Na Bomaworst en Slurfke nu ook een ‘Thuis’-ontbijt te krijgen: zoveel verdient VRT aan hun merchandising

Bomaworst, Slurfjesbier, Kampioenenballetjes en nu ook: het ‘Thuis’-ontbijt. VRT voegt opnieuw een opmerkelijk item toe aan hun merchandising. Op basis van een fictief element uit een serie brengen ze ook in de realiteit dezelfde producten op de markt. En dat levert aardig wat winst op, waar ook de openbare omroep een procentje op heeft.

Morien Raeymakers, mrra

Wie altijd al wilde ontbijten zoals bij Judith, Lowie en co, heeft geluk. Vanaf nu zijn de lekkernijen vanuit ‘Thuis’ ook in het echte leven te verkrijgen bij 330 plaatselijke bakkers. Confituur, choco, peperkoek, speculoos, suikerbroodjes: er komt een heus nieuw ‘Thuis’-gamma. Niet gemaakt door Kobe natuurlijk, wel door producenten Boerinneke, Vermeiren, Vondelmolen en Belberry.

(De tekst gaat verder onder deze foto.)

© VRT

Heuse waslijst aan merchandising: van Slurfjesbier tot Bomaworst

Het is absoluut niet de eerste keer dat een fictief element uit een VRT-reeks ook in de realiteit op de markt wordt gebracht. In 2015 bracht ‘Thuis’ ook het Slurfke uit, het bier dat personage Eddy zogezegd zelf had gebrouwen op basis van een oud recept dat hij vond van zijn grootvader. Het uiteindelijke pintje kreeg heel andere ingrediënten, maar het verhaal van Eddy verkocht razendsnel het nieuwe bier van de enthousiaste brouwer Van Honsebrouck. Tot nu toe zijn er al meer dan 1.154.500 Slurfkes verkocht. Van een slimme marketingstrategie gesproken.

© VRT

“Ofwel leggen producenten een voorstel voor een samenwerking op tafel, ofwel gaat een team binnen de VRT op zoek naar mogelijkheden qua merchandising. Populaire VRT-reeksen krijgen meestal de meeste aanbiedingen omdat er daarvoor een breed publiek bestaat”, vertelt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem aan Nieuwsblad.be. Zo kreeg ook snackproducent Vanreusel de kans om Bomaworst en Kampioenenballetjes van het geliefde ‘F.C. De Kampioenen’ in de frituren te leveren. “Maar we gaan niet alles zomaar in merchandising omzetten natuurlijk. We hechten daar veel belang aan, want de naam en de reputatie van onze merken en series hangen eraan vast.”

Extra winst voor openbare omroep

Voor de openbare omroep doet die merchandising een stevige duit in het zakje, uiteraard. Maar niet alle opbrengst van het ‘Thuis’-ontbijt, de gezelschapsspelen, de boekenreeksen en het Slurfjesbier gaat naar de VRT. “Het grootste deel van de winst gaat naar de producenten, maar wij zijn wel rechtenhouder en krijgen dus ook een percentage”, legt Van Goethem uit.

‘Inkomsten uit exploitatie van afgeleiden’, heet dat dan. Dat is één van de acht financieringspijlers van de openbare omroep, zoals het in de beheersovereenkomst met de regering is voorgesteld. De subsidies die de VRT krijgen zijn immers niet voldoende om de volledige werkingskosten van de openbare omroep te betalen, daarom gaan ze op zoek naar andere mogelijkheden om de kas te spijzen.

Maar hoeveel levert dat dan precies op, zo van die afgeleide producten van de VRT-netten en hun programma’s? In het meest recente VRT-jaarverslag van 2016 stond dat deze inkomsten 1,7 procent mochten uitmaken van de financiering van de openbare omroep. Goed voor ongeveer 7,4 miljoen euro dus. Allemaal dankzij onder andere het bier van Eddy en de Bomaworsten. “Die inkomsten zijn in principe niet gelimiteerd”, verduidelijkt Van Goethem nog. “Ons intern team zoekt de opportuniteiten uit.”

© VRT

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen