© Bart Van den Langenbergh

Horrorjaar voor Kempense treinreizigers: stiptheid nóg slechter dan in 2017

De Kempense pendelaar beleefde in 2017 al een erg slecht jaar inzake de stiptheid van het treinverkeer, maar in de eerste zeven maanden van dit jaar scoort de NMBS nog slechter. Op verbetering is het wachten tot 2020, wanneer het nieuwe vervoersplan van NMBS ingaat.

Hans Otten

De Kempense reizigers zagen van januari tot en met juli maar liefst 466 treinen geheel of gedeeltelijk afgeschaft worden. Dat cijfer benadert na zeven maanden al huiveringwekkend dicht de 510 (deels) afgeschafte treinen in de volledige twaalf maanden van vorig jaar. Daarmee dreigen de spoorverbindingen Turnhout-Brussel-Binche, Turnhout-Antwerpen en Hamont-Mol-Antwerpen nog slechter te gaan scoren dan het horrorjaar dat de Kempense reizigers in 2017 beleefden.

“De grote problemen blijven zich situeren in de avondspits op de lijn Binche-Turnhout”, zegt federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals, die de cijfers opvroeg van minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “We spreken dan over een stiptheid van 67% en 107 afgeschafte treinen. In de ochtendspits van Turnhout naar Binche bedroeg de stiptheid 88%, maar waren er ook al 111 afgeschafte treinen. Op de piekuurtrein waren er maar 19 afgeschafte ritten, maar met 70% ’s ochtends en 42% ’s avonds blijft die stiptheid wel ondermaats.”

Beter, maar niet echt

Op de lijnen van Turnhout naar Antwerpen en van Hamont over Mol naar Antwerpen scoort de openbare spoormaatschappij qua afgeschafte ritten en stiptheidscijfers merkelijk beter dan op die van Turnhout-Binche. Maar ook die cijfers vormen in feite een achteruitgang tegenover 2017.

“We kregen al moderne treinen en extra verbindingen, maar voor de stiptheid zijn structurele oplossingen nodig”, zegt Van Camp. “De grootste problemen doen zich voor op Waals grondgebied. Daarom bekijkt de NMBS tegen het nieuwe vervoersplan vanaf 2020 of de lijn Turnhout-Binche niet doorgeknipt kan worden zodat de trein enkel tot Brussel of een halte net achter Brussel rijdt, zoals Halle. Dat is pas over twee jaar, maar ik blijf aandringen op tussentijdse oplossingen.”

Lichtpuntje

Ook de spoorwerkgroep binnen het Streekplatform Kempen hamert bij de NMBS op dat punt. “Om de stiptheid op de lijn Turnhout-Binche te verbeteren, is de verdubbeling van de spoorlijn Herentals-Turnhout noodzakelijk. Maar dat dossier is nog altijd niet opgenomen in de investeringsplannen van NMBS”, klinkt het bij het Streekplatform.

“De Kempense regio vraagt uitdrukkelijk om minstens het studiewerk voor de verdubbeling op te starten en in tussentijd ook voldoende kruisingsmogelijkheden in Tielen te realiseren.”

Een lichtpuntje voor de Kempenaars is wel dat Infrabel twee maanden geleden gestart is met de elektrificatie van het spoor tussen Mol en Hamont. In principe bollen vanaf 2020 over de hele lijn Antwerpen-Mol-Hamont de locomotieven op stroom, zodat er geen (gemiste) aansluitingen in Mol meer nodig zijn.

“Ook de latere verdubbeling van het traject is opgenomen in het meerjareninvesteringsplan van Infrabel. In een latere fase wordt ook de lijn 15 Balen-Zonhoven geëlektrificeerd en verdubbeld over de hele lengte. Dat zorgt toch voor nieuwe opportuniteiten: de stiptheid verbetert en op termijn worden zelfs ritten naar het Nederlandse Weert mogelijk.”