Direct naar artikelinhoud
Kijkcijferstrijd

Eén, VIER en VTM zetten op zondag de grote kanonnen in

Het nieuwe seizoen van 'De mol' moet ervoor zorgen dat VIER almachtig is op zondagavond. Directe concurrenten zijn 'De 3 wijzen' op Eén en 'Boer zkt vrouw' op VTM.Beeld RV

VIER pakt uit met De mol, bij VTM rekenen ze op een handvol vrijgezellenboeren, en Eén haalt De drie wijzen van onder het stof. Op zondagavond, jarenlang een oase van rust in de kijkcijferstrijd, wordt vanaf volgende week een kijkcijferoorlog uitgevochten.

"Ook al zenden ze bij Eén op zondagavond een aquarium uit, dan nog halen ze een miljoen kijkers." Jan Verheyen, begin jaren 2000 programmadirecteur bij VTM, zag de dominantie van de openbare omroep op de laatste dag van de week met lede ogen aan. Sindsdien is er eigenlijk niets veranderd: Eén gaat nog steeds met het gros van de kijkers lopen, voor VTM en VIER blijven enkel wat kruimels over. 

"De zondagavond is commercieel niet interessant", klonk het lang. Producenten van courante producten – de fast moving consumer goods zoals tandpasta, waspoeder en frisdranken – zouden hun spotjes liever op donderdag en vrijdag op tv zien. Kwestie van de consument nog net voor hij op zaterdag gaat shoppen te kunnen beïnvloeden.

'Adverteerders willen kijkers bereiken. Op welke dag dat gebeurt, maakt voor hen niets uit'
Christine Brone, managing director van Phd Media Belgium

“Onzin”, vindt Christine Brone, die als managing director van Phd Media Belgium reclameruimte voor die adverteerders koopt. “Adverteerders willen kijkers bereiken. Op welke dag dat gebeurt, maakt voor hen niets uit. Het is de vraag van de kip en het ei. Investeren commerciële zenders niet op zondag omdat de adverteerders niet geïnteresseerd zijn, of zijn investeerders niet geïnteresseerd in die zondag omdat commerciële zenders niet investeren?”

An Lemmens en Dina Tersago, de gezichten van Boer zkt vrouw.Beeld Boer zkt Vrouw - De Wereld Ron

Keuzes maken

Wat er ook van zij, die commerciële zenders veranderen nu het geweer van schouder. VIER stak het vuur aan de lont door het nieuwe seizoen van De mol van maandag- naar zondagavond te verhuizen. Helemaal als een verrassing komt dat niet: de zender heeft in het weekend al een voet(je) aan de grond met het voetbalprogramma Sports Late Night en komt dit najaar met het showprogramma Dancing with the Stars op de proppen. Met de verhuizing naar zondag ontloopt De mol bovendien de zware concurrentie van VTM-kijkcijferkanon Blind getrouwd op maandag. 

Het weekendoffensief van VIER dwingt ook VTM tot actie. De zender had er de voorbije jaren vrede mee dat op zondagavond het leeuwendeel van de kijkers naar Eén zapte. “Een kwestie van keuzes maken”, klinkt het. “We kunnen elke euro maar één keer uitgeven." Bovendien moest ook de rechtstreekse concurrent het op die zondagavond met amper een paar procent marktaandeel stellen. 

Het weekendoffensief van VIER dwingt ook VTM tot actie

Met de intrede van De mol liggen de kaarten plots anders. Wanneer VIER er met dat programma in slaagt zijn zondagse marktaandeel fors op te krikken, terwijl VTM dat niet doet, dreigt dat in de eindafrekening tussen beide zenders zwaar door te wegen. En dus werden Dina Tersago en An Lemmens ter hulp geroepen. Zij moeten met de twee oproepafleveringen van Boer zkt vrouw – De wereld rond, waarin de vrijgezellenboeren zichzelf in de markt mogen zetten, tegengewicht bieden voor het De mol-geweld.

Kobe Ilsen als gastheer van 'De 3 wijzen', de klassieker die terug is op Eén.Beeld VRT

Uitgesteld of live?

Dat het spel hard gespeeld wordt, bewijst het geschuif met beide programma’s. Boer zkt vrouw stond als familieprogramma om acht uur in het zendschema van VTM. De mol zou bij VIER om half negen beginnen. Hoewel de oproepafleveringen van Boer zkt vrouw slechts een halfuurtje duren, vreesden ze bij VIER dat VTM met de nodige vertragingsmanoeuvres toch voor overlapping zou zorgen. Dat zou betekenen dat op zijn minst een deel van de kijkers eerst bij Dina zou langsgaan om daarna De mol uitgesteld te bekijken. Dat is een stuk minder interessant voor adverteerders, want die willen vooral livekijkers, die hun reclameblokken niet door kunnen spoelen. En dus werd last minute gekozen voor de frontale aanval. De zender maakte zopas bekend dat De mol, net als Boer zkt vrouw, om acht uur op antenne gaat.

Een risico, beseffen ze ook bij VIER, want er is ook nog de concurrentie van Eén, waar ze sinds deze week op zondagavond de klassieker De drie wijzen met de nieuwe fictiereeks Gevoel voor tumor combineren. Net daarom werd gisteren al een eerste aflevering van Café De Mol uitgezonden, een talkshow over het programma, waarin in de eerste aflevering de tien kandidaten werden voorgesteld. Kwestie van de hype wat aan te zwengelen en de fans van De mol te doen wennen aan het idee dat ze voortaan op zondagavond op mollenjacht moeten.