Bijzondere winkel lokt designers elke dag opnieuw met lege rekken

© rdb

In de Antoine Dansaertstraat opende deze week de knotsgekke winkel The Empty Shop van Oxfam. De zaak startte met volkomen lege winkelrekken, maar werd al snel aangevuld dankzij schenkingen. Elke dag start de winkel, die na 26 november weer verdwijnt, opnieuw vanaf nul.

Robin De Becker

Lege paspoppen, lege rekken en lege kleerhangers. Toegegeven, de winkel van Oxfam in de hippe Antoine Dansaertlaan springt in het oog om nogal atypische redenen. En toch hangt er tegen de middag al flink wat kledij uit.

Het is het concept van The Empty Shop, een project dat Oxfam vorig jaar in Antwerpen zag bij de Kringwinkel en dit jaar ook in Brussel wilde lanceren. “We vertrekken elke dag vanuit een lege winkel”, zegt Eva Vervecken van Oxfam.

“De zaak wordt vervolgens gevuld met schenkingen die we vooral van designers krijgen. Het gaat vaak om bekende designers die nog wat kledij in stock hebben liggen en het ons schenken voor de verkoop. In die zin was de keuze voor onze winkel in de Antoine Dansaertstraat zeer bewust.”

Designers

Designers als Valeria Siniouchkina (Omsk), Jean-Paul Knott en Filippa K schonken al enkele stukken aan de zaak. Maar ook particulieren zijn welkom met mooie ‘miskopen’ die al een tijdje in de kleerkast blijven liggen.

“Hoe verder door de dag, hoe meer schenkingen we krijgen. Veel van onze klanten zijn vaak op zoek naar originele kledij die ze bij ons kunnen vinden. Bovendien staat alle kledij ook garant voor kwaliteit.” Het is de bedoeling dat de winkel op het einde van de dag opnieuw met lege rekken de deuren sluit.

“In die tijd hopen we dat alles verkocht is geraakt zodat we de dag erna opnieuw vanaf nul kunnen starten. Uiteraard lukt dat niet altijd, maar sommige stukken worden dan even weggehangen en vervangen door nieuwe items. Zo is er steeds verloop en zullen bezoekers altijd wat nieuws vinden.”

Alain Gilles

The Empty Shop werd trouwens ingericht door de Belgische designer Alain Gilles en krijgt ook de steun van MAD, het Brusselse platform voor Mode en Design. De opbrengsten van de verkoop gaan naar het goede doel.“Dat is net het mooie aan ons project. Schenkers zijn blij omdat ze iets kunnen wegschenken voor het goede doel. De klant is dan weer blij met zijn aankoop en wij kunnen de opbrengst gebruiken voor onze projecten. Op het eind van de dag zijn er alleen maar winnaars.”

INFO

The Empty Shop is nog tot en met 26 november geopend