Facebook verdiende dit jaar al ruim 250 miljoen dollar aan politieke advertenties
Facebook heeft de voorbije zes maanden in de Verenigde Staten 256 miljoen euro inkomsten uit politieke advertenties gehaald. Dat deelt het sociale netwerk vandaag mee.
Met de 256 miljoen dollar zijn ongeveer 1,7 miljoen advertenties betaald om een kandidaat te steunen bij de verkiezingen, steun te verwerven voor een maatregel die ter stemming voorligt, of een "problematiek van nationaal belang" aan te snijden, zegt Facebook.
Het is het eerste rapport van Facebook over het onderwerp. De kwestie ligt gevoelig sinds aan het licht kwam dat de presidentsverkiezingen via sociale netwerken gemanipuleerd zijn.
Archief
Facebook had beloofd om een tool ter beschikking te stellen waarmee de archieven van verschillende politieke advertenties kunnen teruggevonden worden die in de VS op Facebook en Instagram zijn gepubliceerd. Wekelijks wordt die geüpdatet.
Een steuncomité van de Democratische parlementariër Beto O'Rourke ('Beto for Texas') heeft het hoogste bedrag uitgegeven: 5,4 miljoen dollar voor 6.024 advertenties. O'Rourke neemt het in Texas tijdens de halftijdse verkiezingen op tegen Republikein Ted Cruz.
Trump tweede plaats
Op de tweede plaats staat het steuncomité van president Donald Trump 'Make America Great Again', met 3,1 miljoen dollar uitgaven voor 50.148 berichten. Trump komt nog eens terug op de tiende plaats, met het steuncomité 'Donald J. Trump for president', deze keer voor 1,6 miljoen dollar en 55.998 advertenties. De twee comités kochten met dat geld samen dus ruim 100.000 advertenties in zes maanden tijd, ruim meer dan eender wie.
Ter vergelijking: Facebook behaalde in het tweede kwartaal wereldwijd 13 miljard dollar inkomsten aan advertenties.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
-
17
TikTok-verbod in Europa “niet uitgesloten”, zegt von der Leyen: “We weten hoe gevaarlijk app is”
De voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen (65) heeft gesuggereerd dat de populaire video-app TikTok ook in Europa verboden kan worden. “We weten exact hoe gevaarlijk de app kan zijn”, aldus von der Leyen. -
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
De storing bij Facebook en Instagram is na anderhalf uur opgelost. Gebruikers hebben weer toegang tot de apps, bevestigde Meta-woordvoerder Andy Stone. Een “technisch probleem” lag aan de oorzaak. Elon Musk, de grote baas van X, maakte handig gebruik van de panne om de spot te drijven met zijn rivalen. -
-
Telenet werkt aan gratis tool om porno en geweld te blokkeren voor kinderen
-
5
Nieuw videoplatform van Amazon moet alternatief worden voor TikTok
Streamingdienst Twitch van Amazon heeft een nieuw videoplatform onder de naam Discovery Feed gelanceerd. Discovery Feed moet uitgroeien tot een alternatief voor TikTok, dat verboden dreigt te worden in de VS. Net als op TikTok kunnen gebruikers op Discovery Feed korte video’s delen. -
Mijnenergie
Waarom betaal je als single (veel) meer voor energie? En hoe breng je daar verandering in?
Als je geen partner hebt, is het leven op verschillende vlakken duurder. De energiefactuur is geen uitzondering op die regel, maar hoe komt dat? Mijnenergie.be zoekt uit in welke mate alleen wonen hier in je nadeel werkt, wat daar de oorzaken van zijn en hoe je het kan aanpakken. -
facebook
Advertentie met fake news op Facebook zetten blijkt nog altijd poepsimpel
-
Livios
Moestuinieren voor dummies: wat (niet) te doen voor een smakelijk resultaat
-
PREMIUMShowbizz
Facebookgenie Mark Zuckerberg: van wereldwijde weldoener tot gevaarlijke antiheld
De schoolbanken zijn weer volgelopen en ondanks de tegenzin van heel wat leerlingen, loont het soms om een bolleboos te zijn. Letterlijk. Mark Zuckerberg (34) werd dankzij Facebook de jongste selfmade miljardair ooit. Toch liggen hij en zijn geesteskind sinds de verkiezing van Trump en de brexit zwaar onder vuur. -
Nepaccounts op Facebook steeds moeilijker te onderscheiden
De makers van valse Facebookprofielen maken het steeds moeilijker om hen te traceren en identificeren. Volgens experts in cyberveiligheid wordt een steeds grotere uitdaging om te vermijden dat het platform gebruikt wordt voor de verspreiding van politieke misinformatie. -
Facebook vraagt banken om klantinformatie over transacties en rekeningsaldo's
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerMark Broeckx