Luister naar

Profiteert iPhone-gebruiker van schikking?

Nieuws
Chipmaker Qualcomm en Apple hebben hun jarenlange vete bijgelegd. Komt 5G voor de iPhone-gebruiker nu eindelijk in zicht?
Niels Waarlo redactie vk
donderdag 18 april 2019 om 03:00
Voor nieuwe Apple-topmodellen bestond vorig jaar september veel belangstelling in Shanghai.
Voor nieuwe Apple-topmodellen bestond vorig jaar september veel belangstelling in Shanghai. afp

Amsterdam

Wat merkt de telefoongebruiker van deze schikking?

De schikking brengt naar verwachting iPhones die 5G ondersteunen dichterbij. Het ene na het andere telefoonmerk kondigde telefoons aan met ondersteuning van 5G, een nieuwe vorm van mobiel internet die sneller is dan 4G. Het bedrijf dat de meeste merken van 5G-chips voorziet? Juist, Qualcomm. Het lijkt geen toeval dat juist Apple nog niet eens plannen voor een 5G-telefoon heeft geopenbaard.

Het ligt voor de hand dat Qualcomm nu ook 5G-chips aan Apple gaat leveren, denkt Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en innovatie aan de Universiteit van Amsterdam. Zeker nu Intel, sinds 2017 chipleverancier van Apple, de belofte om 5G-chips te ontwikkelen niet kan waarmaken. Direct na de schikking kondigde Intel aan uit 5G voor telefoons te stappen. Op korte termijn zal Apple het door de complexiteit van de technologie ook niet voor elkaar krijgen om eigen 5G-chips te ontwikkelen. Volberda: ‘Ik denk dat 5G een van de belangrijkste redenen is dat Apple en Qualcomm een schikking hebben getroffen.’

Waarover ruzieden de techreuzen eigenlijk?

Volgens Apple misbruikt Qualcomm zijn dominante positie als belangrijkste leverancier van telefoonmodems; chips die verbinding leggen met telefoonnetwerken en internet. Apple mocht bijvoorbeeld geen chips van concurrenten gebruiken. Ook zou het chipbedrijf te veel vragen voor essentiële patenten waar telefoonbouwers niet omheen kunnen. Qualcomm klaagde op zijn beurt Apple aan toen de telefoonbouwer iPhones op de markt bracht met Intel-chips die technologie zouden kopiëren. Patentbreuk, volgens Qualcomm, waarvoor Apple royalty’s zou moeten betalen. Het bedrijf had immers miljarden geïnvesteerd om die technologieën te ontwikkelen. In totaal eisten de bedrijven tientallen miljarden euro’s van elkaar. Het hielp niet dat de topmannen van de bedrijven, Tim Cook en Steve Mollenkopf, elkaar niet kunnen uitstaan, zoals ingewijden vertelden aan The Wall Street Journal. De miljardenclaims zijn nu van tafel. Over de rest van de schikking is alleen vrijgegeven dat Apple een onbekend bedrag aan Qualcomm overmaakt.

Wie had er gelijk?

‘Beide partijen kregen de afgelopen tijd deels gelijk’, zegt Henk Volberda. ‘Dit was voor allebei een pijnlijke situatie.’ Zo kreeg Apple onder meer de wind van voren in Duitsland. Inderdaad, oordeelde een rechter daar, Apple pleegt patentbreuk. Het bedrijf moest telefoons uit de handel halen en zag zich gedwongen ze alsnog te voorzien van Qualcomm-chips.

Op zijn beurt kreeg Qualcomm van de Europese Commissie een boete van 997 miljoen euro wegens misbruik van zijn dominante positie, onder meer door Apple te verhinderen zaken te doen met concurrenten. Momenteel loopt in de Verenigde Staten een zaak van de Federale Handelscommissie tegen Qualcomm over de monopoliekwestie. Dit blijft dan ook een punt van zorg, volgens de hoogleraar. ‘Vanuit de consument gezien is deze dominantie niet gezond. De prijs van chips blijft kunstmatig hoog en concurrentie wordt uitgesloten.’

Dus Qualcomm blijft oppermachtig?

Dat valt te bezien. Niet alleen kunnen waakhonden zoals de Federale Handelscommissie via rechtszaken afdwingen dat Qualcomm zich minder als monopolist gedraagt, ook de concurrentie zit niet stil. Zo ontpopt netwerk- en telefoonleverancier Huawei zich steeds meer als belangrijke chipmaker, onder meer met een eigen chipset die 5G ondersteunt. Als voornaamste achilleshiel van Qualcomm ziet Volberda de stagnerende verkoop van mobiele telefoons. ‘Die markt raakt verzadigd. Wil Qualcomm dominant blijven, dan moet het ook op nieuwe markten inzetten, zoals het internet der dingen of autonome auto’s.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.