Volvo Cars stelt plan uit om auto's van Chinese zustermerk Lynk & Co in Gent te bouwen
De Zweedse autobouwer Volvo Cars stelt zijn plannen uit om vanaf eind volgend jaar wagens van zijn Chinese zustermerk Lynk & Co te bouwen in de Gentse fabriek. Dat heeft Belga vernomen bij het bedrijf. De plannen zijn uitgesteld wegens de toegenomen volatiliteit op de Chinese markt en stijgende macro-economische onzekerheid, klinkt het.
Volvo Cars verwacht niet dat de beslissing een impact zal hebben op de werkgelegenheid in de Gentse fabriek. Door de stijgende vraag naar de XC40 zal de vrijgekomen capaciteit in de Gentse fabriek de flexibiliteit van de Volvo Group ten goede komen, luidt het. De vraag naar in Europa gebouwde wagens blijft toenemen.
“De beslissing is moeilijk goed nieuws te noemen voor de fabriek in Gent”, zegt Gino Hautekeete van ACV. Vandaag draait de Volvo-fabriek op volle toeren en zijn er meer dan 6.000 mensen tewerkgesteld. Naast de economisch succesvolle XC40 worden in de Gentse fabriek nog andere modellen gebouwd. Er komen ingrepen om die productie verder op te drijven.
“We hadden graag die Lynk & Co gebouwd in afwachting van andere modellen”, zegt Hautekeete. Hij vraagt zich af in welke mate de tewerkstelling op peil zal blijven.
Lynk & Co werd in 2015 als nieuw volumemerk gelanceerd door Zhejiang Geely Holding, eigenaar van Volvo Cars. Gent is een van de twee autofabrieken van Volvo Cars in Europa en produceert al Volvo’s sinds 1965. Op dit moment telt de fabriek ruim 6.000 werknemers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Lamborghini vindt het te vroeg voor volledig elektrische sportauto: “Brullend geluid van V10-motor valt niet zomaar na te bootsen”
-
Recordwinst Ryanair ondanks vertraging levering nieuwe Boeings
Ryanair heeft afgelopen boekjaar 184 miljoen passagiers vervoerd, bijna een kwart meer dan in het laatste jaar voor de coronapandemie. De Ierse budgetmaatschappij zette daarbij een recordwinst in de boeken, ondanks vertragingen bij de levering van nieuwe vliegtuigen door fabrikant Boeing. -
“Minstens kwart van Europarlementariërs heeft betaalde bijbaan”
Een kwart van de Europarlementariërs heeft een betaalde bijbaan. Het werkelijke percentage ligt vermoedelijk nog veel hoger omdat iedere bijbaan die minder dan 5.000 euro opbrengt niet gemeld hoeft te worden. Dat zeggen de integriteitsactivisten van Transparency International (TI). -
-
Federale overheid maakt 11 miljoen euro vrij voor 5G-pilootprojecten in bedrijven
-
Spaargids.be
Ga jij voor een extra bonus van ruim 11.000 euro? Zo interessant is het om je pensioen (niet) uit te stellen
Ook na je zestigste mag je aan de slag blijven. Tenminste, als je werkgever dat wil. Maar is het financieel interessant om je pensioen uit te stellen? Of neem je je pensionering toch maar best zo snel mogelijk aan? Spaargids.be schetst het financiële plaatje. -
Burn-outrisico voor werknemers met ruim 40 procent gestegen op 10 jaar tijd
Belgische werknemers hebben in 2023 lichtjes meer stress, emotionele uitputting en distantie ervaren dan in 2022. In 2023 liep ook 15,5 procent van hen een hoog risico op burn-out, wat ruim 40 procent meer is dan tien jaar eerder. Dat zegt IDEWE, de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, vandaag op basis van een bevraging bij ruim 35.000 werknemers in ons land. -
Mijnenergie
Nieuwe stroomtarief meteen goedkoopste, maar het is niet voor iedereen weggelegd
-
“Loonkosten stegen vorig jaar met 9,1 procent”
-
“Eenjarige staatsbon was geen product voor de rijken”
De eenjarige staatsbon waarmee ons land vorig jaar bijna 22 miljard euro heeft opgehaald, is wel degelijk ook een product voor de kleine spaarder gebleken. Dat zegt topman Jean Deboutte van het Agentschap van de Schuld. Zo schreven meer dan 76.000 mensen in voor minder dan 5.000 euro. “Het was geen product voor de rijken”, aldus Deboutte. Na twee dagen inschrijvingen op de nieuwe staatsbon is al voor 103 miljoen euro ingeschreven. -
Mijnenergie
Vanaf 2025 dé norm in Vlaanderen: waarom zit de verkoop van warmtepompen toch in het slop?
Om de klimaatdoelstellingen te behalen, zijn warmtepompen cruciaal. Maar nadat de verkoop ervan in 2023 eerst nog fors steeg, zat die sinds november in het slop. Hoe komt dat? En wat nu? Mijnenergie.be bekijkt de probleempunten, maar ook het potentieel van de warmtepomp. -
Invasie goedkope Chinese auto's in Europa komt op gang, en dat vanuit België
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
dominique castelein
wim Goedhuys
Geert Tamsyn
Francois Sals