtbank om een schadevergoeding te eisen. “Door de grote financiële aderlating die ik door die oplichter geleden heb, kan ik mij de luxe van een advocaat niet permitteren”, stelde ze. “Daarom besliste ik om het heft in eigen handen te nemen. Ik schuimde het internet af om mijn rechten als slachtoffer te kennen en mijn nota voor de burgerlijke partijstelling op te maken. Het was trouwens ook via het internet dat ik kon achterhalen dat de pannen en messen die ik had gekocht van goedkope Chinese makelij waren.”

Nulletje bedekt

Maria liet zich door Martinus V. een pannenset van 130 euro en een messenset van 30 euro aansmeren. Zonder het te beseffen betaalde ze het tienvoud. “Ik heb een groot gezin en wou mijn kinderen plezieren met die pannenset”, zucht Maria. “Die 150 euro leek mij een zeer redelijke prijs. Hij liet mij mijn code intikken op een mobiele betaalterminal en ik had totaal niet door dat hij daarbij een nulletje afdekte van het bedrag op het schermpje. Hierdoor liet hij mij tien keer meer betalen dan de overeengekomen prijs. Nog diezelfde dag heb ik aangifte gedaan bij de politie en sindsdien volg ik deze zaak op de voet. Ik heb ook al meermaals contact opgenomen met de Tilburgse firma die de geldsom afhield van mijn bankrekening, maar tot op heden heb ik nog geen cent gezien.”

Beschaamd

Ondanks de zware tegenslag ziet Maria ook een positieve kant aan de zaak. “Ik heb enorm veel bijgeleerd over de werking van het gerecht,” zegt ze. “Deze materie heeft mij altijd geboeid.” Naast een materiële schadevergoeding eist Maria ook een morele. “Ons open huis van vroeger is een gesloten burcht geworden”, zucht ze. “Uit angst hebben we ons teruggetrokken. Ook de schaamte dat ik me zo heb laten rollen weegt heel zwaar. Deze ongewilde persoonsverandering is hard om dragen in de laatste jaren van ons leven”.

Martinus V. stuurde gisteren zijn advocaat naar het proces. Voor het merendeel van de feiten vraagt hij de vrijspraak en wijst hij met een beschuldigende vinger naar een neef die sprekend op hem zou lijken. De uitspraak volgt op 17 oktober.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen