© Joris Herregods

Elektrische deelwagens doen intrede in Antwerpse zuidrand

Met een lanceringsfeest op het Jef Van Hoofplein in Boechout werd gisteren de eerste elektrische deelwagen in de Antwerpse zuidrand voorgesteld. Morgen, woensdag, volgt er nog een lancering in de stad Mortsel.

fisp

Eén auto in Boechout, drie elektrische wagens en een autobusje met zeven zitplaatsen in Mortsel, dat zijn de eerste elektrische deelwagens die coöperaties ZuidtrAnt en Partago naar de Antwerpse zuidrand brengen. “De deelwagen op het Jef Van Hoofplein in Boechout is de eerste. De deelwagens zijn steeds verbonden met een zonnepanelendak in de buurt. Aan Sportpark Sneppenbos in Vremde liggen er zonnepanelen op de fietsenstallingen. Als er op termijn interesse is bij de inwoners van Vremde, kunnen we ook in de Boechoutse deelgemeente een elektrische deelwagen plaatsen”, vertelt Sophie Loots, bestuurder bij ZuidtrAnt.

Ook elektrische deelfietsen

In Mortsel komen de deelwagens aan het Meerminnehof, de Eggestraat en het Deurneleitje. Op deze laatste locatie naast De Feniks zal tegen december ook het autobusje met zeven zitplaatsen worden gesteld. “Op De Feniks liggen al zonnepanelen en op de Mortselse Academie in de Eggestraat en op het Meerminnehof verwachten we zeker volgend jaar zonnepanelen te leggen. Op termijn willen we dit duurzame deelsysteem, ook met elektrische deelfietsen, over heel ons werkgebied uitrollen. We zijn in overleg met Lint, maar ook locaties in Edegem en Kontich zijn welkom.”

Wie de deelwagens wil gebruiken, kan zich aanmelden via www.partago.be.

Poppy nog niet

Het Antwerpse deelautobedrijf Poppy heeft dan weer geen plannen om op korte termijn uit te breiden naar de randgemeenten. “We hebben verkennende gesprekken met die gemeentebesturen, maar dat is om te peilen naar de noden en behoeften”, zegt zaakvoerder Alexander Van Laer. “Ons systeem zonder vaste standplaatsen is niet zomaar over te planten naar een niet-stedelijke omgeving. Poppy is actief in de stad. In een stedelijke omgeving wonen veel mensen op een kleine oppervlakte. Dat is ook een voordeel naar bereikbaarheid van onze wagens. Wie in een meer landelijke omgeving woont, gebruikt de wagen vooral voor langere afstanden. Omdat de bevolkingsdichtheid minder is, riskeer je dat de wagen langer stilstaat. Als we zouden uitbreiden, moeten we met een ander systeem komen.”