Valse start voor elektrische deelsteps in Antwerpen: stad laat ze meteen weghalen

© Vimo

Het Amerikaanse bedrijf Lime lanceerde vrijdag haar elektrische deelsteps in Antwerpen. Diezelfde dag zijn de steps al gedeactiveerd en weggehaald, op vraag van de stad.

Jan Stassijns

“Iedere week komen er steps bij in het straatbeeld”, zei Jonatan de Boer, general manager van Bird, aanbieder van elektronische steps in de stad, afgelopen donderdag in uw krant. Zijn woorden waren nog niet koud of Lime, een andere Amerikaanse aanbieder van deelsteps, laat haar wit-groene modellen los in de stad.

Toch is het een valse start voor Lime in Antwerpen. De stad heeft de aanbieder op de dag van de lancering gevraagd al haar steps van het openbaar domein weg te halen. “Er is geen vergunning aangevraagd en dus ook geen toegekend”, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “We hebben in Antwerpen een reglement dat gevolgd moet worden en dus moet ook Lime de procedure volgen. Onze diensten hebben contact opgenomen om de steps van de straat te halen.”

Gedeactiveerd en weggehaald

Lime heeft snel gereageerd en al de aanwezige deelsteps in de stad vrijdag gedeactiveerd en laten weghalen. “We vinden het erg belangrijk om in overleg met de lokale overheden onze dienst uit te rollen”, zegt Benjamin Barnathan, general manager van Lime in België. “Dat betekent dus ook dat we de lokale reglementen willen en zullen volgen. We zijn welkom in de stad, maar moeten het reglement volgen. We gaan de nodige procedure zo snel mogelijk opstarten.”

De deelsteps van Lime werden vrijdag ook in Brussel geïntroduceerd. Daar blijven ze wel actief. Wanneer de vergunning voor Lime in Antwerpen wordt goedgekeurd, zal de Scheldestad naast Bird nog een tweede deelsysteem voor elektrische steps tellen.

Hetzelfde concept

De kleur is anders, maar het concept van de twee bedrijven is hetzelfde. In de applicatie kunnen gebruikers de locaties van de steps terugvinden op een kaart. Met de app kan de step ontgrendeld worden en aan het einde van de rit kan de step om het even waar in de stad, intra muros, geparkeerd worden. Ook de prijs is dezelfde: een euro bij het activeren van de step en daarna 0,15 euro per minuut.

Er zijn een paar kleine verschillen. Zo zijn de deelsteps van Lime beschikbaar van 7 tot 22 uur, in plaats van tot 21 uur zoals bij Bird. Ook de steps zelf zijn iets anders. Bij Lime halen ze een maximumsnelheid van 24 kilometer per uur en houdt de batterij het in totaal 50 kilometer vol. Bird-steps halen maximaal 18 km/u en kunnen met een volle batterij 80 kilometer afleggen.