Naar hoofdinhoud

Vriendinnen Laura-Anne en Carola uit Sint-Truiden laten zich vangen door zelfde valse webshop van Casa: "Het zag er allemaal zo echt uit"

Vriendinnen Laura-Anne en Carola uit Sint-Truiden zijn in de val gelokt door advertenties voor een valse webshop van winkelketen Casa. Waar Laura-Anne nog bij toeval ontsnapte aan de oplichters, werd Carola 80 euro lichter gemaakt. “Het zag er zo echt uit. Meestal merk ik zoiets wel snel, maar nu had ik het echt niet door”, doet Laura-Anne haar verhaal.

Denny Baert
Gepubliceerd:

Interieurketen Casa vroeg begin maart het faillissement aan, en daar proberen oplichters van te profiteren. In advertenties op sociale media proberen ze mensen naar een webshop te lokken waar ze tot 90 procent korting zouden krijgen vanwege de uitverkoop van Casa. 

"De curatele heeft niets met deze webshop te maken", zo waarschuwden de 3 curatoren van de winkelketen zondagavond nog. "Het betreft valse advertenties”, drukten ze consumenten op het hart.  

De waarschuwing van de curatoren kwam niets te vroeg, want afgelopen weekend lieten Laura-Anne en Carola, twee vriendinnen uit Sint-Truiden, zich vangen door de aanlokkelijke advertenties.

Gelokt via Facebook en Instagram

“Ik was op Facebook door filmpjes aan het scrollen”, vertelt Laura-Anne. “Daarna kwam er een advertentie voorbij van Casa, althans dat dacht ik.” Dat er tot 90 procent korting werd beloofd, verleidde Laura-Anne ertoe om door te klikken. 

“Toen kwam ik op een website terecht waarvan ik dacht dat het de webshop van Casa was. Al snel begon ik m’n winkelmandje te vullen met allerlei koopjes. Alles samen voor zo’n 160 euro aan spullen.” Toen ze alles wilde betalen, zag ze dat dit alleen mogelijk was met een kredietkaart. Maar omdat ze geen kredietkaart heeft, klikte ze de webshop even weg. 

Omdat de aanbiedingen zo interessant waren, probeerde ze via Google de website terug te vinden. Maar toen ontdekte ze dat ze op een frauduleuze webshop had zitten shoppen. Want toen ze op de officiële website van Casa ging kijken, las ze daar alleen een tekst over het faillissement en helemaal niets over een uitverkoop. 

Te laat voor één vriendin

Ook al was Laura-Anne gelukkig ontsnapt aan oplichting, toch was ze ervan onder de indruk dat ze zo in de val was gelokt. “Die webshop zag er zo echt uit. Meestal merk ik zoiets wel snel, maar nu had ik het echt niet door.” 

Omdat ze het zo frappant vond, besloot Laura-Anna haar vriendinnen te waarschuwen voor het bedrog. “Maar toen bleek dat één van m’n vriendinnen ook in de val was gelokt”, eindigt ze haar verhaal. 

De rubrieken die je op de echte Casa-website vond, waren daar ook terug te vinden.

Carola

Die ene vriendin was Carola. Bij haar is hetzelfde verhaal te horen als bij Laura-Anne: ze zat te scrollen door verhalen op Instagram, klikte nietsvermoedend een interessante advertentie aan en begon te shoppen op een website die eruitzag als de webshop van Casa. “De rubrieken die je op de echte Casa-website vond, waren daar ook terug te vinden. Het zag er helemaal zo echt uit”, klinkt het ook bij Carola.

Voor 80 euro opgelicht

Carola legde voor 80 euro aan spullen in haar elektronische winkelmandje. Toen ze wilde afrekenen, vond Carola het wel al verdacht dat ze automatisch naar haar Paypal-account werd doorgestuurd. “Maar ik heb me toch laten vangen”, zegt ze. 

Ze ging door met de transactie en het bedrag werd van haar Paypal-rekening gehaald. Een geluk bij een ongeluk: haar Paypal-account werkt met een prepaid-kaart, waardoor ze dus geen kredietkaartgegevens heeft gedeeld met de oplichters en de financiële schade dus beperkt is gebleven tot deze ene transactie.

Aantal klachten gestegen

Het aantal klachten over frauduleuze webshops is de voorbije 2 jaar gestegen. Dat bleek begin dit jaar nog uit cijfers van het Europees Centrum voor de Consument (ECC). In België kunnen frauduleuze webshops gemeld worden op de website ConsumerConnect van de FOD Economie.

De Economische Inspectie bekijkt elke melding die daarop binnenkomt, zegt Lien Meurisse van de FOD Economie. Zo’n melding lost je persoonlijke situatie niet op, maar de Economische Inspectie kan wel beslissen een onderzoek op te starten of je melding overmaken aan de bevoegde inspectiedienst, legt Meurisse uit.

“Hierdoor gaan we ervoor kunnen zorgen dat er geen nieuwe slachtoffers worden gemaakt. Want hoe meer meldingen we ontvangen, hoe meer we in handen hebben om een onderzoek op te starten.”

Waarop kan je letten bij webshops?

Omdat voorkomen beter is dan genezen heeft de FOD Economie ook een aantal tips voor wie online winkelt. 

  • Als iets te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook het geval. Extreem lage prijzen moeten altijd een (alarm)belletje doen rinkelen.

  • Check de identiteit van de verkoper. Elke handelaar is verplicht om de nodige contactgegevens duidelijk te vermelden op de website zoals de naam van de onderneming, het fysieke adres, het e-mailadres en het ondernemingsnummer.

  • Betaal veilig. Vermijd internationale geldtransfers en webshops die enkel betalingen via overschrijving aanbieden.

  • Check het webadres van de website. In het geval van de valse Casa-webshop is het adres (casashops-be.shop) bijvoorbeeld nét iets anders dan dat van de echte Casa-website (casashops.com).  

  • En controleer het imago van de webshop, dat kan bijvoorbeeld via reviews.

LUISTER

Regionaal nieuws uit Limburg

Radio 2
Gepubliceerd:
4min

Lees ook

  • general.loading
  • general.loading
  • general.loading
  • general.loading
  • general.loading

Meest gelezen

  • general.player.loading"
  • general.player.loading"
  • general.player.loading"
  • general.player.loading"
  • general.player.loading"

Mis geen enkele WinWin.

Xavier Taveirne stuurt je elke week zijn favoriete Wins. Stel je vraag, deel tips en word zo samen met hem een slimmere consument.

Ik schrijf me nu in, opent in nieuwe tab