Doorbraak voor het Belgische ‘Classified’: Filippo Ganna en Ineos-ploegmaats rijden Giro-tijdrit met nieuw schakelsysteem

Filippo Ganna is tweede geëindigd in de Giro-tijdrit tussen Foligno en Perugia. De thuisrijder van Ineos Grenadiers was de snelste na (een alweer fenomenale) Tadej Pogacar en deed dat met een nieuw schakelsysteem: met slechts één voorblad, van het Belgische merk ‘Classified’.

Michiel Verheirstraeten

Het Classified-schakelsysteem schrapt vooraan op de racefiets het dubbele kettingblad. Het heeft slechts één kettingblad, ook al jaren in zwang bij de mountainbikes en de gravelfietsen. Het dubbele kettingblad – met het kleine en het grote tandwiel – zit eigenlijk in de naaf van het achterwiel. Een zeer klein knopje, net onder de linker remgreep, brengt het systeem draadloos op gang. Terwijl je visueel vooraan slechts op één groot kettingblad rijdt, kan je door een druk op het knopje er toch voor zorgen dat je virtueel op de kleine versnelling rijdt. De ketting moet daarbij niet – zoals in een klassiek schakelsysteem – van het grote naar het kleine tandwiel vooraan of omgekeerd, waarbij steeds het risico dat die ketting afloopt. Schakelen van groot naar klein blad gebeurt in de naaf achteraan.

Simpel gezegd, je ziet vooraan aan je tandwielen niet of je binnen- of buitenblad fietst, maar door het schakelen bekom je wel het effect. En je behoudt evenveel schakelcombinaties als op fietsen met een dubbel blad vooraan.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen