Direct naar artikelinhoud
Film Top 10

Tien films die u deze week niet mag missen

Ryan Gosling in Blade Runner 2049.Beeld rv sony pictures

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. Moonlight

Donderdag gaan in Antwerpen de 7 Dagen Sociale Film van start. Dat festival focust – u raadt het nooit – op sociale films en documentaires, in de breedst mogelijke zin. Op het programma staan toppers als Paterson, Nocturama, Manchester by the Sea en Home, maar ook de (uiteindelijke) grote winnaar van de Oscars 2017: het onvolprezen Moonlight. Een kleine, broze, intimistische film over een man die naar zichzelf (en zijn geaardheid) op zoek is. We leren hem kennen als kind van een drugsverslaafde moeder, zappen vervolgens naar zijn bewogen puberteit en eindigen met een volwassen man. Boyhood in the hood. 

Op 27/11 in Filmhuis Klappei (Antwerpen). Lees hier onze recensie en ons interview met regisseur Barry Jenkins.

2. The Square

De Gouden Palm van dit jaar doet u schuddebuiken en ongemakkelijk op uw stoel schuifelen. Regisseur Ruben Östlund (Turist) drukt ons met de neus op onze eigen hypocrisie in deze heerlijk vreemde satire van de hedendaagse kunstwereld, maar ook – en vooral – van de moderne mens. Een film als een sociologisch experiment, tjokvol onvergetelijke en hilarische spektakelscènes. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en onshttps://www.demorgen.be/film/gouden-palm-winnaar-ruben-ostlund-er-wordt-heel-veel-slechte-kunst-gemaakt-bdd719ad/interview met Ruben Östlund.

3. Some Like It Hot

Deze film dateert uit 1959, maar de humor en het tijdloze vakmanschap van regisseur Billy Wilder worden nooit oud. Meer zelfs: Some Like It Hot wordt vandaag nog altijd beschouwd als een van de beste komedies aller tijden. O, en hebben we al gezegd dat Marilyn Monroe erin meedoet? Tony Curtis en Jack Lemmon spelen twee muzikanten die op de vlucht zijn voor de maffia, en allebei verliefd worden op Monroe. Het enige probleem: ze zijn noodgedwongen vermomd als vrouwen, wat het verleidingsspel er niet makkelijker – maar wel grappiger – op maakt. 

Op 23/11 in Cinematek (Brussel).

4. You Were Never Really Here

Het is daar weer gezellig, in het hoofd van de Schotse regisseuse Lynne Ramsay. Zes jaar na het ijzingwekkende We Need to Talk About Kevin dompelt ze je in You Were Never Really Here onder in de wereld van een getormenteerde huurmoordenaar, die gewapend met een hamer op zoek gaat naar vermiste kinderen. Tegelijk grimmig en poëtisch, teder en hondsbrutaal, met een griezelig intense, tot Rundskop-achtige proporties opgepompte Joaquin Phoenix in de hoofdrol. Zei daar iemand ‘Oscarnominatie’? 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons interview met Joaquin Phoenix.

5. Blade Runner 2049

Als er één regisseur met zijn fikken aan Blade Runner mocht zitten, dan wel Denis Villeneuve (Arrival). De Canadees doet met Blade Runner 2049 wat alleen hij vandaag kan in Hollywood: een als peperdure blockbuster verpakte arthousefilm maken. Dit is een sequel met ballen, gedragen door filosofische overpeinzingen, apocalyptische beelden en subtiele vertolkingen van Ryan Gosling en Harrison Ford. Ga voor een zo groot mogelijk scherm zitten en laat je opslokken door dit prachtige monster. 

Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met de cast en crew.

6. The Killing of a Sacred Deer

Pure horror kan je The Killing of a Sacred Deer niet noemen, en toch speelt er dezer dagen geen film in de zalen die u meer zal doen huiveren. De Griekse regisseur Yorgos Lanthimos (The Lobster) bewaart zijn herkenbare absurde stijl in zijn eerste Amerikaanse film, maar komt voor het eerst griezelig dichtbij de realiteit. Een ijskoude tragikomedie over een ingedommelde burgerman die hardhandig met zijn eigen sluimerende schuldgevoel geconfronteerd wordt. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons interview met Yorgos Lanthimos.

7. Visages, Villages

Agnès Varda kreeg onlangs als eerste vrouwelijke regisseur ooit een ere-Oscar. Zij vierde dat met een schattig dansje met Angelina Jolie, Sphinx Cinema doet dat door haar laatste documentaire Visages, Villages nog eens te vertonen. Daarin trekt het 89-jarige filmmonument samen met de veel jongere street artist JR op roadtrip langs de meest onooglijke Franse dorpjes. Samen beplakken ze er muren met reusachtige foto’s van de locals. Zalig tegengif voor deze cynische tijden, en een mooi afscheid van filmmonument Varda, die haar camera definitief aan de wilgen hangt. 

Op 24/11 in Sphinx Cinema (Gent). Lees hier onze recensie en ons interview met Agnès Varda.

8. Good Time

Haal nog maar eens diep adem voordat u gaat zitten voor Good Time, want tijdens de 101 strakke minuten die de film duurt, krijgt u daar nauwelijks nog de kans toe. De regisserende broers Safdie zorgen voor een welgekomen elektroshock met hun explosieve cocktail van humor, geweld, neonkleuren en subtiele maatschappijkritiek. Good Time is een ademloze misdaadfilm die van begin tot eind vooruit dendert als een op hol geslagen trein, aangedreven door adrenaline, wanhoop en ongefilterde paniek. Posterboy Robert Pattinson is quasi onherkenbaar, en beter dan ooit. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons interview met Robert Pattinson.

9. Zagros

Met Sahim Omar Kalifa is ons land een sterke verhalenverteller rijker: zijn langspeelfilmdebuut Zagros, over een Koerdische schapenherder die tegen zijn zin naar België verhuist, is een matuur en meeslepend drama, gedragen door levensechte vertolkingen. Kalifa observeert met veel nuance de pijnlijke culturele spreidstand waarin zijn hoofdpersonage terechtkomt: verscheurd tussen eer en liefde, traditie en moderniteit. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons dubbelinterview met Kalifa en Bülent Öztürk.

10. Battle of the Sexes

Emma Stone en Steve Carell stelen de show in deze film over de legendarische tennispartij tussen de 29-jarige Billie Jean King en de 55-jarige veteraan Bobby Riggs, die wilde aantonen dat vrouwentennis zich niet kan meten met mannensport. De actuele weerklanken zijn duidelijk aanwezig, maar regisseurs Jonathan Dayton en Valerie Faris (Little Miss Sunshine) vermijden de wijd opengesperde val van een sociaal-feministisch pamflet. In de plaats daarvan brengen ze een entertainende sportfilm met het hart op de juiste plaats. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons interview met de regisseurs.