© LD

UHasselt en UCLL reageren kritisch op professionele master aan hogeschool PXL: “Creëert enkel verwarring”

Het Limburgse hoger onderwijs reageert weinig positief op het nieuws dat aan hogeschool PXL via een Nederlandse omweg een professionele master kan behaald worden voor de onderwijsrichting ‘educational needs’, gericht op kinderen met speciale noden. “Dit schept enkel verwarring”, zegt Luc De Schepper, rector van de Universiteit Hasselt. Algemeen directeur Marc Vandewalle van hogeschool UCLL is ook kritisch: “De vraag is wat je met dat Nederlandse diploma in Vlaanderen zal kunnen doen. Het betekent niet dat je dan ook meteen verloond wordt als master.”

Jan BEX

In Vlaanderen mogen alleen universiteiten masteropleidingen inrichten. Dat zijn de academische masters. In Nederland bestaan ook de professionele masters. Die opleidingen mogen Nederlandse hogescholen wel organiseren. Het verschil met de academische masters is dat de professionele masters meer praktijkgericht zijn.

De Nederlandse hogeschool Fontys heeft eerder in Wetteren een professionele master ingericht voor een lessenpakket rond bijzondere noden bij leerlingen, maar organiseerde die opleiding zelf. Dat werd geen groot succes. Om studenten te vinden, zocht Fontys daarop samenwerking met Vlaamse hogescholen. Zo kwam Fontys als eerste tot een partnership met PXL. De Limburgse hogeschool organiseert nu een postgraduaat van 20 studiepunten. Die punten tellen mee voor de 60 punten van de master bij Fontys. Een master waarvoor de studenten twaalf keer per jaar ook les moeten volgen in Nederland. Het uiteindelijke masterdiploma is Nederlands.

Verloning

“Het Nederlandse masterdiploma kan wel gelijkwaardig verklaard worden met een master in Vlaanderen, maar de mogelijkheden om er hier iets mee te doen, zijn beperkt”, stipt Marc Vandewalle, algemeen directeur bij hogeschool UCLL, aan. “Zeker voor jobs bij de overheid of bij gereglementeerde beroepen. Zoals in het onderwijs. Je kan wel tewerkgesteld worden, maar je zal dan niet als een master betaald worden. Daarvoor moeten eerst de tabellen aangepast worden. Een voorbeeld: er zijn masters pedagogie die lesgeven in het lager onderwijs, maar die worden niet als master verloond. Dat is verwarrend. De vraag is hoe duidelijk PXL haar studenten daarover zal informeren.”

Overbodig

Bovendien vindt Vandewalle dat er aan deze specifieke opleiding geen nood is in Vlaanderen. “Er zijn de vergelijkbare bachelor-na-bachelors (banaba’s) ‘zorgverbreding en remediërend leren’ en ‘buitengewoon onderwijs’. De eerste heeft 729 studenten in Vlaanderen, van wie 173 in Limburg. De tweede heeft 472 studenten in Vlaanderen, met 157 van hen in Limburg. Moet dat nu op masterniveau? Met de bijkomende onzekerheid qua professionele mogelijkheden? Moet nu voor elk beroep een master aangenomen worden? Wij zeggen neen. Geef vertrouwen aan onze professionele bachelors en geef hen alle kansen om zich te kunnen ontplooien. Al is het wel zo dat de Vlaamse hogescholen hun positie internationaal kunnen versterken als we ook zelf masters kunnen aanbieden. Maar die interne discussie wordt met de collega’s nog volop gevoerd. Dit initiatief zou die discussie een beetje kunnen verzieken.”

Verwarrend

Ook rector Luc De Schepper van UHasselt is sceptisch: “De universiteiten in het algemeen zijn niet voor het systeem van de professionele masters, georganiseerd door hogescholen. Dat hebben we onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) ook laten weten. Masters horen thuis aan de unief. Bachelors en banaba’s aan de hogescholen. Dat is tenminste duidelijk. Professionele masters die geen onderzoeksmasters zijn, zorgen alleen voor verwarring. Bovendien zou het de onderzoeksfinanciering die bij de masters hoort versnipperen.”

De discussie of er professionele masters in Vlaanderen kunnen komen, is nog niet beslecht. Secretaris-generaal Eric Vermeylen van de Vlaamse Hogescholenraad (Vlhora) spreekt zich nog niet uit: “In de schoot van de Vlhora bereiden we ons standpunt voor de minister voor. Het debat wordt dus nog gevoerd.”

Crevits liet al verstaan niet meteen een voorstander te zijn van het systeem van de professionele master in Vlaanderen, maar wacht de standpunten af.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer