Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Vanaf september schakelt Telenet 3G uit: wat betekent dat voor jou?
-
PREMIUM60
Prijs van voeding steeg afgelopen vijf jaar harder dan andere producten: maar waarom zakken de prijzen nooit?
Koopkracht is een belangrijk thema in deze verkiezingscampagne en dat is niet zonder reden: sinds de stembusgang van 2019 werd het leven gemiddeld 20,8% duurder. De prijs van voeding steeg met liefst 27,3%. Maar hoe komt het dat de prijzen nooit dalen? En waar zal dat eindigen? “Hier speelt het pakje-friet-effect.” -
PREMIUM
“Jaarlijks heb ik nu 40.000 euro minder dan voor Jan stierf”: weduwe Sabine (52) schrikt van financiële impact van overlijden
Jan, de echtgenoot van Sabine (52) uit Duffel, koos voor euthanasie na een slepende strijd tegen de spierziekte ALS. “Je partner die wegvalt, is als een tsunami die over je heen komt”, getuigt ze. En ook de financiële impact is enorm. “Weduwen worden gestraft”, zegt ze. Ze deelt hoeveel weduwepensioen en zogenaamd ‘halfwezengeld’ ze krijgt, maar hoe dat de geldput níét dicht. -
-
PREMIUM
Het trouwbudget van 15.000 euro van Tim (36) en Joannes (37) bleek te krap: “Tja, we wilden er piekfijn uitzien”
-
Booking.com “blijft consumenten misleiden”: “Vakantiegangers worden opgejaagd met leugens”
Boekingwebsites Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden. Dat oordeelt de Nederlandse Consumentenbond, de tegenhanger van Testaankoop. De websites tonen nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. Nochtans had Booking in 2020 beloofd om die punten aan te pakken. -
Livios
Verkiezingen 2024: hoe gaat de politiek wonen betaalbaar houden én een wooncrisis vermijden?
Volgende zondag trekken we met z’n allen naar het stemhokje voor de Europese, federale en regionale verkiezingen. Elke partij heeft haar eigen standpunten, maar wat willen ze realiseren op het gebied van wonen? Hoe gaan ze wonen betaalbaar houden en een wooncrisis vermijden? Bouwsite Livios houdt de plannen van zeven politieke partijen tegen het licht. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Jobat
Tijd voor vakantiegeld: welk bedrag krijg jij uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Livios
Moet je tuinproducten over datum weggooien? “Hoeveel de kiemkracht afneemt, verschilt van plant tot plant”
Overschotjes graszaad, bloembollen of een restje sproeistof: in het tuinhuis raken veel dingen verloren en vergeten. Kan je die tuinproducten nog gebruiken eenmaal ze hun houdbaarheidsdatum overschreven hebben? Bouwsite Livios ging te rade bij Jo Degens van Horta Zonhoven. -
PREMIUM
Kon je niet bij de Belastingmarathon zijn? Onze geldexpert loodst je vak per vak door je aangifte