© LD

Weyts schrapt sommige zwarte kruispunten zonder ze aan te pakken: “Schuldig verzuim”

Niet alle zwarte punten die afgevinkt zijn, zijn ook effectief aangepakt. Sommige kruispunten blijken gewoon van de lijst geschrapt wegens te duur. Dat is onder andere het geval voor een gevaarlijk kruispunt in Hasselt dat al sinds 2006 op de lijst met zwarte punten stond.

Timmie VAN DIEPEN

Na het dodelijke ongeval met een 16-jarige fietsster in Gent, kwam er opnieuw kritiek op de aanpak van de zwarte punten op de weg. In 2002 werd een lijst van 809 gevaarlijke kruispunten opgesteld die dringend actie vergden, maar meer dan vijftien jaar later zijn die nog altijd niet helemaal weggewerkt. Het kruispunt in Gent waar het ongeval maandag gebeurde, was één van die plekken.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) liet gisteren in het Vlaams Parlement verstaan dat er van de 809 punten nog 22 overblijven. “Die 22 zijn niet toevallig de laatste loodjes. Het zijn heel complexe dossiers, waar een prijskaartje aan vasthangt. Daarom heb ik in 2016 gezegd dat ik daar 50 miljoen euro extra voor vrijmaak.” Na het ongeval van maandag kondigde Weyts aan nog eens 20 miljoen extra uit te trekken om de lijst versneld af te werken.

Geschrapt

Maar wat blijkt: zelfs met die extra 20 miljoen worden niet alle kruispunten die op de lijst staan ook effectief aangepakt. Sommige worden zelfs gewoon van de lijst geschrapt. Het gaat onder andere om het gevaarlijke kruispunt van de Kempische Steenweg en de Paalsteenstraat in Hasselt, dat al bijna twintig jaar op een oplossing wacht. Hoewel het kruispunt al sinds 2006 op de lijst van zwarte punten stond, is het er onlangs van geschrapt. En dat zonder structurele oplossing. Het kruispunt moest worden rechtgetrokken, maar dat bleek erg duur te zijn, onder andere omdat een apotheek onteigend moest worden en verhuisd worden naar de overkant van de steenweg.

“Gezien de hoge kostprijs voor de onteigeningen en gebrek aan een akkoord hierover werd dit project vervolgens geschrapt uit het programma gevaarlijke punten”, antwoordde minister Weyts in januari op een parlementaire vraag van Rob Beenders (sp.a).

In Oostende gebeurde volgens sp.a iets gelijkaardigs. Daar moest er op de Torhoutsesteenweg een tunnel komen, maar door budgettaire beperkingen werd het een eenvoudige herinrichting. Toch werd het kruispunt afgevinkt van de lijst met zwarte punten. “Onaanvaardbaar”, vindt Beenders. “In het geval van Hasselt gaat het om een gevaarlijk kruispunt, waar onlangs nog een spijtig ongeval met een fietser is gebeurd. Dit punt moet dringend worden aangepakt. Doet Weyts dit niet dan pleegt hij schuldig verzuim en doet hij enkel aan aankondigingspolitiek.”

Beperkte ingrepen

We vroegen gisteren aan minister Weyts hoeveel kruispunten op deze manier van de lijst zijn afgevoerd, maar daarop kon de hij geen antwoord geven. Wel liet hij weten dat in overleg met Wegen en Verkeer bekeken wordt welke beperkte ingrepen in Hasselt mogelijk zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het gaat om markeringen, langere afslagstroken en verbeterde fiets- en voetpaden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer