Tiense Suikerraffinaderij mikt op Arabische gemeenschap met 'Shukr'
'Shukr', zo heet het nieuwe product waarmee de Tiense Suikerraffinaderij specifiek mikt op de Arabische gemeenschap. Suiker is namelijk een belangrijk ingrediënt in veel typische Arabische gerechten. Het product werd voorgesteld in het Marokkaanse restaurant La Kasbah in Brussel.
De suiker van Shukr, Arabisch voor dankbaarheid, is weliswaar dezelfde als die in de traditionele klontjes. Maar in de Westerse wereld wordt suiker veeleer als ongezond gezien, terwijl het in de moslimgemeenschap onderdeel uitmaakt van de tradities. Volgens de Tiense Suikerraffinaderij zijn de suikerklontjes van Shukr ideaal voor een theebereiding door hun trage smelttijd en makkelijke dosering, vanwege de drie groeven in het langwerpige klontje.
Etnische winkels
"We zien een stijgende diversiteit van culturen binnen de bevolking, en daartoe behoren nieuwe noden waar we als belangrijke speler moeten op inspelen", zegt Dominique Demets van de Tiense Suikerraffinaderij.
Om de markt zo goed mogelijk te bereiken wordt Shukr eerst aan de man gebracht in etnische winkels, te beginnen in grootsteden als Antwerpen en Brussel. Op middellange termijn is het wel de bedoeling om, na het verwerven van naambekendheid, uit te breiden naar de grootwarenhuizen.
Slim
Dat bedrijven zich steeds meer richten op bepaalde etnische groepen, en specifiek op de moslimwereld, is niet nieuw meer. Zo ligt al jaren halalvlees in de supermarkt. "We hebben lang de moslimtraditie miskend, terwijl er een enorme doelgroep is", zegt marketingexpert Gino Van Ossel. "Als je die niet gaat bedienen, gaan ze zich afscheiden van de markt en naar nichewinkels. Daarom gaan de klassieke bedrijven er steeds meer producten voor ontwikkelen."
In de mode- en communicatiewereld is het al een bekend gegeven dat kleding aangepast wordt aan bijvoorbeeld hoofddoeken, of dat mensen met hoofddoeken ook in reclame opduiken. "Bij de eerste stappen is er eerst weerstand van een kleine minderheid, maar we worden het snel gewoon", zegt Van Ossel. "Het is slim om een nieuw merk te ontwikkelen, omdat zo de doelgroep zich aangesproken voelt, maar de niet-doelgroep zich niet uitgesloten voelt." Op de nieuwe verpakking van Shukr is het bekende blauwe logo met de T van Tiense Suikerraffinaderij dan ook niet te zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
81
Benzineprijs klimt morgen naar nieuw record: 1,799 euro voor liter benzine 95
De prijs voor een liter benzine 95 (E10) stijgt morgen naar een nieuw record. Aan de pomp kost een liter dan maximaal 1,799 euro per liter. Dat meldt de FOD Economie. Het gaat om een stijging met 2,9 cent. Ook diesel wordt opnieuw duurder. -
68
445.000 euro voor een huis in Leuven: huizenprijzen in provinciehoofdsteden stijgen forser dan die van appartementen. Check hier de prijzen
Een huis kopen in de Vlaamse provinciehoofdsteden werd vorig jaar gemiddeld 8,4 procent duurder, terwijl de prijs voor een appartement steeg met gemiddeld 6,2 procent. Dat blijkt uit de Notarisbarometer van de Federatie van het Notariaat (Fednot) over vastgoed in Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven. In 2020 bedroeg de gemiddelde prijsstijging voor een huis er nog 6,8 procent en voor een appartement 7,5 procent. -
-
PREMIUM162
Btw-verlaging op elektriciteit op losse schroeven: Raad van State waarschuwt voor discriminatie van 165.000 bewoners van woonzorgcentra
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Oplossing voor probleem met uitgeven consumptiecheques in winkel naar keuze in de maak
Consumenten zullen binnenkort zelf kunnen beslissen met welk type cheque — consumptie, eco of maaltijd — ze willen betalen in de winkel. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) heeft daarover een akkoord bereikt met de sector. -
32
Binnenkort geen ‘kipstuckjes’ meer? Federale overheid werkt aan richtlijnen voor namen van vegetarische vleesvervangers
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Voor deze frauduleuze beleggingsvennootschappen moet je opletten
De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) waarschuwt voor de activiteiten van de vennootschappen Allied Indices International, Alpas Trading, Shard Asset Management en Universal Asset Management. Zij mogen geen beleggingsdiensten aanbieden in België, klinkt het, en zijn bovendien mogelijk oplichters. -
Voedingsbedrijf Ter Beke ligt overhoop met supermarkt: lasagne dreigt duurder te worden
Voedingsbedrijf Ter Beke voert “stugge” contractuele discussies met een supermarkt. De groep zal hierdoor mogelijk tijdelijk de verkoop van producten moeten opschorten. Lasagne in de winkel dreigt alvast duurder te worden. -
341
Ex-Russisch president Medvedev zegt dat meer dan verdubbeling van gasprijs op komst is voor Europeanen
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerThierry Vansweevelt
Fredien Vandervekens
joseph verbeke
Roland Peeters
Erwin Lauwens