Dertien strooiwagens gingen maandag op pad, om de Antwerpse straten sneeuw- en ijsvrij te maken © Joris Herregods

Op pad met de strooiwagen: “Voor het viaduct van Merksem alleen hadden we al zes ton zout nodig”

Maandag gold categorie “algemeen rood” voor de dienst Stadsreiniging. Daarvoor is heel wat zout en mankracht nodig. “We hadden maandag zes ton zout nodig om het viaduct van Merksem aan te pakken”, zegt woordvoerder Tom Peeters.

andreas rotty

Gisteren, 15u. In de Straalstraat in Merksem zitten 25 straat- en voor de gelegenheid sneeuwvegers te keuvelen bij een kopje koffie in de cafetaria. Hetzelfde gebeurt in Hoboken en Berchem op de locaties van de dienst Stadsreiniging. Die haalt naast de vuilniszakken ook de sneeuw van de straat. Voor de sneeuwvegers zit de shift er net op. Ze zijn vanaf 7u in de weer geweest, de schoppen zijn afgekuist en de strooiwagens afgespoten. Anderen moeten straks om 18u aan hun route beginnen, heel de nacht door tot ’s ochtends vroeg. Een hele organisatie om de banen sneeuwvrij te maken voor wie met de auto of fiets het wegennet moet trotseren. Hoe gaat dat juist in zijn werk?

© Joris Herregods

“We hebben vier kleurcodes om het aankomende weer te categoriseren: geel, waarbij we waakzaam zijn, oranje, waarbij we al wat strooien, preventief rood, waarbij we bijna al onze capaciteit gebruiken, en algemeen rood, dan zetten we alles in”, vertelt Tom Peeters, woordvoerder van onder andere de dienst Stadsreiniging.

Zes ton zout voor één viaduct

“Maar je kan natuurlijk niet erg lang op voorhand weten wanneer het gaat sneeuwen”, gaat Peeters verder. “Afgelopen maandag hadden we eerst geklasseerd in code oranje, maar dat hebben we zaterdag moeten bijstellen naar algemeen rood.” Toch hebben Antwerpenaren de indruk dat een beetje sneeuw alles plat legt. Waarom zou de stad voor zulke momenten niet meer wagens en vegers inzetten? “We moeten ons zo efficiënt mogelijk organiseren. Dat doen we door op een gemiddelde van nodige werkkrachten en machines te mikken. We kunnen niet constant op de hoogste piek van de sneeuwval rekenen. Het is niet dat er hier zoals in de VS soms een meter sneeuw valt, he?”

© Joris Herregods

Toch kan de dienst heel Antwerpen en de districten voor zijn rekening nemen. “We hebben op de nacht van maandag op dinsdag alles kunnen bestrooien”, zegt Tom Peeters. “Antwerpen telt zowat vijfduizend straten, waarvan wij ook de gewestwegen en de provinciale wegen voor onze rekening nemen.” Maandag gebruikte de dienst 22 strooiwagens, waarvan negen fietspadstrooier. Naast de 22 chauffeurs was er 450 man op post om manueel paden vrij te maken.

Daarbij wordt niet alleen zout gestrooid, maar ook pekel, een mengeling van zout en water. Daardoor plakt het allemaal wat beter aan de weg. Zeker voor fietspaden is dat handig, want de dunne bandjes drukken niet veel sneeuw plat. Daarvoor ligt stadsbreed permanent 1.200 ton zout en 70.000 liter pekel klaar, die snel bijgevuld kunnen worden door gecontracteerde bedrijven. Dat blijkt soms erg nodig. “Maandag hebben we zes ton zout nodig gehad om het viaduct van Merksem aan het Sportpaleis berijdbaar te maken. De vrachtwagens konden er niet op.”