Dit ziekenhuis heeft de allereerste ’groene MUG’

© idh

© idh

© idh

1 / 3
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Het Sint-Mariaziekenhuis uit Halle nam een nieuw MUG-voertuig in gebruik om snel medische hulp te kunnen bieden. Bijzonder is dat de nieuwe MUG-wagen een hybride voertuig is en meteen de eerste eco-MUG in Vlaanderen.

Ingrid Depraetere

“De MUG van Halle rijdt ongeveer 1.100 ritten per jaar wat een zeer behoorlijk aantal is. Zo'n voertuig raakt dan ook wel eens versleten. Zo begonnen we anderhalf jaar geleden de vervanging van ons eerste MUG-voertuig al voor te bereiden. Omdat onze eerste MUG geschonken werd door de stad Halle, zijn we hier opnieuw gaan aankloppen en opnieuw bleek de stad bereid om een belangrijke subsidie te doen”, aldus algemeen directeur Axel Kerkhofs.

“We hebben hier wel wat over gediscussieerd want uiteindelijk is het Sint-Mariaziekenhuis uitrusten met een MUG niet de kerntaak van de stad. Maar we beseffen allemaal van waar we komen en hoe belangrijk de MUG is voor de regio. Dus hebben we toegezegd”, aldus burgemeester Dirk Pieters (CD&V). “Voorwaarde was wel dat het een ecologisch voertuig moest worden, in het verlengde van het duurzaamheidsbeleid van de stad.”

Evenwicht zoeken

“We hebben onderzocht wat de mogelijkheden waren om het evenwicht tussen duurzaamheid, veiligheid en efficiëntie goed te kunnen behouden. En zo zijn we uitgekomen op een plug-in hybride wagen van het merk Volvo. Volvo heeft de wagen helemaal tot MUG-wagen omgebouwd. Het gaat hier om een gecombineerde wagen die elektrisch kan rijden maar ook kan overschakelen op brandstof. Het is meteen de eerste eco-MUG die in Vlaanderen rondrijdt”, aldus Axel Kerkhofs.

Het voertuig werd woensdagavond officieel voorgesteld maar diensthoofd en spoedarts Nick Vermeersch mocht hem al uittesten. “Deze wagen rijdt even goed en even snel dan een gewone MUG-wagen. Als we heel snel moeten zijn, rijden we vooral op brandstof maar bij rustiger ritten, wanneer we terugkeren naar het ziekenhuis bijvoorbeeld, rijden we elektrisch. Dat scheelt alvast een slok op de borrel voor het milieu. We werken met een dubbele batterij die constant worden opgeladen als het voertuig in de garage staat zodat de kans dat we met een platte batterij vallen quasi onbestaande is”, aldus Nick Vermeersch.

Gewenningsritten

“In het begin is het wel wat aanpassen want een elektrische wagen horen mensen niet aankomen. Daarom plannen we komende weken eerst wat gewenningsritten voor al onze medewerkers van de spoeddienst. Iedereen krijgt ook een specifieke rijvaardigheidstraining. De komende maanden houden we daarom onze oude MUG nog even in dienst om tegen de zomer helemaal op de nieuwe eco-MUG over te schakelen”, aldus de spoedarts.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen