Adient werft 100 mensen aan na nieuw contract met Volvo-fabriek in Gent: “Fantastisch nieuws”
© REUTERS
De internationale groep Adient, met een grote fabriek in het Oost-Vlaamse Assenede, gaat autozetels leveren aan de Gentse vestiging van Volvo Cars. Dat werd vrijdag vernomen bij de lokale directie. Het gaat om een groot order om het nieuwe elektrisch model, de EX30, van zitjes te voorzien.
“Dat is fantastisch nieuws voor ons”, aldus de directie. “Het betekent werkzekerheid voor vele jaren.”
Adient levert vandaag al autozetels aan Volvo, onder meer voor de modellen EX40, EC40 en XC40. In 2018 moest de fabriek in Assenede nog de nachtdienst afschaffen omdat er te weinig zekerheid was over de leveringen aan de Volvo-fabriek in Gent. Maar Volvo Car Gent kiest vandaag voor de komst van het nieuwe model dus duidelijk voor een toeleverancier dichtbij de productievestiging.
Dat is opvallend, omdat Adient - een wereldspeler die in 2023 meer dan 70.000 werknemers tewerkstelde, in een uitdagende markt produceert. De concurrentie met lageloonlanden is moeilijk. Vorig jaar bezocht premier Alexander De Croo (Open VLD) de fabriek in Assenede nog om te pleiten voor het behoud van de activiteit.
De voorbije jaren bouwden steeds meer dan 500 mensen autozetels in de Oost-Vlaamse fabriek, maar het aantal fluctueerde wel. Momenteel werken ongeveer 600 personeelsleden in de Belgische afdeling van Adient.
Om het contract voor de EX30 te vervullen, worden nog eens 100 personeelsleden aangeworven. Het gaat om vaste contracten, maar ook om interimarbeiders, omdat de productiesnelheid aangepast moet kunnen worden aan het orderboekje van de autobouwer.
Bij Adient werken arbeiders in twee shifts per dag. Ze bouwen er meer dan 1.000 zetels per dag, goed voor een totaal van zowat 265.000 zetels per jaar. Die worden allemaal per vrachtwagen naar Volvo Cars in de Gentse kanaalzone vervoerd. De komst van de EX30 is een grote bestelling omdat het gaat om een voertuig waarvan waarschijnlijk grote volumes geproduceerd kunnen worden.
Eerder deze week kondigde Volvo Cars al aan dat het zelf ook op zoek is naar bijkomende werkkrachten.
Er zijn 350 extra uitzendkrachten nodig om de EX30 te bouwen, een succesmodel dat vandaag enkel in China wordt gebouwd. Maar de Zweeds-Chinese autobouwer gaat in zijn Gentse fabriek de productie opschroeven om Europese importtarieven te vermijden en tegemoet te komen aan de grote vraag in Europa.