Ouders kunnen straks overal en altijd ‘meerijden’ met zoon of dochter
Dankzij een nieuw virtual reality-systeem kunnen ouders binnenkort meerijden met hun tienerdochters en -zonen zonder daadwerkelijk in de auto te zitten. Op die manier kunnen zij heel eenvoudig onderweg op elk gewenst moment een oogje in het zeil houden.
Het nieuwe systeem - Voyage XR geheten - stelt ouders in staat om zichzelf naar alle plekken ter wereld te ‘teleporteren’. Met behulp van een reeks camera’s, sensoren, internet en 3D-beeldvorming kunnen virtuele ‘passagiers’ comfortabel in hun eigen huis blijven zitten en tegelijkertijd zien wat er in en om de auto gebeurt.
Na het accepteren van de ‘teleportage’ krijgt de gebruiker vanaf de achterbank een eersteklas zitplaats. Het systeem zou betekenen dat ouders ervoor kunnen zorgen dat hun kinderen veiliger gaan rijden wanneer die nog maar net hun rijbewijs hebben. Ook kan het ‘op afstand’ begeleiden realiteit worden met dit systeem, zoals dat nu al gebeurt met een coach of begeleider in de auto.
Tijdens de simulatie zien bestuurders zelfs een ‘avatar’ (kunstmatige figuur) van hun ‘geteleporteerde’ passagier in de achteruitkijkspiegel en kunnen ze daar mee praten, dankzij ingebouwde microfoons. Het systeem zal naar verwachting ook worden gebruikt voor het trainen van vrachtwagenchauffeurs. Valeo, een grote toeleverancier in de auto-industrie, heeft de technologie ontwikkeld. Valeo levert aan tal van grote autofabrikanten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
Je hoort en leest het de laatste jaren wel vaker: kijkers die hun televisieabonnement opzeggen en alleen nog via het internet naar tv kijken. Zo bespaar je geld, dat is een feit. Maar er zijn ook goede redenen om je decoder tóch te houden. Independer.be somt ze op. -
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGino Denil
Ben Anders