Europa verliest 20 ton goud per jaar via afgedankte autowrakken
Europa verliest grote hoeveelheden kostbare materialen via afgedankte voertuigen, waaronder 20 ton goud per jaar, omdat er bijna niets wordt gerecycleerd. En het aandeel van die kostbare stoffen in auto’s stijgt voortdurend, blijkt uit Zweeds onderzoek.
Metalen zoals goud, kobalt en lithium zijn een onmisbaar onderdeel van onze batterijen, smartphones en elektronische gadgets, maar ook steeds meer van onze auto’s. Europa is ervoor afhankelijk van invoer, en springt dus maar beter zuinig om met de schaarse materialen.
"Die metalen zijn onmisbaar voor de transitie naar groenere technologie zoals elektrische auto’s, zonnecellen, led-verlichting en windenergie, en dus zijn problemen bij de aanvoer ervan een strategisch en economisch probleem voor de EU", zegt Maria Ljunggren Söderman, onderzoeker aan de Technische Universiteit Chalmers in Göteborg. "Bovendien zijn het schaarse bronnen die op een duurzame manier benut moeten worden."
Steeds meer
Ljunggren Söderman werkt mee aan het Europese onderzoeksproject Prosum, dat nu een database heeft gecreëerd om het probleem aan te pakken. 'The Urban Mine Platform' lijst materialen op die al in circulatie zijn en die gerecycleerd kunnen worden uit voertuigen en elektronisch gereedschap.
Daaruit blijkt onder meer dat er steeds meer schaarse materialen gebruikt worden in de voertuigen. "Dat komt voornamelijk omdat we voertuigen maken die steeds meer geavanceerd zijn, met heel wat elektronica, lichte materialen en katalysatoren", zegt ze. "Het groeiende aandeel elektrische voertuigen draagt daar ook toe bij, ook al vormen ze voorlopig nog een beperkt deel van de vloot."
Een van die metalen is neodymium. Tegen 2020 zal er naar schatting 18.000 ton van het materiaal in omloop zijn in de actieve vloot voertuigen, negen keer meer dan in 2000.
Goud
Maar de onderzoekers waren vooral verrast door de enorme hoeveelheden goud in onze auto’s. In 2015 bevatten de Europese voertuigen samen zo’n 400 ton goud. Maar vooral: de afgedankte voertuigen dat jaar bevatten samen 20 ton goud – dat niet werd gerecycleerd. Dat betekent dus dat er jaarlijks voor honderden miljoenen goud verloren gaat.
"Uit onze berekeningen blijkt dat de hoeveelheid goud in afgedankte auto’s nu van dezelfde grootteorde is als die in afgedankte elektronica", zegt Ljunggren Söderman. "Dat is een groei die niet genegeerd mag worden."
Over het algemeen wordt maar een heel klein aandeel van de schaarse metalen in voertuigen gerecycleerd. Het grootste probleem is dat ze erg verspreid zitten in erg kleine hoeveelheden. In een doorsnee auto bijvoorbeeld zit een gram of twee goud verdeeld over tientallen componenten.
Hoewel de EU richtlijnen heeft voor de recyclage van waardevolle materialen in elektronica, bestaan er geen voor auto’s.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM70
Binnenkort eindelijk verhoging van maaltijdcheques van 8 naar 10 euro? Zoveel verschil maakt het voor jou
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
Als gevolg van de fusie van banken Crelan en Axa Bank wil de directie van de groep het met 150 voltijdse banen minder doen op de hoofdkantoren. Dat meldt ‘De Tijd’ en het nieuws wordt bevestigd door Crelan zelf. De woordvoerster van Crelan benadrukt dat de afbouw “op lange termijn” en via “natuurlijke afvloeiingen” zal gebeuren. -
-
PREMIUM
Zo evolueert jouw koopkracht de komende jaren: “Overheid móet besparen. En dat gaan we voelen, of onze politici dat willen of niet”
-
IMF somberder over economische groei in eurozone
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is somberder geworden over de groei van de economie in de eurozone. Dat komt onder meer door Duitsland. In de grootste economie van de eurozone staat het sentiment van consumenten nu al geruime tijd onder druk. Ook voor Frankrijk zien de vooruitzichten er minder rooskleurig uit dan bij de vorige grote economische raming in januari. -
Christelijke vakbond dient stakingsaanzegging in bij luchthaven Charleroi
De Franstalige, christelijke vakbond CNE heeft zaterdag een stakingsaanzegging ingediend bij de luchthaven van Charleroi. Het personeel klaagt er over een gebrek aan communicatie van de directie en over gevallen van intimidatie bij de personeelsafdeling. Dat meldt de CNE zaterdagavond. -
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
-
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Toename van geschillen over koeriers of postbodes die pakketten onbeheerd achterlaten
De ombudsdienst voor de postsector heeft vorig jaar een toenemende tendens vastgesteld van postbodes of koeriers die pakketten onbeheerd achterlaten als de bestemmeling afwezig is. Dat blijkt maandag uit zijn jaarverslag. -
PREMIUMHLN legt uit60
▶ Moeten leefloners vrezen voor een lager inkomen? “Als het van N-VA afhangt wel”
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergustaaf carpels
Gerd Van nieuwenhove
Stefanie van Dijk
ivo torfs
Roger Duyssens