© RR, Belga

Made in Antwerpen: Nonkel Bob van de Melkbrigade

In de sixties leerde tv-icoon Nonkel Bob Davidse de jeugd melk drinken. Dat deed de Antwerpenaar als boegbeeld van de Melk- of M-brigade, een legendarische promotiecampagne van de Nationale Zuiveldienst. In zijn tv-programma Tip-top op woensdagnamiddag had Nonkel Bob een vaste rubriek met de poppenkastfiguren Mon en Tuur, een fervente melkdrinker.

Han van de Ven

Er was natuurlijk het gezondheidsaspect, want “dankzij melk van de koe, altijd fit en nooit moe”. Maar aan de andere kant zat men in ons land door overproductie met een gigantische ‘melkplas’ en die moest weggewerkt worden.

Maar hoe werd een kind een Melkbrigadier? Om te beginnen door een logboek af te halen bij de plaatselijke zuivelwinkel. Dertig dagen lang moest je een glas melk drinken en dit nauwkeurig noteren in het logboek. Dat werd opgestuurd naar het hoofdkwartier van de M-Brigade in Brussel en in ruil kreeg je allerlei gadgets met het M-embleem op. Je kon ook een transistorradio winnen of een vakantiereis.

Vijftig jaar later herinnerden Melkbrigadiers zich dat er nooit gesjoemeld werd: “Iedereen hield zich strikt aan de regels.”

Het succes was overdonderend: in 1962 waren er al 500.000 M-brigadiers in België. Maar al gauw botste men op zijn grenzen wanneer, naarmate de campagne vorderde, het budget werd ingekrompen. In 1970 was het onherroepelijk afgelopen met de M-Brigade als de Nationale Zuiveldienst het over een andere boeg gooide en België werd gepromoot als… kaasland.