Meer privacy met GDPR vanaf vandaag? Wat er nu écht voor u verandert
Waze snel nodig in die vervloekte file? Dan botste u de voorbije dagen eerst op een GDPR-bericht. Het zovéélste: alle Facebooks en Instagrams van deze wereld bestookten ons met boodschappen over de nieuwe Europese privacywetgeving. Die gaat morgen officieel van kracht. Maar wat verandert er nu écht voor u?
GDPR is een Engelse afkorting voor AVG dat staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming (in het Engels: General Data Protection Regulation). Twee jaar geleden in het leven geroepen omdat de bestaande wetgeving rond onze privacy niet aangepast is aan het digitale tijdperk, treedt ze vandaag officieel in werking.
De nieuwe Europese privacywetgeving moet ervoor zorgen dat persoonlijke gegevens zoals onze naam, e-mailadres, woonplaats, telefoonnummer, tot wat we delen en liken op sociale media of ons online winkelkarretje, beter beschermd worden. Het algemene principe is: bedrijven mogen enkel gegevens inwinnen die ze echt nodig hebben en moeten daar veel duidelijker over communiceren. En GDPR moet ook hackers het leven een pak lastiger maken.
In de stroom aan berichten waarin we de laatste tijd verdronken, hengelden bedrijven naar onze goedkeuring om persoonlijke gegevens te mogen blijven gebruiken. Concreet volstaat het bekende al aangevinkte vakje 'ik ga akkoord met dit privacybeleid' niet langer. U moet als burger zelf een handtekening zetten of expliciet een vakje aanvinken. De privacyverklaring moet bovendien in duidelijke taal geschreven zijn.
Bedrijven moeten verder transparant melden waarvoor ze uw gegevens nodig hebben en hoe ze die opslaan, waarvoor u trouwens ook toestemming moet geven. Ingewonnen data mogen niet langer bewaard worden dan nodig en niet zomaar doorgespeeld worden aan derden. Bij een lek van gebruikersgegevens is er ten slotte meldingsplicht.
Belangrijk daarbij: al wie gegevens over zichzelf vrijgeeft, heeft het recht om 'vergeten te worden' en om die data op elk moment snel te kunnen raadplegen. Facebook, bijvoorbeeld, heeft al zo'n knop, maar ook andere bedrijven zoals supermarkten zullen moeten volgen. Betrokken organisaties zijn bovendien verplicht ongewenste foto's desgevraagd offline te halen.
Helemaal nieuw is de 'overdraagbaarheid van data'. Dat betekent dat wanneer u als klant overstapt van het ene naar het andere bedrijf, u van de eerste firma mag eisen dat die uw gegevens doorspeelt aan de concurrent.
Kortom: we krijgen meer rechten én meer controle over alle gegevens die we prijsgeven aan bedrijven, bewegingen en organisaties. Ook kinderen zijn beter beschermd. Onder 16 jaar is toestemming nodig van de ouders, wat wel al vaak tot ergernis leidde bij gefrustreerde minderjarige jongeren. Je zal maar plots je mails van school niet meer kunnen beantwoorden op je persoonlijke e-mailaccount. Een grote speler zoals WhatsApp verhoogde bovendien al de minimumleeftijd naar zestien jaar.
Wie moet de nieuwe privacyregels naleven? In het kort: iedereen die informatie binnenhaalt over anderen. Uitgebreider: stads- en gemeentediensten, ziekenhuizen, mutualiteiten, supermarkten, telecomoperatoren, YouTube, online winkels en sportclubs. Let wel: online winkels als Coolblue hebben nu eenmaal uw adresgegevens nodig voor de levering van uw bestelde waar en hebben daarom geen extra toestemming nodig om die concrete data bij te houden. Het is ook nog de vraag in hoeverre de grote multinationals zich zullen schikken naar de Europese wetgeving.
Terug naar de talloze privacymails van de laatste weken. Die houden een bijkomende bescherming in: wie er niet op reageert, geeft automatisch GEEN toestemming. Een serieuze wijziging, want tot vandaag konden heel wat bedrijven handig gebruik maken van uw impliciete toestemming.
Onthou toch nog dit: u heeft zelf een niet te onderschatten eigen verantwoordelijkheid. Bedrijven zullen blijven proberen zoveel mogelijk commercieel interessante gegevens van u te ontfutselen. Maar u bepaalt ook zelf mee hoe ver u daarin meegaat. Naïviteit en onwetendheid gelden hoe langer hoe minder als excuus.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Independer
Internet trager dan beloofd door je provider? Dit kan je doen: “Operatoren zeggen vaak niet dat het om maxima gaat”
‘Razendsnel internet’ klinkt spectaculair, waardoor de teleurstelling groot is als je later toch even moet wachten vooraleer een webpagina laadt of je een video kan bekijken. Wat de provider adverteert op het vlak van internetsnelheid, kan sterk verschillen van de reële snelheid waarmee je surft. Independer.be legt uit wat jij kan doen als je het gevoel hebt dat je internet niet zo snel is als je provider je beloofde. “In 2023 verdubbelde het aantal klachten.” -
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
Gemiddeld spenderen mensen dagelijks 2 uur en 23 minuten op sociale media. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zit de doorsnee Belg met 1 uur en 35 minuten onder dat wereldwijde gemiddelde. Toch blijft het best een hoog cijfer, waar ook een hoog dataverbruik bij komt kijken. Independer.be legt uit hoe je dankzij het juiste gsm-abonnement een financiële kater voorkomt. -
-
“Microsoft en OpenAI plannen datacenter van 100 miljard dollar”
-
Google beperkt vragen over verkiezingen in AI-chatbot om valse informatie te vermijden
Google is gestart met beperkingen in te voeren bij zijn AI-chatbot Gemini. Het type verkiezingsgerelateerde vragen zal worden beperkt, klinkt het. 2024 is wereldwijd een belangrijk verkiezingsjaar en het technologiebedrijf wil op die manier de verspreiding van valse informatie tegengaan. -
AI-beelden krijgen label op Facebook en Instagram
Afbeeldingen die door kunstmatige intelligentie (AI) gegenereerd zijn, zullen binnenkort een label krijgen op Instagram en Facebook. Dat maakte Nick Clegg, directeur mondiale zaken bij Meta, bekend in een blogpost. -
25
Nieuwe Europese internetregels van kracht, maar België is nog niet klaar
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
8
Oekraïense youtuber ontdekt Chinese deepfakes van zichzelf: “Ze praten over goede relatie tussen China en Rusland”
Een vreemde ontdekking voor de 20-jarige Oekraïense youtuber Olga Loiek. Ze kreeg te horen dat haar gezicht gebruikt wordt om op Chinese sociale media Russische snoepjes te verkopen en propaganda te verkondigen. “Ik ben woedend. Honderdduizenden van mijn landgenoten zijn moeten vluchten, werden verwond of zijn gedood door Russische aanvallen”, vertelt ze in bovenstaande video. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Moederbedrijf Facebook stopt met betalen van Australische nieuwsmedia
46 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStefanie van Dijk
Jan Van de Velde
Hilde Peeters
Chantal Naessens
Luyken Erwin