© ANP / Peter Hilz

Europese havens staan voor 80 miljard euro aan groene investeringen

De Europese zeehavens zullen de komende tien jaar zowat 80 miljard euro moeten investeren. Dat bedrag is een voorwaarde om de energietransitie te realiseren, concludeert een rapport van de European Sea Ports Organisation (ESPO) maandag.

blg

“De Europese Unie moet prioriteit geven aan groene investeringen die zinvol zijn in termen van emissiereductie”, kopt het rapport. Een dergelijke Europese stimulans, bedoeld om de bestaande infrastructuur te hernieuwen, zal volgens ESPO broodnodig zijn. Dat komt omdat groene investeringen de havens niet altijd snel rendement opbrengen en dus mag de politiek een voorzet geven.

Ongeveer 25 procent van de 80 miljard is nodig om alternatieve energie-infrastructuur voor scheepvaart te ontwikkelen. “Leden van het Europees Parlement moeten deze investeringen aanmoedigen en faciliteren”, aldus het rapport van de belangenorganisatie. Met de verkiezingen in aantocht lanceerde ESPO een memorandum met aanbevelingen voor de komende vijf jaar, om Europarlementariërs in de richting van propere scheepvaart te sturen.

Alternatieve brandstoffen

“Alternatieve brandstoffen zijn alleen effectief als ze worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn”, gaat het rapport verder. “Om dat te garanderen, moeten nieuw gekozen leden van het Europees Parlement zich richten op naleving (via verordeningen, red.) en stimuleringsmaatregelen.” Voorts denkt ESPO aan belastingvrijstellingen voor walstroom. Onlangs sleepte Zeebrugge nog een Europese subsidie in de wacht voor walstroom.

Tot slot adviseert ESPO Europarlementariërs om aan te dringen op een wereldwijd prijsmechanisme voor broeikasgassen. Dat zou de overstap van scheepvaart op groene brandstoffen kunnen versnellen, redeneert men. “Een mondiaal maritiem prijsmechanisme voor broeikasgasemissies kan een halt toeroepen aan de negatieve gevolgen van regionale maatregelen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER