Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Moet je tuinproducten over datum weggooien? “Hoeveel de kiemkracht afneemt, verschilt van plant tot plant”
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
Livios
Met deze installatie bespaar je jaarlijks tot 70% op je energiefactuur (en je verdient de meerprijs ervan al op enkele jaren terug)
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
-
PREMIUM13
Nu al goedkoper bellen en internet: zorgt deze prijsbreker straks voor prijzenoorlog?
-
PREMIUM
Kok Bert werkt 50 uur per week in een knelpuntberoep en verdient minder dan gemiddeld: “Deze voordelen zou hij toch moeten krijgen”
Hoe weet je of je genoeg verdient? Professor economie aan de UGent en HLN-werkexpert Stijn Baert analyseert elke week het loon van een HLN-lezer. Deze week bekijkt hij het loonpakket van Bert*, een kok in een grootkeuken die netto 2.367 euro verdient. Dat is maar magertjes, vindt onze econoom. “Bert verdient te weinig, zeker in een knelpuntberoep. Extralegale voordelen krijgt hij ook amper.” -
PREMIUM25
HLN ONDERZOEK. Honderden Vlamingen gedupeerd nadat installateurs zonnepanelen plots failliet gaan: “Ik ben 6.000 euro kwijt”
“Ik betaalde een voorschot van 6.000 euro aan een bedrijf dat zonnepanelen zou komen leggen, maar dat ging recent failliet. Dat geld ben ik kwijt”, vertelt Steve Vandamme (52). Hij is een van de honderden Vlamingen die duizenden euro’s betaald hebben voor een zonnedak dat er nooit kwam. Dat komt omdat plots heel wat installateurs van zonnepanelen de boeken moeten neerleggen. Wat is er aan de hand? HLN-consumentenexperte Safia Yachou legt uit wat er aan de hand is en wat je kan doen als je zelf getroffen bent. -
PREMIUM
IN KAART. Vlaamse vastgoedcrisis nabij? Zelfs inkomen van tweeverdieners wordt opgeslorpt door woonkost
-
Independer
Zolang betalen je kinderen als ‘onervaren bestuurders’ tot vier keer méér voor een autoverzekering
-
PREMIUM
Na het huwelijksfeest in ‘Nonkels’: trouwen, hoeveel kost dat eigenlijk?
De kijkers werden gisteren getrakteerd op een amusant trouwfeest in ‘Nonkels’ op Play4. Zit jouw grote dag er ook aan te komen? Hou er dan rekening mee dat de stapel facturen snel kan aandikken. Van de trouwringen over de ceremonie tot de catering: wij rekenden uit hoeveel je best kan opzijzetten voor een huwelijksfeest en geven concrete tips om de kosten te drukken. -
Booking.com “blijft consumenten misleiden”: “Vakantiegangers worden opgejaagd met leugens”
Boekingwebsites Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden. Dat oordeelt de Nederlandse Consumentenbond, de tegenhanger van Testaankoop. De websites tonen nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. Nochtans had Booking in 2020 beloofd om die punten aan te pakken. -
Jobat
Dit zijn de vijf bestbetaalde arbeidersjobs én hun gemiddelde uurloon